Volvo 740 konvertera från 16v topp till 8v

sandro_740
8 april 2010 · 66 Inlägg

vad behövs göras för att sätta en 8ventils topp på ett 16ventils block? skall köpa en 16ventilare men den saknar topp så jag tänkte slänga på en 530.. är tacksam för snabba svar

volvo74085
10 april 2010 · 71 Inlägg

sandro_740 skrev:
vad behövs göras för att sätta en 8ventils topp på ett 16ventils block? skall köpa en 16ventilare men den saknar topp så jag tänkte slänga på en 530.. är tacksam för snabba svar

varför ska du köpa en 16v motor ? det sägs att 8v motorer är bättre med trimning

SLG
11 april 2010 · 498 Inlägg

Har en 16v topp till salu. Säg till om du är intresserad.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
sandro_740
11 april 2010 · 66 Inlägg

för att det är en glt med slungdiff och 940 front och panel sen e den nästan rostfri det enda som saknas e toppen..

Aga_Diff Bärs!
11 april 2010 · 3 456 Inlägg

Det blir massa pill med kamrem/kamdrivning. Bättre att du plockar i en vanlig B230 isf.
Men då lär du svetsa om lite motorfästen/byta framvagnsbalk.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
sandro_740
11 april 2010 · 66 Inlägg

okej annars e min teori att jag bara taar spännare och löprullar från en 8v plus den kamremmen eller e de mer?

Paint_it
11 april 2010 · 100 Inlägg

SLG skrev:
Har en 16v topp till salu. Säg till om du är intresserad.

Hur mycket ska du ha för 16v toppen ?  smile

BMW 328 e36 "Microtech LT 16" (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 april 2010 · 3 180 Inlägg

sandro_740 skrev:
okej annars e min teori att jag bara taar spännare och löprullar från en 8v plus den kamremmen eller e de mer?

passar inte pga av att remdrivningen inte ser likadan ut, så fixa en 16vtopp och släng på ist, annars kommer du också få klabba med insugsrör, grenrör etc.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Strmberg
5 december 2010 · 165 Inlägg

Lånar tråden lite....

Jag har en 740 GLT som dom har byt motor på till en b230f och jag blev lite besviken på de så jag fundera på att byta till en ny b234f eller skulle de kunna gå och sätta på en 16vare på den motorn jag har?

Bensinskallen P o r s c h e
5 december 2010 · 1 700 Inlägg

Det är lite krabb topparna i mellan...

För det första måste man byta kolvar, 16v behöver urtag i kolvarna för ventilerna.
Det saknas mellanaxel på 16v blocket, vilket man måste ha för att det ska bli rätt med 8v
16v har bredare kamrem så man måste byta drevet på vevaxeln ( går säkert att åka med tunnare rem men är det värt risken?
Kamrullar osv behövs till 16v, är väl två stycken rullar som ska dit på blocket
Sen är det insug, avgas och styrboxar som skiljer.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Strmberg
5 december 2010 · 165 Inlägg

aa men då sätter jag i hela motorn som jag ska få här om killen inte slängt den än! Men tackar så mycket för hjälpen jag kom och tänka på de med kolvarna att dom ska ha ur ringningar för ventilerna när du sa de.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang