5122
Sök

Rengöra spridare

177 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
Tjena

Jag har precis köpt en Granada 2.8i -85, Bilen gick som en kratta och jag testade spridarna, vilket visade att dom knappt släppte genom något alls.

Hur rengör man sprdarna?
Jag har inte tillgång till några avancerade saker, Har t.ex tryckluft om det kan hjälpa?
La spridarna i ett dieselbad idag, Vet inte om det löser upp skiten?

"Skiten" Verkar bestå av den f.d ägarens hantering av "Injection cleaner", Och när jag hällde i "Red line" så gick bilen ännu sämmre.

Tacksam för hjälp!

Over and out!

Lada-missbrukare
566 Inlägg
5 november 2006
Tror inte de går att "rengöra" dom själv.. minns att vi i skolan rengjorde spridare i en speciell apparat som man inte har i varje garage hemma.. vet dock inte vilka firmor som har såna..

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

130 Inlägg
5 november 2006
Spridare rengörs med ultraljud och på många spridare byter man även ut en "nät-korg" som finns i. Jag lyckades rengöra 6 st genom att spola dom baklänges med en högtryckstvätt och samtidigt släppa på ström över spridaren så den öppnar. Detta rengör bara nät-korgen som kan vara full av smuts som gått igenom bränslefiltret eller släppt från rören.

177 Inlägg
5 november 2006
Trådstartare
Intel skrev:
Spridare rengörs med ultraljud och på många spridare byter man även ut en "nät-korg" som finns i. Jag lyckades rengöra 6 st genom att spola dom baklänges med en högtryckstvätt och samtidigt släppa på ström över spridaren så den öppnar. Detta rengör bara nät-korgen som kan vara full av smuts som gått igenom bränslefiltret eller släppt från rören.

Spridarna jag har är inte eletroniska.
Det är alltså mekaniska som öppnar vid ett visst tryck.
Dom har legat över natten i diesel nu så förhoppningsvis så kanske skiten har släppt.

Over and out!

Lada-missbrukare
566 Inlägg
5 november 2006
Intel skrev:

Precis jaa!! Hade för mejj att de va me ultraljud dom rengörs men mindes inte ti 100%.. smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

177 Inlägg
6 november 2006
Trådstartare
Fick ett nödtips på att det går med lite tur att låta spridarna ligga i diesel ett par dygn.
Det kan alltså fungera med lite tur.

Ska försöka fiska några spridare från skroten.

Over and out!

Dude
197 Inlägg
7 november 2006
jag gjorde det.. la dom i disel sen funka dom fint efter det

Ät aldrig snö som blivit gul!

Sök