1922
Sök

Volvo turbo, LTT eller fulltryckare

41 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
#1
Undrar bara vad det är för skillnad på 940:ns lättryckar motor b230fk och fulltryckaren ft, är det annan kam och topp eller är det bara wastegaten som skiljer dem åt?


INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
23 november 2006
#2
det är enbart wastegateklockan som skiljer

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
24 november 2006
#3
Jasså det har jag hört å erfarat annat men, alla har vi fel ibland, vad jag har hört å erfarat så är det andra kolvar å lager å komp med med rätta mig om jag har fel.
å naturligt vis wastegateklockan. men sen är det la annan styrbox med eller sitter inte tryck vakten där i på 940? ja menar det är ju ett helt annat tryck
Senast redigerat av Turbo_Power_86 (24 november 2006)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Klubbmannen
24 november 2006
#4
Är det verkligen samma aggregat på båda? Det brukar vanligen vara betydligt mindre avgashus på ltt för att få ner effekten på lägre varvtalsregister.

10 287 Inlägg
24 november 2006
#5
Njäää, visst finns det Mitsubishi TD04HL-13c med mindre avgashus, men dom flesta vi har sett har samma avgashus vare sig det är LTT eller HPT.

Och Turbo_Powet_86 är rätt felinformerad. Det är likadana kolvar, samma komp, likadana lager, likadana askfat, likadan styrboxar, samma programvara, likadana....

Det går jättebra att hitta LTT och HPT där massor skiljer - men då beror det på andra saker som tex huruvida dom har ACC /ECC , automat/manuell, vilken styrbox Volvo hade i lager just den dagen etc. (Volvo hade en förmåga att blanda friskt på senare årsmodeller av 940, det går att hitta dom mest lustiga kombinationer i en del bilar)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

41 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#6
jag vet att det är oljekylda kolvar i ltt motorn iallafall.


LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
153 Inlägg
24 november 2006
#7
Det som skiljer blocken åt är att FK-blocket har oljespridning under kolvarna.. Detta har inte FT..
Sen sitter samma topp och kam på dom (frånsett vissa FT som hade 531 - topp och vx3 kam orginal)

Det sitter samma aggregat på dom men på FK-motorn sitter det klenare WG klocka..

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...

10 287 Inlägg
24 november 2006
#8
Nej,

Likadant block, oljekylning på båda. (givet att vi diskuterar årsmodellerna 95 - 98).

Och 531 på FT?? I orginal...knappast.

VX3? Nej, aldrig en chans. VX3 är en sugmotorkam (som i o f s funkar utmärkt på turbo men den satt aldrig orginal på någon turbo)

/Göran

Kaliber_ skrev:
Det som skiljer blocken åt är att FK-blocket har oljespridning under kolvarna.. Detta har inte FT..
Sen sitter samma topp och kam på dom (frånsett vissa FT som hade 531 - topp och vx3 kam orginal)

Det sitter samma aggregat på dom men på FK-motorn sitter det klenare WG klocka..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

498 Inlägg
24 november 2006
#9
Sharky skrev:
Nej,

Likadant block, oljekylning på båda. (givet att vi diskuterar årsmodellerna 95 - 98).

/Göran

Kaliber_ skrev:
Det som skiljer blocken åt är att FK-blocket har oljespridning under kolvarna.. Detta har inte FT..
Sen sitter samma topp och kam på dom (frånsett vissa FT som hade 531 - topp och vx3 kam orginal)

Det sitter samma aggregat på dom men på FK-motorn sitter det klenare WG klocka..


ingen FT har väl 531 från fabrik?
de är ju bara 940 GL 91 o 92 samt B230ET som finns i tidiga 740 TIC

LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
153 Inlägg
27 november 2006
#10
Jag har nog fått rätt mkt om bakfoten... sad

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...


Sök