Passat TDi -02 läckage och sporadiskt turboknas

JohanSaklart
4 september 2010 · 10 Inlägg

Har tre saker som beskymmrar mig. Det första är att bilen går konstigt ibland, vanligtvis så brukar turbon gå in runt 1500 - 1700 varv, och det är inga problem med ork eller dylikt.. men ibland så kan det dröja till 2200 - 2400 varv innan turbon kickar in, och ni kan förstå att det blir en bra jävla knuff när den väl går in på dessa varvtal. Jag har en dieselkraft-box ikopplad, men när jag började få problem så kopplade jag ur den, men utan resultat. Bytte en slang på trycksidan direkt innan intercoolern förra året, och den fanns en del olja där... ? ska det vara så?   Nu för några dagar sedan upptäckte jag oljeläckage uppe vid återcirkulationsspjället , sitter som en dump där strax innan insuget (?)  Plockade ner den och gjorde rent och försökte se om det var tätt, men det verkar vara som det skall..

Bromsarna är också lite halknepiga, helt plötsligt kan bromspedalen bli stenhård (typ vid ett stillastående så som rödljus ect) men detta händer kanske en gång i veckan.. nån som har någon aning om detta ?

Snabb sammanfatting. ska det vara olja i tryckrören från turbon, och vad beror de sporadiska turboproblemen på ?

Tack för svar /  Johan

telefunken
6 september 2010 · 2 Inlägg

Olja efter turbon låter som sliten turbo, inte bra. Visslar turbon mkt, eller har det framförallt blivit mer?
Vad gör effektboxen, höjer den laddet? I sådana fall är det ju också ett ev tecken på att turbon kan vara slut.
Du kan ju testa att ta bort slangen och känna lite på impellern, den ska inte glappa radiellt, alltså "upp och ner", men lite glapp axialt är ok. Tror jag fick rätt ord på rätt plats nu :-)
Hur långt har bilen gått?

//Adde

JohanSaklart
6 september 2010 · 10 Inlägg

Tycker mig inte höra att turbon visslar nåt speciellt..
När jag bytte turboslangen förra året så kände jag efter glapp i turbon, men den var stum, men då hade jag även olja i slangarna på trycksidan.  Men, jag ska nog ta och känna efter igen.
Jag vet faktiskt inte om boxen ökar laddtrycket, men jag skulle tippa på det. (Om jag ställer boxen på "max" så bryter turbon vid hög belastning) Bilen har gått runt 21000 mil.
Finns det något annat sätt man kan ta reda på om turbon är kass ? Lite surt att byta ut den bara för att testa..

Goffen Administratör
6 september 2010 · 2 975 Inlägg

Olja i tryckrören på en passat diesel är normalt. Övriga problem har jag inga tips att ge dig utom att läsa av felminnet.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Ulf_W bilder.ulfw.se
6 september 2010 · 1 103 Inlägg

Börja med att kolla vakumslangen till bromsservot eftersom du tappar bromskraften. Dom där plastslangarna vill gärna spricka...

Har du vakumläcka så går den förmodligen  i limpmode pga det också, vet inte hur slö 130hk PD-motorn är i limpmode men gamla 110hk blir iaf hopplöst orkeslös.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang