Vanessa38 skrev:
Jiimpa skrev:
Inte är det väl bedrägeri att sälja bilen privat.
Man ska ju inte vara tvungen att sälja den till en bilfirma bara för att man har lånat pengar till den?
Kan vara något avtal som jag inte vet om iof.
Om jag hade varit i din släktings sits hade jag lagt ut en annons på
www.blocket.se och ett pris som är en del billigare än dom övriga av samma modell.
När köparen kommer så får köparen betala den summan som hon är skyldig ge money bank så har får kvitto på att skulden är borta. Den summan som blir kvar för bilens pris efter att skulden är betald får din släkting på sitt bank konto eller kontant beroende på hur hon vill ha.
Är bilen köpt på kredit(står på ägarpappret) så måste krediten lösas direkt då den annars följer med bilen.
Är det ett vanligt lån så behöver inte köparen lösa lånet utan din släkting kan få hela summan för bilen och sedan i efterhand tex dagen efter lösa sitt lån.
Hoppas det löser sig iaf:)
Okej tack Jimpa, jag e dock osäker om det är kredit eller inte som hon har men det kan jag ta reda på , men du menar alltså att köparen ska betala skulden till g moneybank ? Hur kan hon vara säker på att det blir betalt då ? Skriver man nått avtal på detta ? Kan man lita på att hon får resterande i så fall in på hennes konto ?
Om det är kredit på bilen så ska köparen betala skulden till ge money bank. Det ska göras medans din släkting är med. Om man för över via internet eller hur man gör till dom vet jag inte. Borde nog kollas upp med Ge money bank först.
Man borde iallafall få ett kvitto från banken att det är betalt.
Om bilen säljs för mer än vad bilen är värd ska även dom pengarna sättas in när din släkting är med. Endra genom internetbanken så att din släkting kan kolla att pengarna kommit in på hennes konto innan ägarbytes papprena postas. Annars kan man gå ner till köparens bank och göra en insättning på din släktings konto därifrån. Då får man kvitto på att insättningen är gjord.
Kollade lite på Ge Moneybanks hemsida och deras bil lån verkar inte vara låst till bilen. Om det är sånt bil lån din släkting har så ska inte bilen vara lånad på kredit som är bunden till bilen. Men det står som sagt på ägarpappret för bilen om den är lånad på kredit.
Är den inte det kan hon sälja bilen utan krångel och lösa lånet tex dagen efter.
EDIT: Man ska ALDRIG lita på en köpare. Säger han att han ska sätta in pengarna när han kommer hem tillexempel så får han inte köpa bilen!
Alla pengar ska vara mottagna för bilen och ägarpappret ska din släkting posta själv och det ska aldrig postas innan alla pengar har kommit tillrätta.
Edit2: Hittade även en bra länk som förklarar riktigt bra hur det går tillväga.
http://www.zatzy.com/koeprad/266175-koe … ipsen.html