4209
Sök

Problem med Bränslepump och/eller relä

177 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
Tjena

Ford Granada 2.8i -1985

Problem,
Soppa pumpen dog i lördags.
Bytte pumpen, och bilen gick fint ett tag.
Nu går bilen bra på tomgång, Men väldigt ryckigt när man kör.
Jag tror på att bilen får för lite soppa, Den går ju bra på vissa cylindrar och drar bra på dom.
Men pumpen låter väldigt mycket nu, Svårt att förklara ljudet medn typ "rrrrrrrrrrr" och ojämnt.
Pumpen börjar inte låta förrän efter ett tag, Speciellt om man börjar köra med bilen.

Jag har fått några ideer vad det kan röra sig om,
t.ex luftningen till tanken igensatt, Provade köra utan tanklock med samma resultat.
Har även fått förslag på att det kan vara så att pumpen tar in luft från t.ex slangen mellan tank och pump, Men då borde väl det läcka soppa på marken? jag har inte märkt att bilen drar mer än den gör, Och inget spill på backen heller.

Kan det vara reläet som spökar?
Jag tror mer på att pumen drar in luft någonstans eftersom det låter som att den "pumpar luft" d.v.s att den har för hög hastighet därav "rrrrrrrrr" ljudet som låter ojämnt.

Tacksam för alla förslag...

Over and out!

21 761 Inlägg
27 november 2006
Du har ju både tryckackumulatorn och filtret där bak vid tanken, har du kollat dem?
Sedan vet jag inte hur kontakten till pumpen ska se ut men på min fars Granada(samma som din)är det bara en sockerbit som skarvar från pumpreläts pluskabel och pumpens pluskabel, det ser inte bra ut.

Den bilen har haft en del problem med glapp i säkringen till pumpen också, säkringsdosan sitter på passagerarsidan bakom panelen. Kan vara värt att kika på detta.

177 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du har ju både tryckackumulatorn och filtret där bak vid tanken, har du kollat dem?
Sedan vet jag inte hur kontakten till pumpen ska se ut men på min fars Granada(samma som din)är det bara en sockerbit som skarvar från pumpreläts pluskabel och pumpens pluskabel, det ser inte bra ut.

Den bilen har haft en del problem med glapp i säkringen till pumpen också, säkringsdosan sitter på passagerarsidan bakom panelen. Kan vara värt att kika på detta.

Tack för svaret!
Jag ska testa köra bilen med kabel istället för reläet nu också.
Bilen går finfint på tomgång och när man trampar på gasen, Men direkt man ska iväg så börjar den gå dåligt och pumpen börjar låta.
Misstänker att det är något som glappar efter ett tag när man kör, det kan ju vara relät och även säkringen du pratar om. Så jag drar direktström till pumpen om inget vill fungera.
Om det hade varit skit i brännslet så hade jag kunnat förstå om pumpen låt illa hela tiden. Vilket den inte gör just nu.

Over and out!

177 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
Jag fick reda på att soppa pumpen jag tog från en Scorpa med EFI bara levererar typ 3bar och jag ska ha 5bar så det är antagligen det som är felet.
Så förhoppningsvis löser det sig imorgon!

Over and out!

21 761 Inlägg
27 november 2006
Hoppas att det är så enkelt fel.

Sök