5594
Sök

Skoda Felicia 99 rusar i temp

7 augusti 2010
Trådstartare
Har lite problem med min skoda. den stiger snabbt i temp och jag måste hela tiden ha på värmen i bilen, detta gäller även när jag kör på motorvägen, sänker jag värmen så stiger kylartempen väldigt snabbt. står jag på tomgång med full värme på i bilen så stiger kylartempen väldigt snabbt. Det är lite jobbigt att behöva köra med nästan full värme så här på sommaren och undrar vad felet kan vara? har precis bytt vattenpump och tempgivare. vattenpumpen byttes på en verkstad i samband med kamremsbyte.

Jag tror att det är kylaren som inte funkar som den ska då man måste ha värme på i bilen när man kör på motorvägen, annars så stiger kylarvätskans temp.
Det jag tycker är lite skumt är att tempen stiger så jäkla snabbt på tomgång trots att värmen är på max med fullt fläktläge. Men om jag stänger av bilen o har tändningen på så kommer det bara ut kall luft även om kylartempen nästan är på max och värmereglaget i bilen är på max, det var skumt tyckte jag iaf.
fläkten går igång, men den verkar inte kyla bilen alls, men i och med att fläkten går igång så betyder väl det att termostaten öppnar?

är det kylaren eller nått annat som jag inte tänkt på?

456 Inlägg
7 augusti 2010
har du kollat så du inte har olja i kylvattnet eller vatten i oljan? Låter lite som en blockpackning som är dålig, eller om kylsystemet är rejält tätt nånstans.

growing old is mandatory growing up is optional

283 Inlägg
7 augusti 2010
Skulle ändå prova att byta termostaten. Kostar inte många kronor
Känner igen fenomenet
Senast redigerat av r2d2artur (7 augusti 2010)

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 augusti 2010
byt ut termostaten om de inte funkar så ta bort den helt och hållet inge måste att ha den! om de inte funkar så bör du tömma vatten ur motorn och häll i nytt med 60% glykol och 40% vatten! funkar de inte så bränn upp skiten och köp en möööK

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

5 september 2010
Trådstartare
Har bytt termostaten nu när jag fått hem bilen igen och nu funkar den klockrent smile

Sök