Hur är bmw 525 att äga

Ibanezman Skåning
17 december 2010 · 739 Inlägg

Rquired skrev:

Ibanezman skrev:

Rquired skrev:

Där har du problemet med glapp styrning, en original E34 vinglar ingenting om man inte skruvar dit breda däck förstås. Men vilket bil blir inte spårkänslig med lågprofilsdäck?

Jag håller med, dock så hade dessa bilar orginaldimension på både däck och fälgar,
och varken glapp i leder eller länkarmar.

Nu tänkte jag mer på glappet i styrningen, men antingen det eller så är det bara Bmw´s styrning. Den är direkt, vilket en del felaktigt(?) tolkar som nervositet.

Är lätt att hoppa från en Audi eller Lexus för att ta två tillbakalutade bilar till en Bmw och kalla bayern för nervös bara för att man får mer känsla via styrningen. Men känner man efter så vinglar ovanstående vagnar precis lika mycket längs vägen som en Bmw gör, det är bara det att man inte känner det på samma sätt i bilen.

Vilket som sedan är det tryggaste uppträdandet kan diskuteras, jag lägger min röst på Bmw som förmedlar vägens skick istället för de flesta konkurrenter som känns stabila tills det toksläpper. smile

De bilar jag har kört som inte har kuggstångsstyrning har varit vingliga vid lite hårdare kurvtagning.
Jag menar de bilar som har styrsnäcka, och de bilar som är inträknade är alla möjliga jeepar och pickuper,
alla jänkare samt BMW E34.
BMW:n får jag säga är helt klart bäst av dessa bilmodeller, men det känns ändå tillräckligt.
Överlag brukar det sägas att styrsnäcka förmedlar sämre vägkänsla, och att störande
vibrationer fortplantar sig inte lika lätt till ratten med styrsnäcka.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Ibanezman Skåning
17 december 2010 · 739 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Allting beror på hur skicket är på bussningar osv. Mina föräldrars 528 E39 ligger ritkigt bra på vägen, helt orginal och väldigt fräsch och välservad. För att vara orginal då. Min 525 e34 var lite svajigare, men beror på att det sitter 18år gamla dämpare på den, vad ska man begära? Det är ju inte nya bilar, så allt slits ju. Fräschar man upp allt så känns det som en ny bil. Hade en 518 e34 förra vintern, den var helt slut i bussnignar och dämpare, var stor skillnad mot min vita 525

Du har helt rätt, men jämför man mot en bil med liknande slitage som är istället utrustad
med kuggstångsstyrning så finns inte samma tendens till vinglighet i bilen med kuggstångsstyrning.
Stabilare helt enkelt.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Rinnegan Malleus Malificarum
17 december 2010 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
1.4L/milen är fortfarande 0.5L mer än vad de flesta vittnar om i denna tråd, sedan kan du påstå vad du vill; Jag tror inte ett dugg på att 1.4L/milen är en realistisk förbrukning för den typen av motor och bil, sedan kan man säkert köra försiktigt och uppnå den. Kan tänka mig att man aldrig behövde pressa den bilen och ändå åkte ifrån det mesta i trafiken?

Men skall man ändå snålköra kan man lika gärna snålköra en modernare och i de flesta´s ögon bekvämare Bmw, då är 0.9 inte särskilt aktuellt längre.

Bara för att du tycker att det är orealistisk betyder inte att det inte är ett faktum. En bil som drar 1 liter milen är inte lite, heller är det inte mycket. Gillar även att du automatiskt antar att en äldre bil eller en V8'a överhuvudtaget inte kan dra under 1.5 liter milen enligt dig.

Det är ju givetvis bara som jag uppfattar det, du får ju gärna bygga om meningen lite om det nu inte var det du påstod.


Och nej, man behövde aldrig pressa bilen direkt men det ändrar inte faktumet att det är bara 0.5 liters skillnad mellan en 45 årig 7.2 liters motor med dubbla förgasare och en 18 år gammal 2.5 liters motor med insprutning dessutom.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Marcus_89 Biltokig elektriker
17 december 2010 · 3 352 Inlägg

Ibanezman skrev:

Marcus_89 skrev:
Allting beror på hur skicket är på bussningar osv. Mina föräldrars 528 E39 ligger ritkigt bra på vägen, helt orginal och väldigt fräsch och välservad. För att vara orginal då. Min 525 e34 var lite svajigare, men beror på att det sitter 18år gamla dämpare på den, vad ska man begära? Det är ju inte nya bilar, så allt slits ju. Fräschar man upp allt så känns det som en ny bil. Hade en 518 e34 förra vintern, den var helt slut i bussnignar och dämpare, var stor skillnad mot min vita 525

Du har helt rätt, men jämför man mot en bil med liknande slitage som är istället utrustad
med kuggstångsstyrning så finns inte samma tendens till vinglighet i bilen med kuggstångsstyrning.
Stabilare helt enkelt.

Jo det är sant. Den upplevs vingligare pga av glappet som kan förekomma.

Ibanezman Skåning
17 december 2010 · 739 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Ibanezman skrev:

Marcus_89 skrev:
Allting beror på hur skicket är på bussningar osv. Mina föräldrars 528 E39 ligger ritkigt bra på vägen, helt orginal och väldigt fräsch och välservad. För att vara orginal då. Min 525 e34 var lite svajigare, men beror på att det sitter 18år gamla dämpare på den, vad ska man begära? Det är ju inte nya bilar, så allt slits ju. Fräschar man upp allt så känns det som en ny bil. Hade en 518 e34 förra vintern, den var helt slut i bussnignar och dämpare, var stor skillnad mot min vita 525

Du har helt rätt, men jämför man mot en bil med liknande slitage som är istället utrustad
med kuggstångsstyrning så finns inte samma tendens till vinglighet i bilen med kuggstångsstyrning.
Stabilare helt enkelt.

Jo det är sant. Den upplevs vingligare pga av glappet som kan förekomma.

Men det går utan problem att leva med, man måste ju inte köra som att man har stulit bilen smile
E34 är ingen dålig bil smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Darkie dARKiE
17 december 2010 · 5 031 Inlägg

Undrar vart alla får sina fantisi priser i ägarkostnader ifrån.

Haft både 525 E39, 525 E34 (vinterbil) 530 E34 (stora sexan)  , alla bilar låg på ungefärliga 0,7-0.9 vid landsväg samt 1.2 max vid lite mer blandad acc körstil.

Delarna kostar inte särskilt mycket mer än andra bilar. vissa delar är såklart dyrare (elkomponenter) annars inga fantasi priser.    Ingen av mina var särskilt vingliga eller dålig komfort/körupplevelse kanske beror på att jag tog hand om mina och håller dem i toppskick. Samt drog inga 4liter olja som någon skrev. Hade tex 530in i 3år det enda jag fixade var krockskadan som var där när jag köpte den, samt slitdelar som bromsbelägg osv. På den tiden pendlade jag mellan hässleholm-norrköping/gusum/skärblacka varenda jävla helg pga flickvän.  Samt buskörde i rondellerna och aktiv på streetrace men aldrig några problem med kärran. Likadant 525:an som jag hade som vinterbil.

E34 är kort o gott bästa modellen jag haft. ^^

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Rquired Allmänt envis
17 december 2010 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
1.4L/milen är fortfarande 0.5L mer än vad de flesta vittnar om i denna tråd, sedan kan du påstå vad du vill; Jag tror inte ett dugg på att 1.4L/milen är en realistisk förbrukning för den typen av motor och bil, sedan kan man säkert köra försiktigt och uppnå den. Kan tänka mig att man aldrig behövde pressa den bilen och ändå åkte ifrån det mesta i trafiken?

Men skall man ändå snålköra kan man lika gärna snålköra en modernare och i de flesta´s ögon bekvämare Bmw, då är 0.9 inte särskilt aktuellt längre.

Bara för att du tycker att det är orealistisk betyder inte att det inte är ett faktum. En bil som drar 1 liter milen är inte lite, heller är det inte mycket. Gillar även att du automatiskt antar att en äldre bil eller en V8'a överhuvudtaget inte kan dra under 1.5 liter milen enligt dig.

Det är ju givetvis bara som jag uppfattar det, du får ju gärna bygga om meningen lite om det nu inte var det du påstod.


Och nej, man behövde aldrig pressa bilen direkt men det ändrar inte faktumet att det är bara 0.5 liters skillnad mellan en 45 årig 7.2 liters motor med dubbla förgasare och en 18 år gammal 2.5 liters motor med insprutning dessutom.

Har aldrig skrivit att jag antar att en V8 inte kan dra under 1.5L/milen, den slutsatsen drog du själv. Visst kan den typen av motorer gå snålt, tex. lufsar en sådan ofta närmre tomgång i en fart där en modern bil varvar 3-3.500rpm. Men att 7.2L volym och åtta cylindrar kräver sitt i stadskörning, bara därför tror jag inte 1.4L/milen är en realistisk förbrukning.

Vad jag påstår är att ge 10 människor den V8-försedda bil du beskriver och en Bmw 525i, eller ens en 540i för att försöka jämna till ekvationen något, så tvivlar jag ytterst starkt på att det kommer skilja annat än kanske 1L/milen mellan 45år gammal jänkare och halvgammal tysk. För kör man som folk, i allt från stillastående vid rödljus till bus, tror jag inte på 1.4L/milen.

Inte ens moderna jänkare som Voyager, 300M eller 300C, TrailBlazer eller Transport har det enkelt att gå under den siffran är min erfarenhet. Tror därmed inte ett dyft på att det skulle skilja 0.5L/milen mellan en 525i och en 2ton jänkare med 7.2L V8...

IBanezman: Ok, då förstår jag hur du tänker!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rinnegan Malleus Malificarum
17 december 2010 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
Inte ens moderna jänkare som Voyager, 300M eller 300C, TrailBlazer eller Transport har det enkelt att gå under den siffran är min erfarenhet.

Det var nästan ett bra argument fram till den här meningen. Du kan ju omöjligt ha någon aning om vad du pratar om. Överhuvudtaget.

Eller så har du endast kört bilar som har blivit "tunade" av kompletta idioter.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rquired Allmänt envis
17 december 2010 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Inte ens moderna jänkare som Voyager, 300M eller 300C, TrailBlazer eller Transport har det enkelt att gå under den siffran är min erfarenhet.

Det var nästan ett bra argument fram till den här meningen. Du kan ju omöjligt ha någon aning om vad du pratar om. Överhuvudtaget.

Eller så har du endast kört bilar som har blivit "tunade" av kompletta idioter.

Det är de jänkare vi har haft i familjen, jag vill förtydliga att 300C är en bil min far funderar på att köpa härnäst och därmed frågat ut bekanta om. Och alla bilar har varit helt original, ingen av dem rullade långt heller utan de byttes rätt frekvent.

Men ingen av ovanstående bilar var i närheten av snåla utan drog gärna lika mycket som den 45år gamla 7.2an du pratar om. För jämförelsens skull har samma människor, mina föräldrar, haft en 525i E34 Touring som snittade mellan 0.9-1L/milen under samma förhållanden. Närmre litern än 0.9 skall erkännas, men den pendlade där mellan lite beroende på period*.

*De ägde nämligen bilen i 15år, och där mellan gjorde den allt ifrån att långpendla till att gå som andrabil. När den såldes hade den avverkat 30.000mil, utan ett enda driftstopp och med endast "slitdelar" bytta.

För övrigt undrar jag inte om det är dags att släppa ämnet då jag tvivlar på att TS bryr sig ett dyft om amerikanska bilar?

Senast redigerat av Rquired (17 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ibanezman Skåning
17 december 2010 · 739 Inlägg

Rquired skrev:

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Inte ens moderna jänkare som Voyager, 300M eller 300C, TrailBlazer eller Transport har det enkelt att gå under den siffran är min erfarenhet.

Det var nästan ett bra argument fram till den här meningen. Du kan ju omöjligt ha någon aning om vad du pratar om. Överhuvudtaget.

Eller så har du endast kört bilar som har blivit "tunade" av kompletta idioter.

