4898
Sök

VW Golf 3 97a - Oljelampan blinkar vid sänkt hastighet

3 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Hallå där, Garaget.org!

Till en början så måste jag påpeka att jag har noll koll på bilar. Men jag sitter i en riktigt tråkig situation för tillfället. Jag fick nyligen en begagnad liten Golf - den första bilen jag någonsin har ägt. Varannan helg så åker jag vanligtvis och hälsar på tjejen i Västerås (10 mil bort), och har tidigare tagit tåget.

Nu när jag första gången skulle testa att ta bilen så stötte jag däremot på det här problemet. Vägen till Västerås är endast motorväg (110 km/h) med undantag från en del på början/slutet som är 90 km/h. Att köra i 90 km/h i början och 110 km/h går fint, och man märker ingenting speciellt med bilen. När man däremot kommer fram mot slutet, och ska sänka hastigheten till 90 km/h så börjar genast bilens oljelampa blinka och det skriker/tjuter i panelen. Detta har hänt varje gång jag åker till/från Västerås. (Ska påpekas att felet ALDRIG uppstår annars - utan bara när jag har åkt ett bra tag på en 110-väg och sänker till 90 km/h). Ökar jag däremot hastigheten några km/h så slutar det pipa, men sjunker jag under 90 km/h så börjar det pipa igen.

Jag har lämnat in bilen hos mekaniker tre gånger nu utan resultat. Det som har gjorts är:

* Oljepackningarna bytta
* Oljan bytt för 400 mil sedan
* Oljefiltret bytt för 400 mil sedan
* Två oljetryckskontakter(?) under huven bytta

Men ingenting har gett resultat. Skulle bli riktigt glad om man kunde få tips på vad som kan orsaka felet?

För er som orkar läsa:
Om jag åker i 110 km/h på femmans växel och sedan sänker hastigheten till 90 km/h eller under så börjar det pipa. Men jag tror att det kan sluta om jag lägger i fyrans växel. Precis som att den piper under ett visst varvtal. Förslag på vad det kan vara som jag jag tidigare har fått är bland annat:

* Oljepumpen
* Att oljetrycket ligger högt vid 110 km/h, och sedan sjunker så hastigt att mätaren ger utslag.

Som sagt, tackar så hemskt mycket för alla förslag!

Administratör
2 992 Inlägg
13 september 2010
Finns väl egentligen inget annat att göra än att mäta oljetrycket under färd och se vad som  händer. Är oljetrycket bra trots varningspip kanske man bör testa byta instrument är oljetrycket inte bra kan det vara oljepumpen eller dylikt som är fel.

En kopp av den svarta såsen...

3 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Goffen skrev:
Finns väl egentligen inget annat att göra än att mäta oljetrycket under färd och se vad som  händer. Är oljetrycket bra trots varningspip kanske man bör testa byta instrument är oljetrycket inte bra kan det vara oljepumpen eller dylikt som är fel.

Är det här någonting jag som okunnig klarar av? Något externt verktyg jag kan koppla på vid nästa tur till Västerås? Och vart kan jag i så fall få tag på verktyget? Det känns inte heller bra att köra bilen den sträckan när problemet uppstår. Skulle det finnas några risker med det hela?

Tack för snabbt svar.

Administratör
2 992 Inlägg
14 september 2010
bilverkstäder har oljetrycksmätare så lämpligt är ju att en sån monterar och provar trycket. Alternativt så kan man ju köpa en eftermarknadsmätare och sätta i kupen och en givare på motorn så att du ser trycket hela tiden själv i kupen. Är trycket för lågt kan motorn skära det är ju risken du tar.

En kopp av den svarta såsen...

3 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Goffen skrev:
bilverkstäder har oljetrycksmätare så lämpligt är ju att en sån monterar och provar trycket. Alternativt så kan man ju köpa en eftermarknadsmätare och sätta i kupen och en givare på motorn så att du ser trycket hela tiden själv i kupen. Är trycket för lågt kan motorn skära det är ju risken du tar.

Okej, tack så mycket. Jag ska se till att ringa runt imorgon för att få tag på en oljetrycksmätare.

Sök