Motorbyte Falcon -68

Lincoln2
22 oktober 2010 · 44 Inlägg

Jag har en Falcon -68 med 170 motor rak 6-a. Funderar på att byta till 289 - motor. Möjligen 302.

Finns det nån kunnig som vet hur komplicerat det är. Kanske nån som gjort det. Bord inte vara så stor skillnad mot att göra samma sak på en Mustang

- Passar motorn direkt på lådan. Eller behöver man en annan låda. Vilken i så fall. Vill gärna ha manuell.

- Passar motorn mot motorfästena? (ser ut som att det finns original anpassningsdelar, finns det?)?.

- Är det något annat som behöver bytas ut? Framvagn? Bakaxel? etc?

rocket2
22 oktober 2010 · 24 Inlägg

Du måste byta både fram och bakaxeln. Falkon har ju bara 4 hjulbultar orginal, måste vara 5 när du besiktiar med v8.

Lincoln2
22 oktober 2010 · 44 Inlägg

Är du säker på det med framvagn och axlar? Jag har fått lite olika svar vad besiktningen kräver och vad som finns original med V8. Falcon finns bestyckad original men 4-bultad axel och V8 har jag för mig, så det borde vara ok i så fall.

Iofs så skull det vara trevligt att bestycka med starkare axlar och skivor i framtiden men ju mindre delmål man kan ha desto bättre.

rocket2
23 oktober 2010 · 24 Inlägg

Helt hundra är jag inte, men falcon och mustang har ju mycket gemensamt och där går  det inte bara att stoppa i en v8 och bes. Där måste man  byta axlar för at kunna bes. Roligt annars med en gammal falcon, hade själv en 68 för sådär en30 år sedan. Trodde alla var söndersupna nu.

loop
26 december 2010 · 297 Inlägg

Ev så har du en låda som du kan använda.
Finns flera olika skivbromsar du kan använda.
Bakaxeln är nog lite klen. Jag har tänkt sätta en Volvo 740 axel på min. Billigt.

http://www.fordsix.com/ är en bra sida. Forumet är skitbra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang