Volvo B23 motor med vassare topp och kam, hur går de med orginal förgasaren?

volvoburnnare
30 november 2010 · 67 Inlägg

Hejsna..
Ha några frågor och hoppas på hjälp här mu inför ett litet projekt som jag tänkt mig!
Om man sätte på typ en 531 och en annan kam, typ vx3 eller någon bra sug kam i en B23a eller om de gåt i en B21a med ? Och lite annat små "trim"..
Men hur går de med orginal förgasaren ? Ska man göra något åt den?

Bensinskallen P o r s c h e
30 november 2010 · 1 700 Inlägg

Du kan köra med originalförgasaren, kan gå lite torrt men det går att justera upp soppan.

Men originalförgasaren ger ju en ganska hög minskaning av effekt när motorn vill andas mer. Antingen köper du dig en weber/ solex etc fallförgasare och monterar dit på ett k-insug, annars köper du dig helt enkelt dubbelförgasare / fyrpack, men det är ju lite dyrare och lite mer hardcore så att säga wink

Går att kludda dit dubbla originalförgasare men det är inte riktigt värt besväret. Så jäkla mycket att ställa om, så då får man istället fixa dubbla SU från b18/b20 och sätta dit men de bör ställas om lite även dem. Osv, ja dubbla org förgasare är inte så mycket att hurra över wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
volvoburnnare
30 november 2010 · 67 Inlägg

jaha okej,. så bäst är att skaffa sig annan/andra förgasare oxå då? smile Annars är de onödigt att byta typ och de om man ska köra med orginal förgasren? Men Fungera en 531 topp på bode B23 och B21an?

Okej, nej då blir de inte dubbla orginal förgasre och sånt tongue

Bensinskallen P o r s c h e
30 november 2010 · 1 700 Inlägg

Du får ju mer effekt men som sagt, originalförgasaren sätter ju sina gränser wink Så vill man ha ut allt så är det bättre förgasare som gäller

531:an passar både på b21 och b23. Kan bli lite pul med kamremsskydden baktill men rent fysiskt passar toppen i övrigt.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
volvoburnnare
30 november 2010 · 67 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Du får ju mer effekt men som sagt, originalförgasaren sätter ju sina gränser wink Så vill man ha ut allt så är det bättre förgasare som gäller

531:an passar både på b21 och b23. Kan bli lite pul med kamremsskydden baktill men rent fysiskt passar toppen i övrigt.

Okej tack så mycke. Då ska jag kolla lite efter andra förgasare och så med! smile

smokeytorque
30 november 2010 · 36 Inlägg

Misabinsug och dubbla  liggande Weber. Funkar hyfsat bra vid transport, och ger gött mos när du behöver...

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
schnauz
30 november 2010 · 1 758 Inlägg

Ska du inte trimma mer än med originalkam och standardtopp är 531 ingen jättebra idé.
531 ger lägre komp och för grova kanaler sett till flödet. Kommer säkeligen ge några hästar till längst upp i registret, men en 530 kommer så gott som garanterat ge en trevligare motorkaraktär.

volvo_nissen
30 november 2010 · 16 Inlägg

Hej, tycker du skulle fixa en 405 topp med spridarhål istället o montera mekaniskt sprut 240 glt med makaniskt hade väl nästan 140 hk rätta mej om ja har fel men tror de hade en sån motor i min duett a-traktor tyckte do gick fint som fan gick rätt bra med men den vägde ju bara 800kg ungefär :-)

Nissan Skyline GT25T "Lina" (1994)
volvoburnnare
1 december 2010 · 67 Inlägg

volvo_nissen skrev:
Hej, tycker du skulle fixa en 405 topp med spridarhål istället o montera mekaniskt sprut 240 glt med makaniskt hade väl nästan 140 hk rätta mej om ja har fel men tror de hade en sån motor i min duett a-traktor tyckte do gick fint som fan gick rätt bra med men den vägde ju bara 800kg ungefär :-)

Okej tack smile

volvoburnnare
1 december 2010 · 67 Inlägg

schnauz skrev:
Ska du inte trimma mer än med originalkam och standardtopp är 531 ingen jättebra idé.
531 ger lägre komp och för grova kanaler sett till flödet. Kommer säkeligen ge några hästar till längst upp i registret, men en 530 kommer så gott som garanterat ge en trevligare motorkaraktär.

Okej okej! men ha en 531 med vx3 kan tro jag de va.
Men vad kan man göra mer då på morton om man ska ha på de?

Bensinskallen P o r s c h e
1 december 2010 · 1 700 Inlägg

volvo_nissen skrev:
Hej, tycker du skulle fixa en 405 topp med spridarhål istället o montera mekaniskt sprut 240 glt med makaniskt hade väl nästan 140 hk rätta mej om ja har fel men tror de hade en sån motor i min duett a-traktor tyckte do gick fint som fan gick rätt bra med men den vägde ju bara 800kg ungefär :-)

Det är ju en porrig motor, men tyvärr är det ju inte så lätt att komma över just den här sorten. det är väl GLT 80-83 och några GT som hade dessa.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
volvo_nissen
2 december 2010 · 16 Inlägg

Bensinskallen skrev:

volvo_nissen skrev:
Hej, tycker du skulle fixa en 405 topp med spridarhål istället o montera mekaniskt sprut 240 glt med makaniskt hade väl nästan 140 hk rätta mej om ja har fel men tror de hade en sån motor i min duett a-traktor tyckte do gick fint som fan gick rätt bra med men den vägde ju bara 800kg ungefär :-)

Det är ju en porrig motor, men tyvärr är det ju inte så lätt att komma över just den här sorten. det är väl GLT 80-83 och några GT som hade dessa.

hej nej även 740 gle några/någon viss årsmodell hade de sprutet topparna vet ja inte dom kanske är lite svåra att hitta tack vare att många folkrace/rally åkare använder sig av dom :-)

Nissan Skyline GT25T "Lina" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang