4369
Sök

Saab 9-5 2,3T Motorlampa lyser och rinner olja ur avgassystemet.

1 863 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Igår på väg till jobbet kände jag att det inte var som det skulle med bilen, kändes som den gick ryckigt. På kvällen på väg hem så började motorlampan lysa, stannade å stängde av bilen i hopp om att det var nåt tillfälligt. Men icke, den lyste hela vägen hem, kunde inte stanna mitt på motorvägen. Väl hemma igaraget så såg jag att det var olja och sot som droppade från avgassystemet. Så, vad kan ha hänt?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Privatchaufför
303 Inlägg
22 augusti 2010
Blåryker den när du gasar på?

För övrigt vad är det för motor, kan underlätta mkt tongue

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 augusti 2010
inga stora moln av vitrök bakom bilen?...

känns som det ska vara turbon som gett sig men varför motorlampan ska lysa då förstår jag inte..

brukar vara oljetrycket som börjar varna då det sticker igenom avgas.
Senast redigerat av azid (22 augusti 2010)

2slow

3 259 Inlägg
22 augusti 2010
Är du säker på att det är olja som kommer ur avgasröret och inte sotvatten bara? Är det verkligen olja så låter det ju som att turbon(i bästa fall) har börjat bli lite sliten! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 863 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Ingen rök i avgassystemet, har varit nån gång när man startat bilen å då var det blå rök.
Jag antar att det var olja, tjockt och väldigt svart i ändrören. Motorn är en 2,3T.

1 863 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Är du säker på att det är olja som kommer ur avgasröret och inte sotvatten bara? Är det verkligen olja så låter det ju som att turbon(i bästa fall) har börjat bli lite sliten! smile

Mvh/Jon

Om det är sotvatten, vad kan det betyda då?

3 259 Inlägg
22 augusti 2010
Sotvatten kan komma ur avgassystemet på alla bilar! Kondens+sotet som sitter i väggarna på avgassystemet, blir en svart lättrinnande vätska som kan rinna lite ur avgassystemet om man tex åker i uppförsbacke så det är inget du behöver oroa dig för, men vore intressant o veta om det verkligen är olja som kommer ur avgassystem, men om det är det så borde det synas på oljestickan att det har försvunnit olja från motorn!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 863 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Ska lämna bilen på verkstad imorrn så får man se vad domen blir. Eller snarare hur mycket fattigare man blir.

Sök