5281
Sök

Havererad turbo og 9-3, var har turbindelarna tagit vägen?

3 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Har en 02 og 9-3 150 hk som jag idag satte igång att byta turbo på. Att turbon var havererad såg jag direkt när down pipen var borttagen, turboaxeln glappade åt alla håll. När turbon var borttagen såg jag att turbinen på inluftssidan var skadad, små bitar har slagits ur turbinen. Min fråga är kanske är dum, men jag är bara en lekman - var har dessa småbitarna tagit ivägen? Har de fastnat i intercoolen eller kan de sugits ner i motorn???

3 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Här kommer en uppdatering. Idag skruvade jag loss slangarna till och från IC:en, och det var dessvärre olja och små flisor - från impellern på inluftssidan - i båda slangarna. Detta beyder att IC:en innehåller olja och småflisor också .
Jag tänker att småflisorna har åkt med ner i motorn och ut med avgaserna igen!? Kan de har skadat cylindrar, kolvar eller ventiler? Är det över huvud taget någon idé att försöka göra rent IC:en? Ska jag komptesta motorn osv..?

Jag ska åka och snacka med en verkstad och höra vad de tycker, men skulle gärna få lite åsikter och hjälp här med!!

Motborgare
1 099 Inlägg
29 september 2010
Kompressorn är väl gjord i aluminium och jag tror de flisorna som har tagit sig igenom IC:n är för små till att ha gjort nån skada på ventilerna. Men för att få en bra känsla i magen, så hade jag nog ändå gjort ett komptest på den.

Jag hade nog bytt IC när jag ändå var i farten och för samma magkänsla. Annars kommer du att sitta och lyssna om det smäller till, att motorn ger dålig respons osv. Det är det inte värd.

-- K

3 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Var förbi en SAAB-verkstad och de sade att jag skulle skölja ur och rengöra IC:en och alla slangar och dessutom skruva ner oljetråget för att rengöra det samt något filter där. Enligt dem skulle bitar från turbinen kunna åkt med genom oljereturen, kan det verkligen stämma?

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
Ja det kan stämma, dom bitarna kan hamna lite varstans, jag hade gjort rent allt.

Det man inte dör av gör ont.

Sök