Varför får jag lägre laddtryck vid montering av dumpventil volvo 940 LLT?

air_denka Volvo turbo trimmare
24 november 2006 · 195 Inlägg

Varför får jag lägre laddtryck vid montering av dumpventil volvo 940 LLT?
Jag har monterat en dumpventil på min 940 llt då, och när jag tagit och flyttat vacumslangen från orginaldumpventilen till nya så får jag lägre laddtryck, har ju självklart pluggat orginaldumpen oxå, tidigare hade jag minst 0.8bar sluttryck så att säga, nu max 0,6bar. dumpventilen i fråga är en öppen modell, 100% atmosfärig.. är inte dom ens lämpliga på b230fk?

insane_1 Min dröm, din vardag.
25 november 2006 · 641 Inlägg

Har du kollat så att ventilen stänger, den kanske står och tjuvläcker hela tiden?
Du har inte taskig tomgång?

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
trimtrim
25 november 2006 · 81 Inlägg

insane_1 skrev:
Har du kollat så att ventilen stänger, den kanske står och tjuvläcker hela tiden?
Du har inte taskig tomgång?

Som insane_1 säger så borde det vara en "läcka" eller något liknande som gör att trycket inte bibehålls.. Annars vet jag inte vad det skulle kunna vara..

Volvo 244 (1977)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
26 november 2006 · 388 Inlägg

har du stält in öppnings trycket eller brickorna rätt?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
air_denka Volvo turbo trimmare
26 november 2006 · 195 Inlägg

Ja den står inte och läcker, har kollat upp de, har tomgång som innan montering och motorn dör inte heller när man lägger i friläget och låter varven falla, på TPC så sa någon att man även måste koppla bort orginal dumpventil helt, dvs dumpplatta, stämmer det eller räcker det med att sätta brickor där och fortfarande ha pluggat vacum?
kommer lampan för motorelektronik börja lyssa då?

940_Sebbe Bilmekaniker
27 november 2006 · 84 Inlägg

testa att koppla över till originalen.. Värt ett försök.. Kolla även att westegaten sitter fast...Med detta kan du ju uteskuta den gammla dumpen.

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
MrTurbo Better than God \o/
27 november 2006 · 1 882 Inlägg

Varför bråka med sådant? Hade du ingen original som fungerade?  ^^

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Roggan
27 november 2006 · 37 Inlägg

Sätt dit "dump-platta" annars kommer du garanerat få strul, troligtvis därför som du tappar laddtryck. Sen när du skaffat det måste du ställa dumpen och få den ordentligt justerad. Hade problem med min gamla bil vid högre laddtryck att den inte ladda mer och det började "pysa" och låta ifrån dumpen vid ca 0.9-1 bar och uppåt. Fjädern var för lös, dumpen var dock helt stängd vid tom gång. Vart bra efter spänning av fjäder, inte för hårt o inte för löst spänd, utan lagom, de vart bäst. körde med en jb-racing dump på en 740 tic -86.

Koop
28 november 2006 · 1 867 Inlägg

Slangen som är kopplad till dumpen är faktiskt inte bara för att öppna den wink Det är även styrtryck för att hålla ventilen stängd.
Kopplar du således bort slangen från din originalventil så kommer den aldrig stänga helt, med lägre laddtryck som följd.
Zappa in på www.klracing.se och köp ett "dumplock" och montera där originalventilen sitter, så ska du se att det funkar bra wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
silverbird
28 november 2006 · 666 Inlägg

testa och spän fjädern som det är sagt tidigare, hade samma problem med min dum... först så öppnades den inte alls, dvs för hårt spänd fjäder, sen justerade jag de, men det blev förmycket så den tappa laddtryck när den ladda max, testa och spänn den mer

//Silver

lagerknack Avstängd
7 december 2006 · 70 Inlägg

air_denka skrev:
Ja den står inte och läcker, har kollat upp de, har tomgång som innan montering och motorn dör inte heller när man lägger i friläget och låter varven falla, på TPC så sa någon att man även måste koppla bort orginal dumpventil helt, dvs dumpplatta, stämmer det eller räcker det med att sätta brickor där och fortfarande ha pluggat vacum?
kommer lampan för motorelektronik börja lyssa då?

om du tyrcker det låter jobbigt och köpa en dump platta så kan du sätta dit en back ventil som släpper in luft men inte ut sen utan att den inte öppnar sig nar du släpper gasen och det fungerar fint har så bå min bil med en mitc 16t och laddar 1,8...

gör som ford köp volvo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang