2555
Sök

Hjälp en tjej som vill byta kylare i sin gamla Mazda 121..

2 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Hej!

Har haft min Mazda 121, 88'-års model i snart två år och nu har jag ett problem.. Eftersom jag inte är så duktig på bilar så har jag helt missat att fylla på med glykol i kylaren (för det är väl det som man ska fylla på med ?) hur som helst, nu har det rostat i den jätte mycket!

Häromdagen så kom det ut hur mycket konstig brun "rostskum" som helst. Det bara vällde ut! Försökte fylla på  med vatten och spola lite från en petflaska men vattnet ville inte gå in. När jag fick hjälp från en killkompis, som inte heller kan så mycket om bilar, lyckades vi få in lite vatten då vi hade bilen på..Varje gång jag gasade så kunde han fylla på lite vatten MEN varje gång jag slutade gasa så kom vattnet ut igen..

Vet inte vad jag ska göra!

Har hittat en begagnad Kylare på Atracco som jag funderar på att köpa för ca 780 kr inkl. frakt och funderar på att köpa den och byta ut den själv.

Är det svårt att göra det själv??  Behövs några speciella verktyg?

Det var en man som sa till mig att man även ska prova att spola rent sin kylare, kan jag göra det? Ska man bara köra in en slang och öppna vattnet isf eller måste man göra det under högt tryck, t.ex. med en högtryckstvätt? Hur farligt är det om vattnet kommer in i elektroniken som finns runt motorn?

Pleaseee hjälp en liten student som inte vill betala massa pengar till en bilmekaniker!!

1000tack till alla som svarar!

Kraam:)

Min favvo leksak är min mobil :)

7 100 Inlägg
4 augusti 2010
är du säker på att de är hål i kylarn?
kan vara nå slang som läcker ochså

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
4 augusti 2010
Har du kört utan köldmedel lär bilen ha kokat alltid.

lossa nedre kylarslangen och ta bort locket och ha en balja eller hink under. låt det rinna ut.
Lossa övre kylarslangen och tryck in en vattenslang där och låt den spola igenom. sätt dit alla slangar, fyll på BARA vatten. ev med kylarrengöring. och kör en sväng. tappa ur allt. fyll på med glykol blandat med 50/50

121 Inlägg
4 augusti 2010
Dubs skrev:

lossa nedre kylarslangen och ta bort locket och ha en balja eller hink under. låt det rinna ut.
Lossa övre kylarslangen och tryck in en vattenslang där och låt den spola igenom. sätt dit alla slangar, fyll på BARA vatten. ev med kylarrengöring. och kör en sväng. tappa ur allt. fyll på med glykol blandat med 50/50

Den kokar ju inte alltid bara för att man kör utan glykol. Men som sagt gör som ovanstående sa så ska de nog lösa sig. Lycka till

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

2 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
smile aaah, tack så jätte mycket för era råd!

Hör av mig om det går bra!!

Tack igen!

Min favvo leksak är min mobil :)

KHRacing
5 augusti 2010
Byt termostaten okså. hade jag gjort iaf.

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 augusti 2010
Låt inte kylarens vatten gå rakt ner i marken, glykol är giftigt som tusan och samtidigt sött, kommer det en katt eller hund som luktar på det och slickar så kan det hända att dom dör en stund efter. Glykol är även giftigt för djur som lever i vatten så tänk på detta när du fixar med din kylare.

Jag råder dig att inte använda en högtryckstvätt när du spolar kylsystemet, snarare en vanlig trädgårdslang när du spolar rent.
Senast redigerat av Slash (5 augusti 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

4 005 Inlägg
5 augusti 2010
2ooSX skrev:
Dubs skrev:

Varför yttra sig om något man inte kan? har kört bra många månader utan glykol.

Har även jag kört både utan varesig glykol och vatten i en 740 utan problem i kortare och längre perioder smile

Vissa motorer är känsliga, vissa är det inte!

2 337 Inlägg
5 augusti 2010
linuslinje skrev:
2ooSX skrev:
Dubs skrev:

Har även jag kört både utan varesig glykol och vatten i en 740 utan problem i kortare och längre perioder smile

Samma här, min gamla Vento gick bra utan vare sig glykol, vatten eller överdrivet mycket olja. Som linus på linjen skrev, vissa motorer håller för en hel del, så att den har kokat är ju inget måste.

3 259 Inlägg
5 augusti 2010
En kylare rostar sällan då den är gjord av aluminium så det är nog inte där rostfärgen kommer ifrån.....

Ta o fyll upp med nytt vatten, låt bilen gå på tomgång i några minuter, töm ur allt genom att lossa nedre kylarslangen, repetera detta tills rostfärgen på vattnet försvinner, fyll sedan på med rätt glykolblandning o kör o se glad! Kostar gratis, eller ja 2-3kg glykol får man ju köpa då..

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 augusti 2010
Rostfärgen kommer förmodligen från att blocket börjat rosta invändigt i kylkanalerna.

Enda som gäller är att skölja ur ordentligt.. varmköra.. skölja.. köra.. skölja till det börjar bli klart vatten igen.

Då i med glykol/vatten ungefär 50/50 blandat.

Obs.. när du sköljer.. om du kör en stund emellan någon dag så måste du ha glykol i.. fast räcker med ett par deciliter för det inte ska fortsätta rosta.

Har råkat ut för detta 2 gånger att tidigare ägaren bara haft vatten i. kan ta en stund innan man lyckas skölja ur allt skit som bildas.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

volvolover
667 Inlägg
6 augusti 2010
linuslinje skrev:
2ooSX skrev:
Dubs skrev:

VOLVO POWEER big_smile jag har tom kört utan kylarvatten en gång, vet inte hur länge men en gång när ja skulle kolla vattnet så va de tomt tongue men temp mätaren visade inte mer en normalt :S men hel är den och ja big_smile volvo är bäst helt enkelt big_smile 
men som sagt,man måste inte ha glykol, det är bara bra att ha för de hindrar kylarsystemet från rost och och på vintern att de blir is,

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

414 Inlägg
6 augusti 2010
Dubs skrev:

Köldmedel? (Antar att du menar glykol)

Om du menar glykol så kan jag ju säga att glykol har sämre kylegenskaper än vatten!!

Fattig student
1 282 Inlägg
6 augusti 2010
Dubs skrev:

Vad menar du med köldmedel? Glykol? Glykol används på vintern för att du inte ska spräcka kylare eller skjuta en köldplugg, inte undvika att koka maskin..
Kokar motorn på sommaren kan jag garantera att det inte har att göra med glykolblandningen i kylsystemet.. Det är som att säga att bilen blir underkännd på besiktningen för att du inte har dammsugit den ordentligt under juli månad..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 augusti 2010
Tiger1978 skrev:
Dubs skrev:

Vad menar du med köldmedel? Glykol? Glykol används på vintern för att du inte ska spräcka kylare eller skjuta en köldplugg, inte undvika att koka maskin..
Kokar motorn på sommaren kan jag garantera att det inte har att göra med glykolblandningen i kylsystemet.. Det är som att säga att bilen blir underkännd på besiktningen för att du inte har dammsugit den ordentligt under juli månad..

Korrekt blandning ökar kokpunkten ca 8 grader.. så helt fel ute är han inte. Sen under tryck kokar det inte förän vid 120 grader medans rent vatten förångas och kokar långt före.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (6 augusti 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
6 augusti 2010
te_wik skrev:
Tiger1978 skrev:
Dubs skrev:

Korrekt blandning ökar kokpunkten ca 8 grader.. så helt fel ute är han inte. Sen under tryck kokar det inte förän vid 120 grader medans rent vatten förångas och kokar långt före.

Mvh Tommy

Helt rätt

tjooolihoo

Sök