3079
Sök

Mazda 626 00 knakande/klickande ljud hjulhus höger bak

51 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Hallå!

Jag har en Mazda 626 som nu har ett par år och mil bakom sig och därför är det väl inte så konstigt att saker och ting börjar behöva bytas ut. Men det jobbigaste är att jag vet absolut inte vad felet kan vara.

Det är i höger hjulhus där bak som felet sitter, under körning så fort det kommer en liten bula i vägen eller om man kör över en trottoarkant så knakar det till. Ljudet går att liknas vid det "kluckande" ljud som uppstår om man kör med ett hjul som inte sitter åt ordentligt, men det "kluckar" bara till en gång vid kanter och dylikt. Det första jag misstänkte var fjädringen men den är i samma skick som runt om hela bilen där det inte är något konstigt alls.

När jag lämnade in bilen för att få nya sommardäck monterade på fälgarna så blev det ett par däck med måtten 195/65, och när jag läser om bilen nu i efterhand på nätet står det att den är byggd för 195/60.
Kan det vara felet? isåfall borde det väl låta så runt om hela bilen.

All hjälp uppskattas!

Motborgare
1 099 Inlägg
6 augusti 2010
Trasigt hjullager, kanske?

Lyft upp och kolla om du kan vicka hjulet vid att ta över och undertag. Snurra på hjulet och hör efter ett malande ljud. Är det ett malande ljud och eller om du kan vicka på det, så är hjullagret kaputt. Annars kan det vara en fjäder som har brustit, eller det kan vara stötdämparna.

När du kollade fjädringen, lyfte du upp bilen och prässade alla bussningar med ett däckjärn för att kolla glappen? Med bilen på backen är det näst intill omöjligt att kolla glapp i bussningar.

-- K

51 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Det där med hjullagren ska jag kolla upp snarast möjligt för det tänkte jag inte ens på. Men bussningar och fjädringen är jag väldigt oerfaren inom och har därför inte kollat på det så avancerat. Utan vad jag gjorde var bara att kolla så att inget slog i när jag körde över kanter. Är det svårt att kolla med däckjärn?

Jag är verkligen helt och hållet nybörjare vad det gäller fjädring och dämpning

Motborgare
1 099 Inlägg
6 augusti 2010
Som med allt annat är det inte svårt om man vet hur man skall göra.

Om du har tittat hur besiktningsmannen gör när han kollar glapp, så borde du ha en aning om hur det går till. I kort gäller det att få anlag mot en stum chassidel medan man trycker mot bärarmen med så stor hävarm som möjligt. Är det gummibussningar, kommer det ju att röra på sig, men det skall bara röra sig några millimeter.

Det är svårt att göra den här operationen utan att lyfta upp bilen så du kan stå under den.

-- K

51 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
När du säger bussningar, är det gummipackningen i själva "foten" till dämparen du pratar om då så är den rätt torr och sprucken

Sök