2078
Sök

Saab 9000 2,3t Låter som att det är något fel...

246 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=mkNcQS1d0k0

Min bil började låta lite konstigt efter att ha kört upp till helsingborg, har dumpat najs innan och utifrån låter detta väldigt najs men ändå inte för man vet ju att det ska inte låta så ^^

Någon gaffla något om någon återcirkulation, men jag kan ingenting om bilar... så någon som kanske vet ? smile

3 295 Inlägg
8 augusti 2010
din avlastningsventil är trasig. dumpventilen alltså wink kostar ca 200-300 på saab.
Senast redigerat av Slave_joe (8 augusti 2010)

246 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
hur länge kan jag köra med den trasig ?

folk i helsingborg skrämde upp mig rejält med historier om turboras o sånt skit ^^

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 augusti 2010
tillslut säger dom att du kan få ett turbo ras, men jag tycker du ska köpa en dump ifrån skroten, så mår turbon bra. smile

1 353 Inlägg
8 augusti 2010
du kan köra hur länge som helst, men kika uppe vid spjället så inte slangen till dumpen hoppat ur där, jag ser på filmen att den sitter kvar på dumpen iaf, så följ den uppåt..

246 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Jag följde den så långt jag kunde yikes men den går ner i "skiten" eller vad man säger xD

vad kan hända med bilen om jag kör med den ?

371 Inlägg
8 augusti 2010
Om du kör lugnt och sansat så händer ingenting. Men ett råd är väl att köpa en ny inom kort då det sliter på turbon i onödan.

1 353 Inlägg
9 augusti 2010
TernFis skrev:
Jag följde den så långt jag kunde yikes men den går ner i "skiten" eller vad man säger xD

vad kan hända med bilen om jag kör med den ?

ner i skiten? där har du problemet då har den lossnat från insuget juh, kolla om du hittar en tom anslutning på vänstra sidan..

246 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
alltså ne inte så men jag kan inte följa den så långt för den går under slangar o skit ^^

Men har nog dock hittat problemet men vetefan hur jag ska göra för att fixa det... där finns ett hål på typ 3-4 mm precis i början på slangen från dumpen och gummit är väldigt dåligt... men jag fattar inte hur jag ska byta det eftersom att jag inte ser vart slangen går ^^ tror inte det är så lyckat att laga med eltejp ? ^^

2 164 Inlägg
9 augusti 2010
OM du kollar på insuget så går en slang upp till MAP-sensorn o sen i jämte den sitter en slang som går till AVn (avlastnings ventilen, åter cirkulerande dumpetn)
Dra en helt ny där ifrån till AVn så är problemet löst.

//F

5 710 Inlägg
9 augusti 2010
TernFis skrev:
Men har nog dock hittat problemet men vetefan hur jag ska göra för att fixa det... där finns ett hål på typ 3-4 mm precis i början på slangen från dumpen och gummit är väldigt dåligt... men jag fattar inte hur jag ska byta det eftersom att jag inte ser vart slangen går ^^

Du har väl armar pöjk....wink
Bytet av den slangen är verkligen plättlätt.
Skaffa en ny slang, lossa i ena änden (vid dumpen) och följ till nästa ände (i "skiten).
Med en ficklampa och lite vilja så klarar du det.

MVH Jonas
..............

246 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
http://a.imageshack.us/img685/6605/img0114up.jpg

Vilken slang menar du ? smile för det är omöjligt att följa den från av.. roll

Och vart får man tag på sånna slangar ? smile

2 164 Inlägg
9 augusti 2010
Om du kollar vid de gula oljepåfyllnings locket så är de en slang där som går änga till avn.
Slangar av vakum typ finns att köpa lite överallt på mackar o reservdels butiker.

Lycka till.

/F

246 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Den till vänster om oljelocket ? smile

Hehe ok smile det ska nog gå ! big_smile

tack! smile
Senast redigerat av TernFis (9 augusti 2010)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 augusti 2010
Ja, den till vänter vid olje locket smile Du kan även köpa färgglada silikonslangar om du vill det, från olika internet butiker. www.speedparts.se eller andra smile do88.se eller .com

246 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
hehe coolt! big_smile

Beställa redan nu big_smile men bilen är dock inte hemma... vilken diameter ska jag ha ? smile

by proxy
167 Inlägg
10 augusti 2010
TernFis skrev:
hehe coolt! big_smile

Beställa redan nu big_smile men bilen är dock inte hemma... vilken diameter ska jag ha ? smile

Titta på den gamla....roll

Dura lex, sed lex

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 augusti 2010
4mm ska det vara helst med någon slangklämma av någotslag
Senast redigerat av kwansa (10 augusti 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

246 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
ok smile då går jag in o beställer de första jag gör nu på morgonen! big_smile

Sök