4493
Sök

Lambdasonder bryts uppvärmningen när sonden är varm, eller värms den konstant när motorn körs

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#1
en förvärmd lamda värms upp av 12 volt för att kunna börja skicka data fortare , men bryts uppvärmningen när sonden är varm, eller värms den konstant när motorn körs?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

16 Inlägg
13 augusti 2010
#2
vet ej
men teoretiskt borde strömmen genom den minska av sig själv
när värmetråden blir varm av avgaserna
och resistansen ökar

alltså borde den själv reglera temperaturen till ca 300°c

du kan ju mäta på de två värmetrådarna (OBS!! INTE PÅ SENSOR TRÅDARNA, DET FÖRSTÖR SONDEN)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#3
tourneo skrev:
vet ej
men teoretiskt borde strömmen genom den minska av sig själv
när värmetråden blir varm av avgaserna
och resistansen ökar

alltså borde den själv reglera temperaturen till ca 300°c

du kan ju mäta på de två värmetrådarna (OBS!! INTE PÅ SENSOR TRÅDARNA, DET FÖRSTÖR SONDEN)

det är just de jag vet inte vad är vad på min sond...( saab 9000 sond 2 vita 1 svart?! vad är vad!)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

16 Inlägg
13 augusti 2010
#4
detta kanske hjälper smile
http://ecat-online.bosch.de/toc/sv/F8dX … p;docId=11


varför vill du veta om den ska ha ström hela tiden?
(jag gissar att den ska, då det inte finns någon temp sensor
på katalysatorn som kan säga när den är varm)

16 Inlägg
13 augusti 2010
#5
ps. vad jag förstår av bosch manualen så har den en vit, en grå och en svart smile


Sök