5176
Sök

Peugeot 206 1.4i -01 Tomgång dör ibland vid urtrampning

3 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Hej!!

Problemet började för ca 2mån sen. Uppstår som mest irriterande när man stannar för rödljus, och motorn bara har tvärdött när man skall iväg igen.

Händer även om man tex trampar ur och släpper gasen inne i en rondell eller liknande.

Ibland händer det 5ggr per dag, sen kan det gå en vecka utan att det händer alls.

De gånger jag råkat titta på varvmätaren då det händer, har jag sett att istället för att gå ner till ca 800rpm och sedan stabiliseras till ca 1000rpm bara tvär sjunker det ner till 0.

Tacksam om någon har något tips på var jag skall felsöka, om det är något man kan göra själv.

Mvh
Nicklas

Tekniker
345 Inlägg
2 oktober 2010
Kan vara tomgångsmotorn som kärvar eller är otät.

du kan prova o ta bort den, spaya i olja, låta stå ett tag o sen prova igen.
ja lyckade återuppliva min till mina gamla S och V40 modeller. dom låg dränkta en halv dag tongue

Det man inte dör av gör ont.

3 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Då skall vi bara räkna ut vilken del det är smile

Men antar att det är den lilla plasthistorien som sitter på motsatt sida som tomgångs-skruven.

Ingen risk att man förstör nån inställning så ja måste in till verkstad med den, bara för att jag lossar och smörjer upp?

Tekniker
345 Inlägg
2 oktober 2010
Nu vet inte ja exakt vart den sitter på din bil.
kolla på biltillbehörs sidor,Tex mekonomen,Skruvat.se osv dom säljer säkert såna, och du vet då hur den ser ut.

Nej du behöver inte göra några inställningar eller åka till verkstan, ja lovar wink
Senast redigerat av Bullen1 (2 oktober 2010)

3 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Heter det "tomgångsmotor" eller har det nått mer officiellt namn?

Hittar inget på någon sida med det namnet till min bil.

Tekniker
345 Inlägg
2 oktober 2010
nae, det är vad den kallas.  inte alltid alla delar ligger ute.
Senast redigerat av Bullen1 (2 oktober 2010)

Sök