Köpråd: Första bil för max 65 000 och kul prestanda men hälst snål

Newguy
19 september 2010 · 98 Inlägg

Rquired skrev:

Newguy skrev:
En vagn ska puttas och inte dras tongue Därför ska de vara bakhjulsdrift.. Alternativ är att "rida på häster".. = 4WD

Håller med! Men 156 och 166 är svåra att bortse ifrån, det är ju Alfor. wink

Jag tror nog de blir en 328 som sagt.. Men får fundera lite till o räkna på försäkring, skatt o.s.v... 740 verkar kosta skjortan att äga. Är fortfarande sugen på en Nissan Silvia S14.. Har dock exakt ingen aning vad dom kostar i drift eller vad motorn håller i och vad reservdelar kostar.

Helst2hjul
23 september 2010 · 4 Inlägg

Måste bara svara alfa romantikerna.. en kompis har en alfa -02.. det är ju en med halvautomat och den har han lagat på verkstad för nästan 40k då den strulat tre ggr och vägrat växla.. detta efter 6000 mil.. en bil som går sönder efter 6000mil är knappast att räkna som bra bil det är typ minnarelli/moppe kvalitet

Rquired Allmänt envis
23 september 2010 · 12 512 Inlägg

Är det "återuppväck gamla köprådstrådar" denna veckan?

Oavsett så kan man hitta dyra bilar och dyra reparationer i alla fall, måndagsexemplar förekommer bland alla märken och speciellt sekventiella växellådor är smått kända för att vara dyra om något går sönder. Oavsett känns det som om din kompis bara har sig själv att skylla om han lagat den för 40.000:- vilket är ungefär vad bilen är värd. Att sätta i en utbyteslåda hade inte kostat i närheten av samma summa.

Men detta låter mer som om en verkstad blåst din kompis än att Alfa håller dålig kvalité, om vi bortser från det faktum att lådor som Selespeed är dyra att laga oavsett märke. roll

Senast redigerat av Rquired (23 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Newguy
23 september 2010 · 98 Inlägg

Rquired skrev:
Är det "återuppväck gamla köprådstrådar" denna veckan?

Oavsett så kan man hitta dyra bilar och dyra reparationer i alla fall, måndagsexemplar förekommer i alla fall och speciellt sekventiella växellådor är smått kända för att vara dyra om något går sönder. Oavsett känns det som om din kompis bara har sig själv att skylla om han lagat den för 40.000:- vilket är ungefär vad bilen är värd? Att sätta i en utbyteslåda hade inte kostat i närheten av samma summa.

Men detta låter mer som om en verkstad blåst din kompis än att Alfa håller dålig kvalité, om vi bortser från det faktum att lådor som Selespeed är dyra att laga oavsett märke. roll

Tänkte faktiskt fråga igen i denna tråd.

Någon som vågar jämföra att äga en BMW 328 och en Nissan 200sx som första bil? När de rör sig om 328an så är 4 dörrars som gäller. Men vilken blir roligast att äga? Vilken är bäst att lära sig mecka på? Går Silvia S14 igenom en besiktning med en lite större turbo snurra (max 300hk)? o.s.v.

Edit: Måste tillägga att ja kommer hänga i Helsingborg på helgkvällarna när sommaren kommer och glida runt.. "Street race" som man kan nu kalla de. Fast utan att racea

Senast redigerat av Newguy (23 september 2010)

Rquired Allmänt envis
23 september 2010 · 12 512 Inlägg

Newguy skrev:

Rquired skrev:
Är det "återuppväck gamla köprådstrådar" denna veckan?

Oavsett så kan man hitta dyra bilar och dyra reparationer i alla fall, måndagsexemplar förekommer i alla fall och speciellt sekventiella växellådor är smått kända för att vara dyra om något går sönder. Oavsett känns det som om din kompis bara har sig själv att skylla om han lagat den för 40.000:- vilket är ungefär vad bilen är värd? Att sätta i en utbyteslåda hade inte kostat i närheten av samma summa.

Men detta låter mer som om en verkstad blåst din kompis än att Alfa håller dålig kvalité, om vi bortser från det faktum att lådor som Selespeed är dyra att laga oavsett märke. roll

Tänkte faktiskt fråga igen i denna tråd.

Någon som vågar jämföra att äga en BMW 328 och en Nissan 200sx som första bil? När de rör sig om 328an så är 4 dörrars som gäller. Men vilken blir roligast att äga? Vilken är bäst att lära sig mecka på? Går Silvia S14 igenom en besiktning med en lite större turbo snurra (max 300hk)? o.s.v.

Sök!, kan garantera dig att det finns minst 10 trådar om just 200sx jämförd med 328i. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Newguy
23 september 2010 · 98 Inlägg

Rquired skrev:

Newguy skrev:

Rquired skrev:
Är det "återuppväck gamla köprådstrådar" denna veckan?

Oavsett så kan man hitta dyra bilar och dyra reparationer i alla fall, måndagsexemplar förekommer i alla fall och speciellt sekventiella växellådor är smått kända för att vara dyra om något går sönder. Oavsett känns det som om din kompis bara har sig själv att skylla om han lagat den för 40.000:- vilket är ungefär vad bilen är värd? Att sätta i en utbyteslåda hade inte kostat i närheten av samma summa.

Men detta låter mer som om en verkstad blåst din kompis än att Alfa håller dålig kvalité, om vi bortser från det faktum att lådor som Selespeed är dyra att laga oavsett märke. roll

Tänkte faktiskt fråga igen i denna tråd.

Någon som vågar jämföra att äga en BMW 328 och en Nissan 200sx som första bil? När de rör sig om 328an så är 4 dörrars som gäller. Men vilken blir roligast att äga? Vilken är bäst att lära sig mecka på? Går Silvia S14 igenom en besiktning med en lite större turbo snurra (max 300hk)? o.s.v.

Sök!, kan garantera dig att det finns minst 10 trådar om just 200sx jämförd med 328i. smile

Hittade bara 1 tråd på Zatsy o läste igenom den tongue Inte precis den fakta jag letade efter.. Där beskrevs de mest vilken som va bekvämast.. Komforten skiter jag i såvidda de inte låter som om ja skulle haft motorn i kupén och satt på en spikmatta

Helst2hjul
23 september 2010 · 4 Inlägg

Jo det var mest lådan jag syftade på och förövrigt är han lite "slö i tänkandet"wink han är en kille som ringer verkstad om han får punktering

Rquired Allmänt envis
23 september 2010 · 12 512 Inlägg

Newguy skrev:

Rquired skrev:

Newguy skrev:
Tänkte faktiskt fråga igen i denna tråd.

Någon som vågar jämföra att äga en BMW 328 och en Nissan 200sx som första bil? När de rör sig om 328an så är 4 dörrars som gäller. Men vilken blir roligast att äga? Vilken är bäst att lära sig mecka på? Går Silvia S14 igenom en besiktning med en lite större turbo snurra (max 300hk)? o.s.v.

Sök!, kan garantera dig att det finns minst 10 trådar om just 200sx jämförd med 328i. smile

Hittade bara 1 tråd på Zatsy o läste igenom den tongue Inte precis den fakta jag letade efter.. Där beskrevs de mest vilken som va bekvämast.. Komforten skiter jag i såvidda de inte låter som om ja skulle haft motorn i kupén och satt på en spikmatta

Hittade ett flertal, sök på "200sx 328" under Allmänt!

Helst2hjul: Om det är så det ligger till, varför skrev då du "en bil som går sönder efter 6000mil är knappast att räkna som bra bil det är typ minnarelli/moppe kvalitet"? Om din bekant är okunnig och ringer verkstaden för minsta fel kan man knappast skylla Alfa Romeo för att en avancerad växellåda kostade 40.000:- i reparation? smile

Senast redigerat av Rquired (23 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Helst2hjul
23 september 2010 · 4 Inlägg

Jag kanske är kräsen och visst det kan vara ett måndagsexemplar men tre gånger är för mycket. Han har varit på tre firmor för det tänkte han påwink

Rquired Allmänt envis
24 september 2010 · 12 512 Inlägg

Helst2hjul skrev:
Jag kanske är kräsen och visst det kan vara ett måndagsexemplar men tre gånger är för mycket. Han har varit på tre firmor för det tänkte han påwink

Tyvärr är det som så att de flesta verkstäder idag ger intrycket av att deras gräns går vid att hitta rätt bil på parkeringen, varken kompetenta eller "service-minded" är mitt intryck av en stor del av verkstäderna jag besökt.

När det då gäller en såpass ovanlig bil som Alfa Romeo, med ett ovanligt och avancerat system som Selespeed, känns det som om ovanstående blir extra tydligt.

Oavsett, ett dåligt exempel bevisar inte att ett bilmärke i sig är dåligt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Newguy
24 september 2010 · 98 Inlägg

Rquired skrev:

Helst2hjul skrev:
Jag kanske är kräsen och visst det kan vara ett måndagsexemplar men tre gånger är för mycket. Han har varit på tre firmor för det tänkte han påwink

Tyvärr är det som så att de flesta verkstäder idag ger intrycket av att deras gräns går vid att hitta rätt bil på parkeringen, varken kompetenta eller "service-minded" är mitt intryck av en stor del av verkstäderna jag besökt.

När det då gäller en såpass ovanlig bil som Alfa Romeo, med ett ovanligt och avancerat system som Selespeed, känns det som om ovanstående blir extra tydligt.

Oavsett, ett dåligt exempel bevisar inte att ett bilmärke i sig är dåligt. smile

Verkar som de flesta undviker Nissan S14 trotts allt. Jag har blivit relativt kär i den då jag alltid viljat ha en Japsare som visslar varje gång man bytar växel roll

Däremot undrar jag fortfarande om de ska vara e36 eller e46.. 325 eller 328.. Vad jag fattat är 328 en vanlig sugis som har bottenvrid original.. Men som varvar och går grymt med 325 insug. Däremot så ska väll 325an lämpa sig bättre för överladdning. Vilken är lättast och mecka med? Vilken är lättast att lära sig mecka på? Hur mycket tål originalmotorn i en 325 / 328a om man vill överladda? D.v.s på original bottenplatta.. veven, stakarna, kolvarna o.s.v..

Senast redigerat av Newguy (24 september 2010)

Rinnegan Malleus Malificarum
24 september 2010 · 2 401 Inlägg

Newguy skrev:
Verkar som de flesta undviker Nissan S14 trotts allt. Jag har blivit relativt kär i den då jag alltid viljat ha en Japsare som visslar varje gång man bytar växel roll

Däremot undrar jag fortfarande om de ska vara e36 eller e46.. 325 eller 328.. Vad jag fattat är 328 en vanlig sugis som har bottenvrid original.. Men som varvar och går grymt med 325 insug. Däremot så ska väll 325an lämpa sig bättre för överladdning. Vilken är lättast och mecka med? Vilken är lättast att lära sig mecka på? Hur mycket tål originalmotorn i en 325 / 328a om man vill överladda? D.v.s på original bottenplatta.. veven, stakarna, kolvarna o.s.v..

M50B25 bör väl klara cirka 500hk från vad jag har läst. Sen om det är sant vet ju gudarna, då det verkar inte vara många som kör med original grejer och överladdning på BMW.

