855 t5 -94 inget turboladd i morse!

Jo4an
1 december 2010 · 48 Inlägg

Igår när jag körde bilen funkade allt som det ska.
I morse när jag åkte hemifrån vägrade turbon snurra. Låg på -1 bar hela tiden..
Efter ca 1 mils körning började turbon hanka sig upp mot 0 bar, och efter drygt 1.5 mil snurrade den som vanligt..
Motorn gick i övrigt "bra" upp till 3-4 tusen varv men vägrade varva mer än så förän turbon snurrade igen.

Blir minst sagt lite orolig. neutral

blixtn
1 december 2010 · 214 Inlägg

Är det en -94? Isåfall kan turbon kan ha fryst. Vet inte om det är det problemet på din bil men dom första T5:orna kunde det vara så att när det var för kallt så kunde turbon frysa fast. Dom gjorde om luft intaget på senare modeller

Jo4an
1 december 2010 · 48 Inlägg

Jo, det är en -94.
Hur har dom gjort om luftintaget? neutral
Och är det något som kan gå sönder?

blixtn
1 december 2010 · 214 Inlägg

Mekanikern som jag pratade med sa nått om att den tog in för kall luft, på senare modeller har dom gjort om så att det är mindre risk att den fryser. Tror dom tar luften från under huven. Fattade inte riktigt hur men det var "ganska vanligt". Hur ofta "ganska vanligt" är har jag ingen aning om.
Vet inte hur skadligt det är

Mreque89 Oturen själv
1 december 2010 · 593 Inlägg

Låt bilen gå på tomgång innan du kör iväg ca 5 min så borde den lossa upp. då ska det nog inte vara någon fara.

Brum
Jo4an
1 december 2010 · 48 Inlägg

Får se hur det går nu när jag åker hem. Den har stått stilla hela dagen. smile
Spännande..

Jo4an
1 december 2010 · 48 Inlägg

Nu j*vlar.. sad

Turbon gav tryck på vägen hem. Men nu ikväll när jag skulle iväg, börjar den ladda, men upp till 0.0-0.1, sen står det helt still.

Har turbon rasat tro? Eller nåt annat som gör att trycket inte ökar? hmm

Poppsey
2 december 2010 · 479 Inlägg

Kolla så wastegate pinnen eller den inte har fryst fast. Hände på min 9000 att den fastnade så jag inte fick ladd heller.

I´m living my life a quarter mile at the time!
Marlboroman
2 december 2010 · 8 234 Inlägg

blixtn skrev:
Är det en -94? Isåfall kan turbon kan ha fryst. Vet inte om det är det problemet på din bil men dom första T5:orna kunde det vara så att när det var för kallt så kunde turbon frysa fast. Dom gjorde om luft intaget på senare modeller

Turbon kan inte frysa ihop. Hade den gjort det så är det tveksamt om bilen ens startat. Däremot så fryser ofta intercoolern ihop om dräneringshålet är igensatt. Även en intercooler som inte är rengjord kan frysa ihop. Det var därför mn gjorde om tryckrören vilket hjälper upp lite av situationen. Men är dräneringen igensatt eller att intercoolern satt igen ändå under åren så den fryst ihop hjälper inga tryckrör i världen.

Men får helt enkelt ta att göra ren intercoolern invändigt och se till så att dräneringshålet är öppet om man vill slippa bekymmer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jo4an
2 december 2010 · 48 Inlägg

Marlboroman:
Är det sannolikt det som är problemet på min bil? Visste inte ens att jag hade en intercooler. smile

Men nu snurrar ju turbon i alla fall, dock får den inte upp något positivt tryck... Kan det vara som poppsey skrivit att wastegate/dump frysit alt. kärvat ihop? hmm

Edit: Om den frusit borde den tinat på de 20-30 minuter som jag körde bilen igår iofs..

Senast redigerat av Jo4an (2 december 2010)

Marlboroman
2 december 2010 · 8 234 Inlägg

Det är inget ovanligt problem den här årstiden. Det är nåt att kolla upp. Brukar kunn synas rätt bra om man öppnar huven och öppnar gasspjället för hand. Då sugs slangarna till tryckrören ihop om intercoolern är frusen. Hade wastegaten frusit ihop under natten så borde den ha skenladdat istället tills den tinade.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Poppsey
2 december 2010 · 479 Inlägg

Kolla wastegaten pinnen! Enkelt och tar ingen tid. Händer som sagt på min med.. Dock ska du fixa det innan du kör så slipper det vara varmt haha big_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Jo4an
2 december 2010 · 48 Inlägg

Ursäkta min okunskap.. Men vad är skenladda? smile

Marlboroman
2 december 2010 · 8 234 Inlägg

Jo4an skrev:
Ursäkta min okunskap.. Men vad är skenladda? smile

Att laddtrycket ökar okontrollerat

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jo4an
2 december 2010 · 48 Inlägg

Ah. Det hade jag kanske kunnat gissa. Tack för tipsen! Nu ska jag bara få tid att kika under huven. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang