4569
Sök

Saab 900.. Turbo ladda ej fullt.. ojämna magnetventilsknack?.

614 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
BLEV GANSKA MYCKET TEXT MEN DOM SOM ÄR INTRESSERADE AV ATT HJÄLPA MIG LÄS HELA TEXTEN!

Bilen är en SAAB 900 T16 års 87. kolla profil ifall ni vill!

Har haft problem med att vad jag upplever att bilen laddar inte fullt vid fullt gaspådrag sen jag köpte den och nu har jag bytt allt som var dom sämsta grejerna på bilen när jag köpte den så nu är den klar att ställas på.

Bilen rör sig hyffsat ändå men känns inte riktigt som den ger ifrån sig 175 hk som den faktist ska ha. dessutom är det rensad katalysator, 3 tums avgasystem hela vägen, helt ny koppling tryckplatta och slavcylinder, öppet filter, sitter även RÖD APC box på och så vidare på nu som borde hjälpa bilen att röra sig ännu lite bättre.

Det som man direkt kan se då är att den orginala laddtrycksmätaren inte rör sig speceillt mycket vid fullt gaspådrag. rör sig inte längre en max någon MM in i det gula fältet. och om jag inte minns helt fel så ska ha väl vid fullt pådrag stanna precis i början av det röda fältet för att undvika spikning.
Den går heller aldrig tillbaka i det första fältet (grönt) utan stannar vid normalkörning hela tiden precis imellan det gröna och gula fältet. Om detta är rätt eller fel har jag inte kolla på men det är väl så att mätaren ska gå in i det första (gröna) fältet vid väldigt lugn körning och väldigt lite belastning på turbon?..

Vad jag kan se och har kontrollerat så finns det inga läckage eller hål OSV i någon av tryckslangar eller skarvar eller så vidare.
Orginal intercoolern se okey ut dock fanns det en lite olja i den som jag tog bort när jag montera ner den här en dag.. när jag kontrollera turbon så såg den helt okey ut inga större glapp och ingen olja i snurran så ser att vara i okey skicka.

Det som jag uppmärksammat mest och även det jag tror "KAN" vara fel är att magnetventilen klicka lite hur som helst.. ibland på tomgång ibland när man gasar och ibland slutar den klicka i några sekunder men börjar sen igen.  prova även vid ett tillfälle att dra ut slangen som går från MV till wastegate och då har jag har jag för mig att turbon ska ladda fullt och inte ha något stopp? men inte ens när jag gjorde detta blev det någon skillnad. Magnetventilen klicka även till en gång när man drar startnyckeln till läget före den börjar veva runt motorn. Ska den göra det?

Min gissning är ifall att det kan vara så att magnetventilen har rasat.. Men vet som sagt inte detta säkert. någon som har något annat förslag på vad som kan vara fel eller tror att jag kan ha rätt. Hjälp mig!big_smile

Tacksam för svar! Rybbe
Senast redigerat av rybbe (23 september 2010)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Sök