Varför inte kolla på RWD Sierra Cosworth också?
Går att hitta för under 65k, cirka 1300kilo och 220hk original, lätt upptryckt till 330hk med kit som finns fan överallt. Bara ett förslag som sagt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rquired Allmänt envis
24 september 2010 · 12 512 Inlägg

Newguy skrev:

Rquired skrev:

Helst2hjul skrev:
Jag kanske är kräsen och visst det kan vara ett måndagsexemplar men tre gånger är för mycket. Han har varit på tre firmor för det tänkte han påwink

Tyvärr är det som så att de flesta verkstäder idag ger intrycket av att deras gräns går vid att hitta rätt bil på parkeringen, varken kompetenta eller "service-minded" är mitt intryck av en stor del av verkstäderna jag besökt.

När det då gäller en såpass ovanlig bil som Alfa Romeo, med ett ovanligt och avancerat system som Selespeed, känns det som om ovanstående blir extra tydligt.

Oavsett, ett dåligt exempel bevisar inte att ett bilmärke i sig är dåligt. smile

Verkar som de flesta undviker Nissan S14 trotts allt. Jag har blivit relativt kär i den då jag alltid viljat ha en Japsare som visslar varje gång man bytar växel roll

Däremot undrar jag fortfarande om de ska vara e36 eller e46.. 325 eller 328.. Vad jag fattat är 328 en vanlig sugis som har bottenvrid original.. Men som varvar och går grymt med 325 insug. Däremot så ska väll 325an lämpa sig bättre för överladdning. Vilken är lättast och mecka med? Vilken är lättast att lära sig mecka på? Hur mycket tål originalmotorn i en 325 / 328a om man vill överladda? D.v.s på original bottenplatta.. veven, stakarna, kolvarna o.s.v..

E46 är en modernare bil än E36 men byggd enligt samma Bmw-tänk, för att generalisera är det desto nyare desto bättre och allt beror på din budget. Motorerna skiljer sig däremot åt, 325i har mer klassisk Bmw-karaktär där man måste varva motorn för att det skal hända något medan 328i har ett lugnare temperament och är stark längre ner i registret men samtidigt händer det inte så mycket över 5500rpm. Detta beror på att original insug är strypt, byter du till ett insug från en M50B25 får du ungefär samma karaktär som i en 325i fast mer effekt; Uppskattningsvis ~210hk.
Notera att detta gäller M52B28 och inte M52TUB28* som sitter i senare E36 328i (Efter 98/99) och även E46 328i. I teorin är samma sak möjligt, men ett M50-insug passar ej men vad alternativet är (om det finns något) minns jag ej.
*TU=Technical update, det vill säga när M52 fick dubbelVanos


Tåligast av dessa är en M50B25 utan vanos, det skall alltså inte stå M50TUB25. Minst saker som kan gå sönder och tåligast konstruktion, mer noggrant än så har jag inte kunskap för att beskriva det.

Oavsett är både bilarna och motorerna byggda efter samma upplägg, alla är enkla att meka med och till en stor del ser det "likadant" ut för att åter igen generalisera lite.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Beeenny
24 september 2010 · 982 Inlägg

min s4 ? drar litern,4wd och turbo

Newguy
24 september 2010 · 98 Inlägg

Beeenny skrev:
min s4 ? drar litern,4wd och turbo

Vill ej ha kombi tongue Sierra Cosworth hör ju hemma på museet i mina ögon.

Om jag nu ska välja.. E36 eller E46? Utseendet gillar jag klart e46 bättre.. Däremot tror jag E36 är vassare.

Någon som kan jämföra E36 vs E46?

Aerodynamik ...
24 september 2010 · 7 120 Inlägg

Att SR20 skulle vara en kass motor håller jag inte med om, problemet ligger hos okunnigt folk som tycker om att labba med laddtryck/bränsle/tändning men inte riktigt förstår vad dem gör. Oftast spikar motorerna sönder pga detta.

Jag skulle försöka hitta en fin S14, originalbil eller någon som är mappad/renoverad av någon som verkar kunnig, kolla så allt ser seriöst ut och sånt. smile

http://www.blocket.se/blekinge/Nissan_2 … 18&w=3
Värd varenda krona

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang