4615
Sök

Saab 9000 2.3turbo -93, Problem med farthållaren

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Har som rubriken lyder problem med farthållaren. När jag köpte bilen för 2 månader sen så fungerade denna utmärkt. En morgon då jag körde till jobbet och skulle ha igång denna så fungerade den ej? har mätt upp kablarna till den och ström finns det. kan det vara spaken som havererat eller något annat?

Klarar ju mig utan den, men vill ändå ha det helt hmm

Någon som haft detta problemet innan?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 september 2010
nixon89 skrev:
Har som rubriken lyder problem med farthållaren. När jag köpte bilen för 2 månader sen så fungerade denna utmärkt. En morgon då jag körde till jobbet och skulle ha igång denna så fungerade den ej? har mätt upp kablarna till den och ström finns det. kan det vara spaken som havererat eller något annat?

Klarar ju mig utan den, men vill ändå ha det helt hmm

Någon som haft detta problemet innan?

Vet inte riktigt alltid vad felet är, men själva styrenheten kan gå sönder, oftast det vanligaste felet. Sen kan även spaken gå sönder, samt att vacumpumpen kan gå sönder, lättast är o köpa en nya box o testa, om din farthållare funkar ibland så har jag ingen aning om vad det är för fel. På mina var det boxarna som var trasiga. smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
Vet inte riktigt alltid vad felet är, men själva styrenheten kan gå sönder, oftast det vanligaste felet. Sen kan även spaken gå sönder, samt att vacumpumpen kan gå sönder, lättast är o köpa en nya box o testa, om din farthållare funkar ibland så har jag ingen aning om vad det är för fel. På mina var det boxarna som var trasiga. smile

Ok, har nämligen en 9000 87:a med farthållare. sakerna från den kanske fungerar? vart sitter boxen? Mvh Nixon

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 september 2010
Väldigt vanligt är även kontakterna nere vid broms/kopplingspedalerna...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 september 2010
Det kan funka ja, bara du har rätt nummer på boxarna så är det inga problem, dock tvivlar jag på att det är samma nummer på box. Tror det passar runt -91 till -94.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/large/530952_fcfhxx.jpg
Boxen sitter ovanför fötterna vid föraren, precis till vänster om bromspedalen.

Lycka till! smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Ahh tack discokapten och funkiee för svaret och den fina bilden big_smilebig_smile ska genast ut och titta big_smile

Sök