Det är de jänkare vi har haft i familjen, jag vill förtydliga att 300C är en bil min far funderar på att köpa härnäst och därmed frågat ut bekanta om. Och alla bilar har varit helt original, ingen av dem rullade långt heller utan de byttes rätt frekvent.

Men ingen av ovanstående bilar var i närheten av snåla utan drog gärna lika mycket som den 45år gamla 7.2an du pratar om. För jämförelsens skull har samma människor, mina föräldrar, haft en 525i E34 Touring som snittade mellan 0.9-1L/milen under samma förhållanden. Närmre litern än 0.9 skall erkännas, men den pendlade där mellan lite beroende på period*.

*De ägde nämligen bilen i 15år, och där mellan gjorde den allt ifrån att långpendla till att gå som andrabil. När den såldes hade den avverkat 30.000mil, utan ett enda driftstopp och med endast "slitdelar" bytta.

För övrigt undrar jag inte om det är dags att släppa ämnet då jag tvivlar på att TS bryr sig ett dyft om amerikanska bilar?

Snart vill jag se ett regelrätt slagsmål mellan debattörerna, humor så arg man kan bli big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Turbovin Turbo lover
17 december 2010 · 555 Inlägg

Ibanezman skrev:

Turbovin skrev:
Vinglig ja, men min 528 E39 med standardchassit var bra mycket värre ärligt talat (för att inte nämna hur mina Saabar känts wink).

Tycker du det?
Min farsa hade en 520i Touring, E39 från 2003, den tyckte jag låg
mycket bättre på vägen än en E34.
Jag tyckte att den kändes väldigt stabil.

Min var en 96:a och jag tror de senare E39 har lite lägre chassin standard. Min var verkligen hög som ett hus och riktigt gungig. Visst var väl grejjerna slitna men de är nog än mer slitna på min E34.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Stephan735i
17 december 2010 · 139 Inlägg

E34 har billiga delar eller vad sägs som;

Klimakondensor 1500kr ny med frakt
Kylare 1500kr ny med frakt
Vattenpump ny 1000kr

Och då är det till en 540i.

1890kg är extremt tungt för en 540iA Limo, 110kg mer än min sålda 540iAM som har klima, taklucka, el-stolar, ASC+T, 5st gardiner inklusive eldriven till bakrutan. Låter som klantigt reggat vid importen för att komma upp i 1890kg. En 6vxl hamnar ibland under 1700kg även med taklucka. 525 är så klart lättare.

E34 är extremt bra i högre farter. från 180km/h suger den sig fast mot vägen än mer än i lägre fart. E34 är precis som andra stora tyska bilar byggda för höga farter och autobahn. Brukar ligga så nära toppfart som möjligt på autobahn, fartspärren gick i flera gånger i somras. Har man problem är E34an i dåligt skick!

Kör man 110-120km/h drar en 540i/6 9,5l/100km. Håller man sig under 90km/h blir det 7,5-8l/100km. I Stadstrafik i Stockholmområdet hamnade jag på 12,5l/100km. Går man över det är man knappast utanför tullarna alternativt kör korta sträckor (under 20-25km som jag brukade göra).

En fd arbetskamrat ägde en Volvo S90 3,0 HO-98 och den ville ha över litern i motorvägsfart (110-120km/h). 525i M50 är klart snålare. Du kommer bli nöjd, det gäller bara att hitta en fräsch. En kompis köpte precis en 525i Executive Limo-96 med 16000mil i bra skick som dessutom bott i Grekland de senaste 5åren. Det finns fina exemplar.

Mvh Stephan

Alpinabiturbo Kulan
17 december 2010 · 1 435 Inlägg

Även jag kör E34 med m50b25 och jag upplever den inte alls dyr att äga. Finns gott om reservdelar på ebay och webshoppar i europa, exempelvis finns framvagnsdetaljer och belysning riktigt billigt på intercare-trading.com

Sedan har vi Schimedmann i Sverige och även Biltema har mycket till E34. Finns även hur mycket som helst på begagnatmarknaden.

Delar till E34 är inte dyrt.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (17 december 2010)

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
Turbovin Turbo lover
18 december 2010 · 555 Inlägg

Kan bara hålla med, vet man bara var man ska leta så är det billigt.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang