5198
Sök

SAAB 9000 2.3i -90 mulirem

4 693 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Hej!

Min multirem är på väg att hoppa av. Halva låg utanför på ACpumpen förut idag, rätade självklart till den så den satt som den skulle.
Åkte iväg igen och efter 2 mil stannade jag och titta för säkerhets skull. Den fan hade hoppat över halv vägs igen på ACpumpen! Men bara på den, ingen annan stans...

Varför blir det så? Måste ha snabba svar, ska åka 7,5 mil (enkel resa) till jobbet i morgon och vill gärna inte bli ståendes på motorvägen sad

Booyakasha!

1 468 Inlägg
27 september 2010
ljulet som driver remen sitter antingen snett eller för långt ut/in. testa att kanske lägga en skimmsbricka mellan på typ 0.5mm eller kolla om du kan se om något av ljulen sitter snett. antar att du har en spännare,. den kan sitta lite snett om det kommit smuts mellan. även dammkorn kan räcka när det gäller remmar tongue

4 693 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Den hoppar som sagt alltid (båda gångerna) av på ACpumpen, och på ena sidan av den sitter generatorn och på andra är vattenpumpen. Och jag tror inte någon av dom 2 sitter snett.

Kanske är remmen som blivit för slapp. Inte bytt den sen jag köpte bilen och det är 7000 mil sen.
Vet inte när den är bytt sist

Booyakasha!

4 693 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Remmen kostar 450 kr och spännaren kostar 1700 har jag för mig. Så mycke som det kostar får jag inte en för bilen på skroten. Men ska byta remmen i morgon och testa om det hjälper. Gör det inte det så åker den nog till skroten

Booyakasha!

1 468 Inlägg
27 september 2010
Softis skrev:
Remmen kostar 450 kr och spännaren kostar 1700 har jag för mig. Så mycke som det kostar får jag inte en för bilen på skroten. Men ska byta remmen i morgon och testa om det hjälper. Gör det inte det så åker den nog till skroten

kolla om du kan vicka på spännaren i sidled eller "snurra" typ 10 grader. alltså vrida den typ. kan du göra det e d bara o byta. men är den stel o så som den ska va så e d juh inget fel på den.

Eller?

1 468 Inlägg
28 september 2010
jonnielahti skrev:
kan va remspännarhjulet som e slut med smile
asså de kan räcka med att byta bara den smile

o vipps kanske det kosta 1500 mindrre cool

4 693 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Jag hittade felet..... Fästet till remspännaren hade gått av hmm Inget fel på något annat.
Fattar inte att dom gör det i ALU

Booyakasha!

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Spara vikt, sitter nästan alltid alu tyvärr.

Det man inte dör av gör ont.

4 693 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
MItt andra ALUfäste som går av på 6 månader nu hmm Båda till spännaren

Booyakasha!

4 693 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
jonnielahti skrev:
går den maskinellt som den ska? annars kan det vara en orsak till att den går av, eller att det är nåt fel på spännaren.

Ja för fasen, den går så bra i motorn så smile Den har nyss slagit om till 20k mil också så därför vill jag gärna ha kvar den.
Annars hade den vart på skroten för längesen

Booyakasha!

Sök