Saab 9000 2,0T -96 bluddrar och ryker svart

bbballe
10 september 2010 · 21 Inlägg

Precis bytt till mig en saab 9000 2,0t -96 som dog på vägen hem från bytet och vi konstaterade då att bränslepumpen hade pajjat , så åkte och köpte en på biltema, sen när vi fått dit den efter många om och men så fick vi byta slangarna till pumpen för från början satt det 6mm slangar med passande fäste på pumpen men den nya var det 8mm fästen så fick byta slangarna till 8mm också. Men nu när vi startat den har den tomgång på cirka 1500 varv och bluddrar vid gaspådrag när den är kall, Har ingen aning om vad jag ska göra? måste jag byta pumpen igen plus slangar? antar att den får för mycket bränsle så den kväver sig själv för på tomgång kommer det svartrök och den bluddrar lite....

tacksam för snabba svar! sad behöver bilen till jobb osv.. sad

Crille88
11 september 2010 · 1 353 Inlägg

om du har så hög tomgång så e de nog inte bränsle, det är  för mycket luft, så kolla slangarna till och från tomgångsmotorn,
jag hade en spricka i min o hade samma problem, den blev större och till slut hade ja tomgång på 4000rpm.

angående bluddrandet så när e den servad senast?
stift i första hand.
sen tändkasseten.

gjorde den likadant innan pumpbytet eller uppstod det efter?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
bbballe
11 september 2010 · 21 Inlägg

okej , ska kolla dom slangarna , vart sitter tomgångsmotorn ungefär? tongue
förra ägaren sa att den var servad för 500 mil sedan med ny olja i motor och växellåda
Har kollat och den har bra gnista osv.

Den gick hur bra som helst innan och sen helt plötsligt började den hacka och bluddra sen dog den bara och startade inte mer sen, den startade med startgas i insugsröret men dog direkt då för den fick antagligen ingen soppa då

poont
11 september 2010 · 183 Inlägg

Låter nästan som min gamla bil när en spridare inte var korrekt ikopplad, mät alla 4 spridarna och kolla det.

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
bbballe
11 september 2010 · 21 Inlägg

hur kollar man spridarna?

poont
11 september 2010 · 183 Inlägg

Du mäter ohm på dom, ska vara ett visst motstånd! sök på google ang exakta motståndet, tror jag hittade på saab turbo club.

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
bbballe
12 september 2010 · 21 Inlägg

Igår provstartade jag bilen och lät den stå på tomgång, lite hög är den, och sen satte jag handen bakom utblåset och till min förvåning blev hela handen prickig av sot och bensin? yikes Det måste ju vara att den får för mycket bensin från den nya pumpen med 8mm slangar istället för 6mm? eller har jag helt fel?

poont
12 september 2010 · 183 Inlägg

Bästa sättet är ju att byta till 6mm och kika!

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
bbballe
12 september 2010 · 21 Inlägg

jo har tänkt det men det är ju ett jävla jobb att få isär det där skiten plus att då måste jag ju köpa ny pump igen , men tänkte på det , är det något mer som reglerar bensinen? för har hört att pumpen bara gör ett tryck så slangarna spelar ingen roll utan att det är något annat som reglerar det? Är det sant?

poont
12 september 2010 · 183 Inlägg

ja, det är ju bränseregulatorn som reglerar trycket, BTR. Har du testat att mätt spridarna?

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
bbballe
12 september 2010 · 21 Inlägg

okej , vart sitter den? jag kollade alla tändstift förut och dom var alla lika kolsvarta så spridarna är det inget fel på om inte ALLA är trasiga

poont
12 september 2010 · 183 Inlägg

på fuelrailen till vänster/höger, har glömt riktigt. sitter på ett stag/fäste där.

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
poont
12 september 2010 · 183 Inlägg
Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang