5208
Sök

Köpa eller inte? Saab 900. troligen trasig topplockspackning

3 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Tja
Är helt ny här men hoppas det blir bra wink
Letar ny bil och har tittat in mig på Saab.
Var och provade en Saab ng900 chiptrimmad steg 2.
Bilen var riktigt pigg och rolig att köra.
Dock tror jag att topplockspackningen är dålig då det *bolmar* vit rök ur avgassystemet när man kör på lite högre varv och kylvätskan for runt ganska ordentligt i påfyllningskärlet vid gas.
Blev fäst vid bilen men vet inte hur svårt det är att byta själv och vad man kan tänkas belata för bilen då killen själv bara säger att de är för han fyllde på för mycket olja men det nästan slutat helt.
Bilen hittar ni här
http://www.blocket.se/jonkoping/Chippad … 17&w=1

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
Vit rök tyder på glykol i förbränningsutrymmet, så packningen är nog dålig.
att han fyllde på för mycket olja är bara en ursäkt, kolla på stickan.

Om du är händig så är det inga problem o byta packning, har du aldrig gjort det o kan inte bilar så ska du absolut inte ge dig påt. det är mycket jobb.

Det man inte dör av gör ont.

3 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Ja det var det jag hade läst mig till.
Mm fick den känslan eller att han gjort det och det sabbat packningen. Är väl något händig men har en farsgubbe som är duktig wink

Frågan är vad man kan tänkas betala för bilen i det skicket?

715 Inlägg
29 september 2010
Är det bara topplockspackningen så borde inte det vara så svårt. Av med toppen och på med packningen. Nu är där kanske överliggande kamaxel och då vet jag ju inte om det bara är att plocka remmen innan och märka kanske var remmen satt. Det som man också ska tänka på är ju att spänna med rätt moment och i rätt  ordning. Blås ur bulthålen också så där inte ligger vatten eller olja i dem... inte bra när du spänner bulten.

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 september 2010
Är garanterat packningen! OCh det är inte jätte avancerat att göra, om man bara låter det ta sin tid, och är noga med att märka upp vilka skruvar som ska va var.

Och jag fick 7k för min, så han kan ju bara glömma några 16k för den! Dock så kanske han kan få lite mer med tanke på att där är ljud i den och ganska hyfsade fälgar. Men skulle nog inte tro att han borde få mer än 10-11000 för den som mest

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
packningen går inte sönder om man häller i för mycket olja, snarare så trycks packboxar ut.
bilen kan ha kokat tidigare o då kan packningen bli dålig ev toppen bli skev.

Du kan behöva plana toppen också, byta termostat för säkerhets skull.
Packning,sträckbult,termostat och en ev planing, du landar på någon tusing + då arbetet, är farsan en duktig bilmek så är det inga problem.

Du får dra av en hel del, ja skulle inte ens ge 10000:- för den
lämnar man in den kostar det mellan 5-10 i rep.

Det man inte dör av gör ont.

3 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
OKej tack för de snabba svaren. Får Väl ringa killen och se vad man kan prata sig Ljudet var inte befentligt kan jag säga.
Blir väldigt sugen på bilen. Är väldigt fin i övrigt. och mycket kul att köra.

1 482 Inlägg
30 september 2010
När du ändå tar av toppen så skulle iaf jag byta kedjor/kamrem på samma gång. Man har ju ändå gjort 50% av jobbet redan.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök