BMW 525 TDS E34 -95, ingen tomgång?

shuu Tönt men glad ändå
17 augusti 2010 · 66 Inlägg

God kväll, min kära syster är ägare till bilen i rubriken så jag är inte helt hundra på årsmodell mm.

Hon har haft problem med att bilen gärna dör när hon motorbromsar sedan tidigare men nu så har den inte någon tomgång alls. Den dör väldigt tvärt när den väl dör också!

Bilen har alltid varit svårstartad om det nu kan hjälpa till och ryker alltid svart när den väl kommer igång.

Maskineriet är inte i bästa tänkbara skick, turbon läcker olja allt ifrån luftfiltret till insuget. Där är till och med olja på luftfiltret hur det nu har kommit dit.

Hon har pratat med några som säger att den inte får tillräckligt med diesel, kan det stämma? Jag har funderingar på tomgångsmotor men tvekar samtidigt också så dieseltillförseln. Hur många dieselfilter sitter där? Vi har rengjort det som sitter under huven.

Vi tackar för all hjälp vi kan få smile

discokapten Kapten på disco!
17 augusti 2010 · 1 729 Inlägg

Finns ingen tomgångsmotor, det är en diesel...

Det sitter enbart ett dieselfilter och att göra rent det ger ingenting, det är något som skall bytas regelbundet vid service.

Att den inte har någon tomgång alls beror antagligen på läckande dieselpump, kolla runt slanganslutningarna på pumpen och runt foten, det KAN räcka med en ompackning, men har bilen gått över 25k så rekommenderar jag och många med mig en utbytespump (mellan 5-12000:- + arbete).

Hör av dig om du har mer problem eller frågor (Har själv haft en 525TD som jävlats nog så mycket)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
shuu Tönt men glad ändå
17 augusti 2010 · 66 Inlägg

Aha det hade jag ingen aning om, tack

Ska det sitta någon LMM? eller de används inte heller på dieselbilar?
Har en fråga till, det sitter någon form av givare på undersidan av insuget, vad är detta?

Okej, hon sa nämligen att det kunde sitta fler men då vet vi, tömde mest ut den äckliga dieseln som var i när vi fyllde på det med mer diesel men det gjorde ingen större skillnad. Brukar ju dock hjälpa när man har kört torrt i tanken.

Gissar på att bilen minst har gått 25k iaf. Så det är nog inte mycket lönt att lägga ner allt för mycket pengar på en pump till den om det skulle vara så illa, ska kolla på det imorgon när det finns lite mer tid, tack så länge!

discokapten Kapten på disco!
17 augusti 2010 · 1 729 Inlägg

Det du kan göra är att koppla bort en av spridarledningarna framme vid motorn, det ska komma ett jämt flöde av diesel utan luft.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
shuu Tönt men glad ändå
18 augusti 2010 · 66 Inlägg

Nu när jag var ute och kikade på bilen igen så verkar det inte som att pumpen i tanken snurrar alls, har både lyssnat och känt på den, både när vi har slagit på tändningen och kirrat.

Mätte på sladden som går till pumpen och får fram att det är 12v på 2/5 stift. På de övriga stiften har jag 7v och 3v och på det sista inget alls. Det hjälpte mig inte så mycket eftersom jag inte vet vad de olika stiften är till.

Kan man koppla 12v direkt på pumpen för att se att den är okej? eller behövs relä?

Batta
18 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

Det är bara att köra på med 12 volt direkt på pumpen, går den då så är det inga fel på den, går den inte så är den död!

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
shuu Tönt men glad ändå
18 augusti 2010 · 66 Inlägg

okej, drog igång bilen igen och sen dess har den funkat som den ska (än så länge), tycker dock att man borde höra/känna pumpen gå igång när man slår på tändningen.

discokapten Kapten på disco!
18 augusti 2010 · 1 729 Inlägg

Förpumpen (den som sitter i tanken) är bara nödvändig vid start, dieselpumpen ska orka suga ur tanken själv om den är någorlunda frisk, har du något läck vid motorsidan?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
shuu Tönt men glad ändå
18 augusti 2010 · 66 Inlägg

Aha, det visste jag inte men det underlättar ju att man vet det med smile tack

Det är lite läckage under pumpen, har gjort en snabb tvätt men kan inte se att det kommer något nytt därifrån men det känns som det är diesel iaf, svårt att komma åt ordentligt.

discokapten Kapten på disco!
18 augusti 2010 · 1 729 Inlägg

Jag lovar att det inte är värt att åka runt med en läckande pump, in med den till en dieselmek och kolla ifall axeln är frisk nog, är den det så kan den ompackas vilket inte är snordyrt, börjar den läcka förmycket så den går torr så går axeln och då är det bara pumpbyte som gäller.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
shuu Tönt men glad ändå
18 augusti 2010 · 66 Inlägg

Som sagt så vet jag inte säkert att det är från pumpen, det är absolut inget synligt läckage snarare en fuktig fläck längre ner på blocket. Men jag ska ha det i åtanke om det syns något mer vid senare tillfälle.

Har letat läckage noga men inte hittat något alls under huven, eller någon annanstans för den delen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang