Audi eller Passat?

Reborn-swe
21 juli 2010 · 62 Inlägg

Hej,

Detta är mitt första tråd här på Garaget forum och jag vill veta vad ni säger från eran egna erfarenheter om två bilar som jag försöker bestämma mig för att köpa.

#1 i min listan är en Audi A4 1.8T Kombi 02 ”min favorit”.
#2 är en Passat 1.8T Kombi 02.

Jag fick höra att det är nästan samma sak men det finns en pris skillnad mellan dem, Passat är billigare. Jag tänker inte bestämma mig på det som är billigast, priset är inte allt för mig, jag vill räkna också med säkerhet, komfort, köregenskaper och standardproblem på dessa bilar.

Vad säger ni om bilarna?
Finns det en helsida som man kan kolla och göra jämförelse om begagnad bilar som visar punkter som jag tänkte räkna med för att bestämma mig?

Tack på förhand!

Knugcab
21 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Nu är jag ingalunda någon VAG-expert...

Men borde inte Audin vara lite modernare?

Det är väl en ny modellgeneration 2002 (B6)... Medans Passaten är byggd på samma plattform som första generationens A4 (B5)...

Om det då är några stora fördelar med det vet jag iofs. inte.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
peegee Forummoderator
21 juli 2010 · 2 924 Inlägg

A4 / A6 / Passat är ju byggd på samma plattform men valet beror på bl.a hur stor bil du behöver.
T.ex barnvagn i A4 = Nej tack, men i Passat = Ja tack

Innermått;
Passat kombi är lika bred som en A4 Avant + i princip lika lång som A6 Avant (C5) = stort bagage och benutrymme bak+fram.
A4 Avant är ungefär lika lång som en Golf kombi = mindre bagage och benutrymme bak+fram

Yttermått;
Audi A4 B6: bredd ~1750mm, ~längd 4500mm, ~hjulbas 2600mm
VW Passat B5.5: bredd ~1750mm, ~längd 4720mm, ~hjulbas 2720mm
Audi A6 C5: bredd ~1800mm, ~längd 4790mm, ~hjulbas 2750mm

Angående Säkerhet, Komfort, Köregenskaper och standardproblem på dessa bilar så är det i princip samma på dessa bilar i grundutförande.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Hozan
22 juli 2010 · 1 Inlägg

*RADERAT INLÄGG eftersom det inte har med denna tråd att göra*
//Moderator

Beeenny
22 juli 2010 · 982 Inlägg

tycker själv att a4an har mer nybilskänsla än passat

Reborn-swe
22 juli 2010 · 62 Inlägg

Tja,

Nå... det låter nästan som Passat är en billigare version av Audi, har jag rätt?
A4:an är snyggare tycker jag, men Passat kostar inte lika mycket.
Den Audi ”02” som jag pratar om har gått 19550 mil, pris 84000 (här i Norrland är dyrare), det har gått en bra bit för en 02 men dom flesta kombi som jag tittat på har gått litet mindre eller litet mer.
Finns det något mer en kamrem som jag måste kolla om jag skulle köpa det?
Det som gör mig tveksam med passat är det när det finns små skador på laken blir snabb rost.
Jag vet att det finns men jag kommer inte ihåg namnet på är hemsida som säger vad som går oftast på bilar och vad man ska ha uppmärksamhet på modeller och årsmodell som du väljer.

Tips till Beeenny, ta bort Reg# på bild. Din Passat är ganska snygg. wink

Senast redigerat av Reborn-swe (24 juli 2010)

peegee Forummoderator
22 juli 2010 · 2 924 Inlägg

Reborn-swe skrev:
Nå... det låter nästan som Passat är en billigare version av Audi, har jag rätt?

Ja, det skulle man kunna säga men kollar du i grundutförande eller på samma utrustningsnivå, på liknande miltal och typ av motor+vxllåda, så skiljer det inte mkt mellan A4 och Passat.
Man kan även säga att Passat är en billigare A6.

Reborn-swe skrev:
Det som gör mig tveksam med passat är det när det finns små skador på laken blir snabb rost.

Det är ingen skillnad på detta mellan A4 och Passat år 2002 och jag skulle vilja påstå att båda dessa bilar ligger bland de bästa i klassen på dessa problem.
Du kanske tänker på äldre Passat B3/B4 t.o.m 1996 nu ?

Reborn-swe skrev:
Jag vet att det finns men jag kommer inte ihåg namnet på är hemsida som säger vad som går oftast på bilar och vad man ska ha uppmärksamhet på modeller och årsmodell som du väljer.

Det borde vara konsumentverkets & Bilprovningens begbil-sida du tänker på och den heter numera www.bilsmart.se

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 juli 2010 · 5 092 Inlägg

jag röstar på en a4. tyckte jag såg längre upp i tråden att dom är lite mer "moderna" och det tycker jag med + att jag själv tycker att A4 är snyggare oxå. har rekondat denna vecka både en 02:a a4 1,8t och en 02:a passat. och som sagt. jag skulle köpa audi om jag fick välja

JonR
22 juli 2010 · 3 259 Inlägg

Jag äger en Passat -02:a som jag är mycket nöjd med men för ett halvår sen tänkte jag "byta upp" mig till en A4 -02-04 men efter att ha provkört några A4or så blev det till att jag behöll Passaten. Utrymmet är bra mycket mindre i A4:an, känns som man sitter i en pytteliten bil och utrymmet i skuffen är rent ut sagt skitdåligt! Passaten har megamått jämfört med A4:an! Har man inga krav på utrymme så väljer man ju A4:an för den är snyggare! smile Komfortmässigt, motormässigt och kvalitetsmässigt skiljer det inte ett dugg har jag uppfattat det som efter några provkörningar!

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (22 juli 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
__hogberg__
22 juli 2010 · 1 161 Inlägg

Tycker nog att A4 känns mer gedigen och ombonad eller vad man ska säga.. Känns roligare att köra den utan att den är piggare eller ligger bättre på vägen så att säga..

Memme I'am AWESOME..
22 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Tycker med att A4an vinner i längde och värde. även så ser dom snyggare ut, nackdelen är väl att försäkringen kanske är lite mer dyrare? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Passaterna lider av ett extremt allvarligt fel -> handtaget till handsfacket vill gärna lossna wink

Senast redigerat av steifan (22 juli 2010)

Reborn-swe
23 juli 2010 · 62 Inlägg

steifan skrev:
Passaterna lider av ett extremt allvarligt fel -> handtaget till handsfacket vill gärna lossna wink

Ja, det har jag hört faktiskt, jag ska prov köra A4:an på måndag eller kanske tisdag och sen skriver jag här vad jag kom på. 


peegee skrev:
Det borde vara konsumentverkets & Bilprovningens begbil-sida du tänker på och den heter numera www.bilsmart.se

Bilarna är ganska lika varandra faktiskt.


Jag vet själv vad det är att köra en Passat, det har jag haft i Brasilien, jag var ganska nöjd, nu vill jag smaka på Audin, snart får jag vet vad jag kommer att köpa. big_smile

Aquilla
24 juli 2010 · 299 Inlägg

om du inte ska ha quattro kan audi nästan vara...iofs är det ett finare o bättre helhetsintryck än passaten ändå. men känslan o poängen med en audi vore just quattro möjligheten

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Reborn-swe
29 juli 2010 · 62 Inlägg

Tja!

Jag provkörde A4:an och kunde bekräftar att det är bilen som jag vill har, men inte den som jag körde.
Känsla av köra bilen var otroligt, jag det är det som jag vill köra, exakt den som jag körde hade många små fel som skulle blir dyrt. Nu är jag efter en A4 eller A6 som måste vara 1,8T, kombi, bensin, manuell och mellan 00-02 årsmodell. Svårt att hitta i Örnsköldsvik.
Jag hittade en A6 i södra Sverige, åka ditt för att kolla bilen är dyrt, i kontakt via telefon killen sa att kan skicka upp till mig via en lastbil, men problemet är hitta någon som man kan lita på för att provköra, titta efter ev fel och se till att det som behövs ska fixas.
Ett förslag till mig? roll

//Reborn

Reborn-swe
8 augusti 2010 · 62 Inlägg

Reborn-swe skrev:
Hej,

Detta är mitt första tråd här på Garaget forum och jag vill veta vad ni säger från eran egna erfarenheter om två bilar som jag försöker bestämma mig för att köpa.

#1 i min listan är en Audi A4 1.8T Kombi 02 ”min favorit”.
#2 är en Passat 1.8T Kombi 02.

Jag fick höra att det är nästan samma sak men det finns en pris skillnad mellan dem, Passat är billigare. Jag tänker inte bestämma mig på det som är billigast, priset är inte allt för mig, jag vill räkna också med säkerhet, komfort, köregenskaper och standardproblem på dessa bilar.

Vad säger ni om bilarna?
Finns det en helsida som man kan kolla och göra jämförelse om begagnad bilar som visar punkter som jag tänkte räkna med för att bestämma mig?

Tack på förhand!

Det blir en Audi A4 men nu behöver jag hjälp med vilken motor ska jag har och tycker att det är lämpligt att skriva en ny tråd, titta in här>>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2374354

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang