3621
Sök

Ang svajjande turbotryck Saab 9-3 aero

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Hej,

har ett mindre problem med min 9-3 aero.(original) Har nyligen bytt ut originalluftfiltret mot ett öppet sportluftfilter och har nu märkt att bilen aldrig laddar upp över det röda på "turbo"mätaren. Ibland laddar den mer och ibland laddar den mindre på samma växel. Minns inte om det var samma sak med originalfiltret men borde inte göra någon skillnad. Det går att "pumpa" upp laddtrycket genom att trycka på gaspedalen några ggr när man har växel i. Gör man det så kan den ladda mer.

Har ägt bilen ca 1 månad, aldrig haft en saab förut och är allmänt okunnig på dessa bilar.

Är det någon spärr som gör detta eller är det för att jag bytt ut luftfiltret? Den kanske är strypt original? Har ingen graderad turbotrycksmätare ännu, men tänkte ifall någon vet vad det kan vara.

Tacksam för svar.

18 Inlägg
29 april 2008
dags att byta turbo kan vara sliten turbo vad har du för gaspådrag när det börjar svaja och hur mycket ladd är det vid full ladd;)

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Jag tror inte turbon är sliten.. känns snarare som en spärr. Med gasen i botten laddar den fullt tills man når kanske ca 5000 rpm då går laddet ner lite.

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Och den laddar aldrig upp på det röda.. vit, gul, röd mätare.

2 164 Inlägg
29 april 2008
Problemet är att insugs luften blir för varm med öppet filter.
Om man ska ha öppet filter är de trimmat och ett rör ner till bakom dimljuset för där är bästa placeringen för öppet filter.
Bilen kommer gå bättre med sportfilter i orginal burken än med öppet filter.

MVH

F

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Okej, jag har ett universal filter monterat nu. Kanske kan vara att jag blev tvungen att vrida på lmm för att få plats med filtret. Man kan säga att lmm är upp och ner vänd nu. Borde inte heller göra nåt men ska prova att montera original filtret igen.

2 164 Inlägg
29 april 2008
_booost_ skrev:
Okej, jag har ett universal filter monterat nu. Kanske kan vara att jag blev tvungen att vrida på lmm för att få plats med filtret. Man kan säga att lmm är upp och ner vänd nu. Borde inte heller göra nåt men ska prova att montera original filtret igen.

De har ingen betydelse.
De är att den suger i sig varm luft som har betydelse.
Får den kall luft funkar de.

MVH

F

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Ska prova med det. tack.

5 710 Inlägg
29 april 2008
Det kan vara filtrets fel.....men det kan även vara andra fel.
Häng dit original igen och kolla om det blir bra igen, blir det inte det får du återkomma så får vi kasta in fler tips.

MVH Jonas
..............

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Joo, minns inte om den ladda som den ska med originalfiltret. Jag ska prova att byta så får vi se. Men om det inte är filtrets fel vad kan det i så fall vara? Jag tycker inte att bilen är slö men när den laddar fullt då är det drag..

5 710 Inlägg
30 april 2008
Vad är det för årsmodell på bilen?

MVH Jonas
..............

47 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Det är en 00:a

17 Inlägg
28 augusti 2010
Lånra tråden lite. Är det någon som vet vad en 9-5 aero -00 laddar orginal? :-)

206 Inlägg
28 augusti 2010
__RallE__ skrev:

0,7.. Typ

Beror på yttre omständigheter, värme mm.

17 Inlägg
29 augusti 2010
Kax skrev:
__RallE__ skrev:

0,7.. Typ

Beror på yttre omständigheter, värme mm.

Okej. För min laddar ca 1 - 1.3 bar.

Truckreparatör
221 Inlägg
29 augusti 2010
Hej!
Saabarna har ett variabelt laddtryck!! Det ska vara så ! tillskillnad mot andra styrsytem där man har ett fast laddtryck. så mäter saaben luftmassa och ska upp till en förutbestämt värde och då laddar den olika,
Beroende på hur varmt/kallt det är ute eller hur mycket last du har i bilen m.m.
(självklart inom en viss gräns)

Är det en orginal aero så ska inte mätaren gå över till det röda!
Jag är även osäker på om det är en laddtrycksmätare kan vara så att det är en luftmassemätare  villket det är i de nyare 9.3:orna och 9-5:orna. (kom på T7 systemet tror jag)
Senast redigerat av freddy_82 (29 augusti 2010)

Sök