5398
Sök

bmw 325-92 Skyhöga värden på besiktning

6 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan. Vart inne o besiktigade bilen häromdan och fick skyhöga avgasvärden

Co 6.0 (0.5)
Co 2500 6.8 (0.3)
Hc 999 (100)
Lamda 0.82 (0.97-1.03)

Bilen gick mycket oroligt på tomgången och varavade upp och ner kraftigt. Kan det vara därför värdena blir så höga?. Kollade igenom bilen igår och märkte att det va en spricka i slangen som går till tomgångsmotorn, fixade den o nu går den bra på tomgång. kan det räcka för att värdena flyger iväg så mycket?. mvh johan
Senast redigerat av batigol18 (7 augusti 2010)

456 Inlägg
7 augusti 2010
Kollar man på hc halten så visar ju iaf den att den inte gick på alla cylindrarna på tomgång så den kommer garanterat att vara bättre om det är så bilen går rent på tomgång,  är ju möjligt att det även kan störa ut dom övriga avgasvärdena såpass. Ett lågt lambda värde visar ju iaf att den går rejält fett.
Men går bilen bra för övrigt och inte rycker eller drar onormalt mycket bensin så är det väl bara att prova en gång till? Eller om du kör en fräckis och tar med lite kaffebröd och frågar nån på stationen snällt om du kan få provmäta avgaserna, funkar i 9 fall av 10 ( vis av egen erfarenhet wink )
Se isf till att ha varmkört bilen rejält först så inte det är problemet!!

growing old is mandatory growing up is optional

Performance meck
342 Inlägg
8 augusti 2010
kör du med *sport* luft filter?
gör du det så lägger jag en chansing på luftmassemätaren
kolla även insugs slangen från lmm till insug den brukar spricka i under och bakkant mot torpedväggen

Mvh viktor

6 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Tack. ska kolla värdena, borde ju blivit bättre nu. Det står ju förhöjd tomgång på besiktningspappret efter alla avgasvärden, känns dock som bilen går fett och vad kan man göra åt det?. kan det vara luftmassemätaren som ger fel värde?, för det mesta är kollat, katten skramlar inte, lamdasonden är mätt och den ska funka, tomgångsmotorn ser ren och fin ut

japp jag har sportluftfilter, varför skulle det kunna vara Lmm bara för att jag har sportluftfilter?. kan luftmassemätaren göra så att bilen går fett o får fel värden?. tack på förhand

509 Inlägg
8 augusti 2010
Du har nog redan fixat felet när du lagade slangen.

Performance meck
342 Inlägg
8 augusti 2010
batigol18 skrev:
Tack. ska kolla värdena, borde ju blivit bättre nu. Det står ju förhöjd tomgång på besiktningspappret efter alla avgasvärden, känns dock som bilen går fett och vad kan man göra åt det?. kan det vara luftmassemätaren som ger fel värde?, för det mesta är kollat, katten skramlar inte, lamdasonden är mätt och den ska funka, tomgångsmotorn ser ren och fin ut

japp jag har sportluftfilter, varför skulle det kunna vara Lmm bara för att jag har sportluftfilter?. kan luftmassemätaren göra så att bilen går fett o får fel värden?. tack på förhand

känns det som bilen som går bra så har du ju garanterat hittat felt om det inte finns fler?

anledningen till att luftmasse mätarna brukar gå åt när man har sport luft är att det hoppar omkring som en kängru vilket luftmassemätaren inte gillar... luft masse mätare kan defenitift göra så bilen går fett

Mvh viktor

Sök