5735
Sök

Saab 99 -82 problem!

5 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Hej kamrater!

Jag är en stolt innehavare av en saab 99 a lá 82 årsmodel.

Dock så är det en hel hög problem med den, jag tänkte beskriva problemen så kanske ni bildoktorer ge en diagnos vilket underlättar för mitt psyke och min plånbok.

Här kommer problemen och händelserna i en stilig punktlista:

* Testar bilen hos den gamle ägaren, allt funkar utmärkt förutom blinkers som fungerar efter byte av säkringar.

* Hämtar bilen från ägaren och vi får putta igång den, inget ljud hörs från startmotorn

* Efter en långfärd i den fungerar startmotorn utmärkt och tänder varje gång vi försöker

* Dagen efter tar min bror den på en tur och när han växlar till tvåan börjar det låta skit och låta i stil med soppatorsk, han växlar ner till ettan som fungerar bättre men även den börjar låta och bilen stoppar.

* Startmotorn ger återigen inte ifrån sig ett enda ljud vid startförsök och vi ger upp

* Får ett nytt batteri av en vän, hjälper inte, puttar igång han och ger mig ut på en långfärd i stil med den i punkt 3. Efter färden fungerar den hur bra som helst, fram tills den stått still ett tag, då låter inte startmotorn någonting vid startförsök.

Alltså verkar det som om han tänder och startar fint efter att motorn körts ett tag, blivit varm kanske?

Jag är värdelös på allt vad bilar heter men så här ser läget ut, har någon av er en aning om vad felet kan vara?

Kan batteriet laddas ur när bilen står still?
Varvmätaren guppar till vid startförsök, om det är av vikt.

Hjälp mig med min skönhet!!

Mvh

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
Ta loss batteripluskabeln och jordkablarna i båda ändar, se till att kabelskornas kontaktytor är rengjorda. Ta även loss den tunna kabeln som sitter på startmotorns solenoid och rengör kabelskon (flatstiftshylsa?). Med tanke på att bilen har ett antal år på nacken så finns det säkert en del rost/ärg på diverse kabelskor och anliggningsytor, därför bör man börja med att kolla upp sånt.

När allting är i sin ordning så ska det inte vara kontaktproblem i kablarna iaf, ifall startmotorn ändå krånglar så sitter nog felet antingen i själva startmotorn eller att det inte kommer spänning från tändlåset ner till startmotorns solenoid via den tunna kabeln där. En enkel spänningsmätning på den tunna kabeln vid startförsöket ger dock ett snabbt svar om det finns spänning. smile

5 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ta loss batteripluskabeln och jordkablarna i båda ändar, se till att kabelskornas kontaktytor är rengjorda. Ta även loss den tunna kabeln som sitter på startmotorns solenoid och rengör kabelskon (flatstiftshylsa?). Med tanke på att bilen har ett antal år på nacken så finns det säkert en del rost/ärg på diverse kabelskor och anliggningsytor, därför bör man börja med att kolla upp sånt.

När allting är i sin ordning så ska det inte vara kontaktproblem i kablarna iaf, ifall startmotorn ändå krånglar så sitter nog felet antingen i själva startmotorn eller att det inte kommer spänning från tändlåset ner till startmotorns solenoid via den tunna kabeln där. En enkel spänningsmätning på den tunna kabeln vid startförsöket ger dock ett snabbt svar om det finns spänning. smile

Gott! Tackar för svar, ska testa detta idag, kom gärna med fler förslag!

Mvh

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
Det sitter väl en Strombergknasare på en sån motor kan jag tänka mig, skadar inte att kika på gummimembranet. Det åldras ju med tiden och får ofta sprickor, vilket kan ge en del problem. smile

5 198 Inlägg
29 augusti 2010
Drönirettab skrev:
Det sitter väl en Strombergknasare på en sån motor kan jag tänka mig, skadar inte att kika på gummimembranet. Det åldras ju med tiden och får ofta sprickor, vilket kan ge en del problem. smile

Visst,, men inte strömbortfall

5 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
Drönirettab skrev:

Men alltså, startmotorn funkar ju utmärkt om bilen har körts en längre bit, det är ju riktigt skitkonstigt är det inte det? Känns inte som om batteriet är boven, även om jag skulle vilja tro det. Sen är jag sanslöst okunnig också.

Mvh

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
gamlingen skrev:

Sant, det var mest tänkt som en allmän kontroll. smile

saablover2 skrev:
Men alltså, startmotorn funkar ju utmärkt om bilen har körts en längre bit, det är ju riktigt skitkonstigt är det inte det? Känns inte som om batteriet är boven, även om jag skulle vilja tro det.

Det är ändå bra att se över diverse kabelanslutningar, då kan man eventuellt utesluta den biten i felsökningen.

5 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
http://www.tenico.nu/tips36.htm

Vad tror ni om det som står på den sidan? Känns vettigt. Eller?

Mvh

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
Gamla startmotorer får nog ofta såna fel, det håller jag med om, men innan man börjar montera isär allting så tycker jag att man först ska vara säker på att alla strömförsörjningskablar är i bra skick. smile

5 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Gamla startmotorer får nog ofta såna fel, det håller jag med om, men innan man börjar montera isär allting så tycker jag att man först ska vara säker på att alla strömförsörjningskablar är i bra skick. smile

Sant, kan vara tusen fel, men om det nu är startreläet(vilket verkar högst troligt) är det svårt att reparera på en saab 99? Och eftersom jag har tummen mitt i handen, hur mycket skulle det kosta att lämna in han?

Mvh

Sök