Köpråd: Supra vs Europeisk bil ( kom med förslag )

PerfectionR Japanese Engineering
9 augusti 2010 · 690 Inlägg

Nu är det dags för en riktig bil nåt som man kan trimma mycket ett riktigt bygge. Budgeten för bilen ligger på max 210 000, Drömmen var ju en EVO men varje gång en supra eller skyline åker förbi får man en känsla och glömmer evo. Men alla Supror som är 100% orginala är högerstyrda. Nu kommer frågan ska man välja supran eller ska man välja tex en BMW,Audi etc? Bilen ska trimmas upp i 600-750hk i slutet. Man ska kunna använda bilen varje dag (vilket jag inte kommer göra) bilen ska även köras på strippen. Btw BMW E30? är det ett bra val? självklart ska den turbo konverteras.

En annan fråga hur är det att köra högerstyrt? kan man växla mellan höger/vänsterstyrt?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
JDMy00 ClubJDM.se
9 augusti 2010 · 1 608 Inlägg

Köp en Eurospec Supra.

Mazda Mx-5 (1999)
PerfectionR Japanese Engineering
9 augusti 2010 · 690 Inlägg

JDMy00 skrev:
Köp en Eurospec Supra.

Hitta en 100% orginal så köper jag den

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Rinnegan Malleus Malificarum
9 augusti 2010 · 2 401 Inlägg

Om du någonsin vill besikta bilen utan att behöva rycka motorn och byta den så är ju turbo BMW inte att rekommendera.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Panzar_Audi
9 augusti 2010 · 820 Inlägg

Audi S2, S4 och RS2 är dom första som poppar upp i huvudet på mig, annars finns ju BMW av alla möjliga slag som nån nämnde.

Kompressorkit på en Audi S6 V8 hade varit fräckt!

Om man säger
PerfectionR Japanese Engineering
9 augusti 2010 · 690 Inlägg

Rinnegan skrev:
Om du någonsin vill besikta bilen utan att behöva rycka motorn och byta den så är ju turbo BMW inte att rekommendera.

Nee det vill man ju inte...

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Noxxer
10 augusti 2010 · 1 482 Inlägg

Lättaste besiktningsättet för en E30 med turbo är nog följande:

Du köper 2 bilar. Båda i samma färg. Du köper ny plåt där chassinr sitter på ena bilen. Du stansar in samma NR på båda. Du beställer nya reggskyltar.
Du har alltså 2 bilar med samma identitet. Du besiktar med ena och kör med andra.

Problemet med detta är ifall det händer någon olycka. Granskar FB bilen är du kort sagt ute på jävligt djupt vatten, och det kommer stå dig extremt dyrt.

Senast redigerat av Noxxer (10 augusti 2010)

BLT Service
Theracords Music Label
Rspeter Audi A5 quattro driver.
10 augusti 2010 · 2 203 Inlägg

Noxxer skrev:
Lättaste besiktningsättet för en E30 med turbo är nog följande:

Du köper 2 bilar. Båda i samma färg. Du köper ny plåt där chassinr sitter på ena bilen. Du stansar in samma NR på båda. Du beställer nya reggskyltar.
Du har alltså 2 bilar med samma identitet. Du besiktar med ena och kör med andra.

Problemet med detta är ifall det händer någon olycka. Granskar FB bilen är du kort sagt ute på jävligt djupt vatten, och det kommer stå dig extremt dyrt.

Försök inte at få tråden låst nu genom att uppmana till olagliga metoder.

Låter sjukt jobbigt att göra som du skrev. Då är det ju lite smartare att köpa en bil med turbo direkt.

Senast redigerat av Rspeter (10 augusti 2010)

Rquired Allmänt envis
10 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Rinnegan skrev:
Om du någonsin vill besikta bilen utan att behöva rycka motorn och byta den så är ju turbo BMW inte att rekommendera.

Nee det vill man ju inte...

Det finns Bmw med turbomotor original med, gamla 745i E23 är ett exempel. Sägs kunna klara knappt 400hp och 600-650Nm med original motor, läs lite här tex: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=198032

Ingen vanlig bil men har ett rykte om sig att vara lättrimmad och tåla mycket. Kanske intressant?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Arcangelus <3 Japs
10 augusti 2010 · 680 Inlägg

Går att få hem (i princip) orörda, vänsterstyrda Supror från USA under 200 k, gäller bara att ha pengarna redo och VÄNTA...vänta...vänta...och åter vänta tills rätt bil och säljare dyker upp. Jag har hittat vänsterstyrda, manuella Supror med targa och singelsnurra (vet en med 731 rwhp) för under 200k.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
PerfectionR Japanese Engineering
10 augusti 2010 · 690 Inlägg

Rquired skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Rinnegan skrev:
Om du någonsin vill besikta bilen utan att behöva rycka motorn och byta den så är ju turbo BMW inte att rekommendera.

Nee det vill man ju inte...

Det finns Bmw med turbomotor original med, gamla 745i E23 är ett exempel. Sägs kunna klara knappt 400hp och 600-650Nm med original motor, läs lite här tex: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=198032

Ingen vanlig bil men har ett rykte om sig att vara lättrimmad och tåla mycket. Kanske intressant?

7-serie? skojar du med mig? skulle inte ens köpa en 7 serie ny och fullutrustad om jag hade pengarna. För lång och stor.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
PerfectionR Japanese Engineering
10 augusti 2010 · 690 Inlägg

Men hur är det att köra högerstyrd?
Får nog bli en supra blir jobbigt med turbo E30, I andra länder är det fan helt okej med trimmade bilar.

Senast redigerat av 1EVOXIN1 (10 augusti 2010)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
PerfectionR Japanese Engineering
10 augusti 2010 · 690 Inlägg

Arcangelus skrev:
Går att få hem (i princip) orörda, vänsterstyrda Supror från USA under 200 k, gäller bara att ha pengarna redo och VÄNTA...vänta...vänta...och åter vänta tills rätt bil och säljare dyker upp. Jag har hittat vänsterstyrda, manuella Supror med targa och singelsnurra (vet en med 731 rwhp) för under 200k.

Exakt det jag inte vill ha är en färdigstylad och färdigtrimmad, Men du kör ju supra (JDM) hur är det att köra på andra sidan? har du kört manuell nångång?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Ctr07
10 augusti 2010 · 247 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Men hur är det att köra högerstyrd?
Får nog bli en supra blir jobbigt med turbo E30, I andra länder är det fan helt okej med trimmade bilar.

Enkelt, måste nog nästan säga att det är skönare att köra högerstyrt och det är absolut inga problem att hoppa imellan höger&vänsterstyrt:)

Rquired Allmänt envis
10 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Rquired skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Nee det vill man ju inte...

Det finns Bmw med turbomotor original med, gamla 745i E23 är ett exempel. Sägs kunna klara knappt 400hp och 600-650Nm med original motor, läs lite här tex: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=198032

Ingen vanlig bil men har ett rykte om sig att vara lättrimmad och tåla mycket. Kanske intressant?

7-serie? skojar du med mig? skulle inte ens köpa en 7 serie ny och fullutrustad om jag hade pengarna. För lång och stor.

Det var bara ett tips, ville få fram att det finns Bmw med turbomotor original. smile

PS. För övrigt är den inte större än en 90-tals 5-serie, kanske 4.8m lång. Supra är ingen liten bil den heller, är den kortare än så? DS.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Alex_Andersson
10 augusti 2010 · 27 Inlägg

Man vänjer sig rätt fort med att köra högerstyrt. Ja tyckte inte det va några problem med att växla osv, men tog tid att lära sig blinka och slå på vindrute torkarna pga att spakarna sitter på "fel" sida jämfört med en vänsterstyrd bil. Annars är det bara att tuta och köra, får träna lite på att placera bilen rätt på vägen men man lära sig fort och det va inga problem att hoppa mellan vänster och högerstyrda bilar.

MVH Alex

Lindqvist_
10 augusti 2010 · 92 Inlägg

Tycker absolut inte du ska fundera på om det är jobbigt att hoppa mellan vänster och högerstyrt! Jag tycker iaf inte det är några problem alls och att sitta på högersidan att köra anser jag nästan är goare än vänster!

MVH

PerfectionR Japanese Engineering
10 augusti 2010 · 690 Inlägg

Lindqvist_ skrev:
Tycker absolut inte du ska fundera på om det är jobbigt att hoppa mellan vänster och högerstyrt! Jag tycker iaf inte det är några problem alls och att sitta på högersidan att köra anser jag nästan är goare än vänster!

MVH

Tack för de fina svaren, Vad tycker ni man ska tänka på när man köper supra vad är de vanliga felen osv?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Arcangelus <3 Japs
10 augusti 2010 · 680 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Arcangelus skrev:
Går att få hem (i princip) orörda, vänsterstyrda Supror från USA under 200 k, gäller bara att ha pengarna redo och VÄNTA...vänta...vänta...och åter vänta tills rätt bil och säljare dyker upp. Jag har hittat vänsterstyrda, manuella Supror med targa och singelsnurra (vet en med 731 rwhp) för under 200k.

Exakt det jag inte vill ha är en färdigstylad och färdigtrimmad, Men du kör ju supra (JDM) hur är det att köra på andra sidan? har du kört manuell nångång?

Missade att skriva "Ursäkta om något OT" wink - men som sagt så finns det många Supror ORIGINAL (i bra/OK  skick) i USA att hitta för en bra peng.

Jag har kört flertal högerstyrda manuell, köpte automat av en ren slump - har inga problem alls med högerstyrd manuell. Det är en vanesak. Är bara rondeller, omkörningar, blinkers / torkare och lite sånt som kan vara knepigt ibland. Men som med allt annat, så vänjer man sig.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang