Oilsludge, 9-3 aero, vanligt?

Sarge
22 november 2010 · 2 337 Inlägg

FreddeLi skrev:

Sarge skrev:
Vissa Saab-återförsäljare har väldigt bra pris på GM-olja med rätt klassning, så täta oljebyten med rätt olja behöver inte bli dyrt. Personligen är jag inte rädd för att ha och använda en välskött T7-motor, men vet precis hur kostsamt det blir om den inte sköts tongue Alternativet, om man inte vill riskera något med en T7:a men ändå vill ha en OG 9-3 med ~200 hk är ju gamla Sport varianten, 200 hk och T5-motor.

bara det att då går man miste om den fina skinninredningen med skålade stolar och kjolpaketet som du har på din 9-3a tongue hmm är viggen det kjolpaketet kallas va? tongue

MVH

Yes, inredning och kjolpaket plockades från Viggen och kallas väl det av de flesta. Jag tycker helt klart att det är värt att köpa en 01-02 Aero, bara stolarna är underbara och gör det värt det. Möjligheten finns ju att köpa lösa delar på skroten och byta, men hur kul är det? Det blir fortfarande ingen riktig Aero smile

kwansa Hmm, vet inte?
22 november 2010 · 1 775 Inlägg

FreddeLi skrev:

kwansa skrev:

Sarge skrev:
Vissa Saab-återförsäljare har väldigt bra pris på GM-olja med rätt klassning, så täta oljebyten med rätt olja behöver inte bli dyrt. Personligen är jag inte rädd för att ha och använda en välskött T7-motor, men vet precis hur kostsamt det blir om den inte sköts tongue Alternativet, om man inte vill riskera något med en T7:a men ändå vill ha en OG 9-3 med ~200 hk är ju gamla Sport varianten, 200 hk och T5-motor.

då är det tråkiga att den istället har vanliga T25 turbon wink

btw, bilen som nämndes åvan i tråden är en såkallad TS, turbo sport....då tidens "aero"

där sa du något! det har jag funderat över, vad är det för någon turbo? något att ha eller om man jämnför med mitsubishi-turbon som sitter på vanliga aero? tongue

MVH

det är en liten T25 som sitter i vanliga 150 och 185hk...fast med starkare wastegate fjäder.
den funkar hyffast, orkar med runt 250hk och rasar väll inte allt för ofta smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
22 november 2010 · 1 903 Inlägg

Sarge: Jo en aero är ju alltid en aero tongue inte lika roligt att bygga en kopia tongue

kwansa: okejokej, men mitsubichi-turbon är endå att föredra antar jag? tongue har hört mkt bra om det aggregatet smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Aerocombi Xenoholic
22 november 2010 · 2 559 Inlägg

Kamulen skrev:

Aerocombi skrev:

chrillzter skrev:

Då får man nog byta olja en gång i veckan ungefär om man kör på gamla vevhusventen. wink

Känns lite kostsamt i längden. Blir nog billigare att göra som jag nämnt i tidigare inlägg wink

Känns som att det är mer värt att byta olja var 500e mil än att betala ett motorras? wink

Kan ju bli ganska dyrt om man kör 3-4 000 mil per år o varje oljebyte kostar 6-700 kr
8 oljebyte ggr 700 :- = 5 600 :-/år
Då kan man ju satsa på ett knippe wössnerkolvar för 7 000:- o samtidigt veta att man inte behöver vara rädd för att det rasar om man vill trimma lite wink
Menar inte med detta att man inte ska byta olja ofta men ni kanske fattar hur jag tänker hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Sarge
22 november 2010 · 2 337 Inlägg

Aerocombi skrev:

Kamulen skrev:

Aerocombi skrev:

Känns lite kostsamt i längden. Blir nog billigare att göra som jag nämnt i tidigare inlägg wink

Känns som att det är mer värt att byta olja var 500e mil än att betala ett motorras? wink

Kan ju bli ganska dyrt om man kör 3-4 000 mil per år o varje oljebyte kostar 6-700 kr
8 oljebyte ggr 700 :- = 5 600 :-/år
Då kan man ju satsa på ett knippe wössnerkolvar för 7 000:- o samtidigt veta att man inte behöver vara rädd för att det rasar om man vill trimma lite wink
Menar inte med detta att man inte ska byta olja ofta men ni kanske fattar hur jag tänker hmm

Det finns ju ett par ställen som säljer (eller har gjort iaf) GM-oljan för ~300 kr dunken (5 liter). Då hamnar vi på strax över 2000 per år istället, vilket inte blir jättefarligt.

Aerocombi Xenoholic
22 november 2010 · 2 559 Inlägg

Sarge skrev:

Aerocombi skrev:

Kamulen skrev:

Känns som att det är mer värt att byta olja var 500e mil än att betala ett motorras? wink

Kan ju bli ganska dyrt om man kör 3-4 000 mil per år o varje oljebyte kostar 6-700 kr
8 oljebyte ggr 700 :- = 5 600 :-/år
Då kan man ju satsa på ett knippe wössnerkolvar för 7 000:- o samtidigt veta att man inte behöver vara rädd för att det rasar om man vill trimma lite wink
Menar inte med detta att man inte ska byta olja ofta men ni kanske fattar hur jag tänker hmm

Det finns ju ett par ställen som säljer (eller har gjort iaf) GM-oljan för ~300 kr dunken (5 liter). Då hamnar vi på strax över 2000 per år istället, vilket inte blir jättefarligt.

+ filter wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Sarge
22 november 2010 · 2 337 Inlägg

Aerocombi skrev:

Sarge skrev:

Aerocombi skrev:

Kan ju bli ganska dyrt om man kör 3-4 000 mil per år o varje oljebyte kostar 6-700 kr
8 oljebyte ggr 700 :- = 5 600 :-/år
Då kan man ju satsa på ett knippe wössnerkolvar för 7 000:- o samtidigt veta att man inte behöver vara rädd för att det rasar om man vill trimma lite wink
Menar inte med detta att man inte ska byta olja ofta men ni kanske fattar hur jag tänker hmm

Det finns ju ett par ställen som säljer (eller har gjort iaf) GM-oljan för ~300 kr dunken (5 liter). Då hamnar vi på strax över 2000 per år istället, vilket inte blir jättefarligt.

+ filter wink

Hehe, sant. Runt 60 kr styck på Saab, har jag för mig? wink

Pendulum
23 november 2010 · 1 298 Inlägg

hotrodder skrev:

chrillzter skrev:

Kamulen skrev:
byt olja regelbundet så är det ingen fara för oilsludge.

Då får man nog byta olja en gång i veckan ungefär om man kör på gamla vevhusventen. wink

Ingen fara alls att köra med gamla vevhusventen om bilen inte körs mest korta sträckor och servas på 1000mil. Min 9-5 Aero har snart gått 19 000 mil och jag uppgraderade vevhusventen på den förra veckan just därför den körs kortare sträckor nu än tidigare. Däremot min andra 9-5´a 2,3 drog 1 liter olja på 30 mil när den hade rullat 12 000mil. Krånglet med den började med ett första turbobyte vid 10 000 mil, sedan byttes turbon igen vid 13 tusen + motorn revs och renoverades samt uppgraderade vevhusventen. Som tur stod Saab för rubbet genom motorgarantin och idag har den rullat över 22 000 mil (mest kortkörning) utan några som helst problem.

Min 9-3a gick 24500 mil med gamla venten innan jag lade vantarna på den så visst går det. Men det känns dumt att ta risken när uppgraderingen kostar dig 300kr. Jag noterade även att oljeförbrukningen gick ner något. Jag har inte gjort några mätningar på det, men har en känsla av det.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Aerocombi Xenoholic
23 november 2010 · 2 559 Inlägg

Måste tillägga att man bör även byta de 2 slangarna till vevhusventilationen som inte ingår i kiten, har för mig att de kostade 300 tillsammans även de.
Ps. Min 9-5a gick klockrent med den gamla vevhusvent i 19 000 mil,  tills några mil innan den började gå orent o en kolv gav upp. Så nu kör jag med T5-prylar i min gamla motor.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Pendulum
23 november 2010 · 1 298 Inlägg

Aerocombi skrev:
Måste tillägga att man bör även byta de 2 slangarna till vevhusventilationen som inte ingår i kiten, har för mig att de kostade 300 tillsammans även de.
Ps. Min 9-5a gick klockrent med den gamla vevhusvent i 19 000 mil,  tills några mil innan den började gå orent o en kolv gav upp. Så nu kör jag med T5-prylar i min gamla motor.

Är det inte bara en slang som inte ingår i kitet? Dvs en av de som går från oljefällan och upp? smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
23 november 2010 · 1 594 Inlägg

chrillzter skrev:

Aerocombi skrev:
Måste tillägga att man bör även byta de 2 slangarna till vevhusventilationen som inte ingår i kiten, har för mig att de kostade 300 tillsammans även de.
Ps. Min 9-5a gick klockrent med den gamla vevhusvent i 19 000 mil,  tills några mil innan den började gå orent o en kolv gav upp. Så nu kör jag med T5-prylar i min gamla motor.

Är det inte bara en slang som inte ingår i kitet? Dvs en av de som går från oljefällan och upp? smile

Jopp men returslangen från fällan ner till tråget ingår inte och den bör oxå bytas.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Pendulum
23 november 2010 · 1 298 Inlägg

hotrodder skrev:

chrillzter skrev:

Aerocombi skrev:
Måste tillägga att man bör även byta de 2 slangarna till vevhusventilationen som inte ingår i kiten, har för mig att de kostade 300 tillsammans även de.
Ps. Min 9-5a gick klockrent med den gamla vevhusvent i 19 000 mil,  tills några mil innan den började gå orent o en kolv gav upp. Så nu kör jag med T5-prylar i min gamla motor.

Är det inte bara en slang som inte ingår i kitet? Dvs en av de som går från oljefällan och upp? smile

Jopp men returslangen från fällan ner till tråget ingår inte och den bör oxå bytas.

Just det, det stämmer nu när du säger det. Jag gjorde rent den ordentligt vid tillfället vet jag. Den var inte igensatt men inte helt fräsch.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
AndreasPlars
23 november 2010 · 1 062 Inlägg

Larseng skrev:

Revotech skrev:
9-3 Aero finns inte med T5 Alltid haft T7.

Men min bror ( Aerotech ) har åkt med två 9-3 aero 02 länge.. Inga problem med det. Det är då uppgraderad vevhusvent men är det väl de funkar de fint..

Äger en Aero med T5 motor, men det är nog den enda.
Men är det bästa av två världar.
Länk: http://www.netcarshow.com/saab/2000-9-3 … per_02.htm

Är det verkligen en Aero? Inte enligt "vägverket" iaf.
Står TS som i Turbo Sport där...

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Sarge
24 november 2010 · 2 337 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Larseng skrev:

Revotech skrev:
9-3 Aero finns inte med T5 Alltid haft T7.

Men min bror ( Aerotech ) har åkt med två 9-3 aero 02 länge.. Inga problem med det. Det är då uppgraderad vevhusvent men är det väl de funkar de fint..

Äger en Aero med T5 motor, men det är nog den enda.
Men är det bästa av två världar.
Länk: http://www.netcarshow.com/saab/2000-9-3 … per_02.htm

Är det verkligen en Aero? Inte enligt "vägverket" iaf.
Står TS som i Turbo Sport där...

M.V.H.

Nä, det är ingen "riktig" Aero. Må vara -00 Aero-paket på utsidan iom att det är en fotobil, men som du har noterat är den inte reggad som en Aero. Finns ju som sagt ingen Aero med T5:a.

Larseng
24 november 2010 · 8 Inlägg

Sarge skrev:

AndreasPlars skrev:

Larseng skrev:

Äger en Aero med T5 motor, men det är nog den enda.
Men är det bästa av två världar.
Länk: http://www.netcarshow.com/saab/2000-9-3 … per_02.htm

Är det verkligen en Aero? Inte enligt "vägverket" iaf.
Står TS som i Turbo Sport där...

M.V.H.

Nä, det är ingen "riktig" Aero. Må vara -00 Aero-paket på utsidan iom att det är en fotobil, men som du har noterat är den inte reggad som en Aero. Finns ju som sagt ingen Aero med T5:a.

Är ju i och för sig riktigt, men den är levererad från fabrik med Aeroemblem. För övrigt detta plus motorn som skiljer mot TS, som jag förstår det. Sen att försäkringen dessutom blir billigare om det inte står aero i papperen gör ju inte saken sämre.(2900:- helår helförsäkring). Ville egentligen bara sticka ut hakan lite med mitt första inlägg. Om det är en Aero i papperen eller inte spelar ingen roll för mig. Det är en trevlig bil som jag är väldigt nöjd med och jag slipper oroa mig för oilsludge, även om detta problem verkar vara starkt överdrivet. Dessutom går det ju att förebygga med uppdaterad vevhusvent och tätare oljebyten.

2000 mil mellan oljebytena är alldeles för långt oavsett motor eller bilmodell enligt mitt tycke. Sen står det ju uttryckligen i instruktionsboken att att man ska byta oljan vid 1000 mil om man kör mycket kortkörningar. Är nog långt ifrån alla som gör det, dom flesta går nog efter servicelampan.

Adam-Opel-4ever
24 november 2010 · 18 Inlägg

Service enligt boken på min 9-3 2001 (205E) resulterade vid 13500 mil i motorvibrationer pga. hoppad balansaxelkedja.
Fanns ett helt kit att köpa hos SAAB, innehållande balanskedja, drev, sträckare, skenor, kamkedja drev ventilkåpspackning mm. Dock något besvärligt att byta. sad

Nu får det bli oljebyte var 1000 mil.

Audi A8 "4.2 Quattro" (1997)
Pendulum
24 november 2010 · 1 298 Inlägg

Adam-Opel-4ever skrev:
Nu får det bli oljebyte var 1000 mil.

Kör också var 1000mil för säkerhets skull. Ändå byter många ännu oftare. tongue

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang