2833
Sök

Motorstyrning till 5,7 HEMI

27 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Då har man åter igen tagit fan i båten.....bara att ro!
I garaget står nu en Hemi 5,7 från en Charger -06. Denna skall ha sitt nya hem i min 60:a Chrysler.

Till problemet: motorstyrningen till denna motor inkluderar en massa bus-kommunikationer för div. moderna saker, kodade nycklar mm, dvs att få detta att funka känns inte rimligt.

Jag skulle vilja hitta en motorstyrning som är enkel gärna billig som kan appliceras med befintliga spridare, givare etc. (det elektroniska gasspjället tänkte jag byta till ett manuellt). Motorn skall inte trimmas eller dyligt utan bara funka bra och dra minimum med soppa.

Kan någon rekomendera någor bra? Har kollat på Megasquirt som för en oinvigd ser ut att funka. MS har dock en j-a massa versioner, behöver jag den allra värsta?

Tacksam om någon kan ge mig råd eller tipsa om personer/firmor som kan detta.

/Thomas

Ingen kommer ihåg en fegis!

8 266 Inlägg
16 augusti 2010
Enkel är ju en definitionsfråga, en eftermarknadsstyrning kräver ju en del kunskaper. Så man får vara beredd på en rätt tvär inlärningskurva. Med billigare kan det vara mer jobb innan man kommer igång, men väljer man ett MS så finns det massor av folk som kan hjälpa till.

Du kan ju kolla in megasquirt.se för mer hjälp med vad du behöver och så.

Fri fart för ett fritt folk!
14 629 Inlägg
16 augusti 2010
tänk på att det är en jänkemotor och usa är bra stort så det skulle inte förvåna mig om det finns färdiga kit för att montera motorn med elektroniskt spjäll och rubbet utan en massa krångel
säkert med orginal boxar osv
eftersom usa är så stort så finns det en relativt stor marknad för sånna monteringar mot här i sverige så det mesta går att hitta eftersom det är en usa byggd motor smile

Kör fort så hinner inget hända...

27 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Tack för ditt svar Marboroman.
Jag har hitta lite olika inlägg här och där på olika forum. Alla svarar och argumenterar dock lite svävande så man blir osäker på kunskapen när man inte själv kan avgöra.

megasquirt verkar ha dåligt rykte pga sina tidiga utgåvor men bättre rekomendationer nu.

Finns det någon firma eller kunnig person (som gillar samtal) och kan hjälpa mig med detta i Uppsalas närhet??

8 266 Inlägg
16 augusti 2010
Jansson_Upplanda skrev:
Finns det någon firma eller kunnig person (som gillar samtal) och kan hjälpa mig med detta i Uppsalas närhet??

Beror ju på vad man menar med nära, men på www.skogenracing.com finns det ju en hel del folk som kör ms och är kunniga i frågan. Skogsberg har bra koll på ms och håller till i gävle.

27 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Growe.
Jag har nött nätet och även kontaktat ett flertal firmor i USA och ingen har hänvisat mig till något färdigt kit tyvärr.  Jag var helt klar på att detta skulle finnas, då Chevas LS1 har mängder av lösningar, men som sagt jag har inget hittat.

Tips om kit eller lösningar mottages gärna. Även växelådorna till dessa bilar är laddade med elektronik, så jag tar gärna emot tips om lösningar till dom också.
Jag har originallådan till Chargern som är en Mercedeslåda (NAG-1), samt att jag har en trucklåda från -06 (545RFE) som skall vara mindre krånglig.??
Senast redigerat av Jansson_Upplanda (17 augusti 2010)

Finraggare
2 381 Inlägg
30 september 2010
Dessa har hjälpt mig när jag har suttit fast: http://www.bouchillonperformance.com/G3Electronics.asp hoppas de kan göra något för dig med

I love being a nobody - because nobody is perfect.

27 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
smile smile smile Super tack!, stjärna i himlen till dig. Jag fattar inte att jag inte hittade något om detta innan. Nu ser framtiden enklare ut!!!

Finraggare
2 381 Inlägg
6 november 2010
Ingen fara! De är riktigt duktiga!

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Sök