4047
Sök

Dump till 740 tic

297 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
#1
Hej

Jag har precis köpt mig en 744 tic -88a och jag vill ha lite pysljud ifrån motorn.
Jag vet att det redan finns trådar om dethär men jag fick inte allt klart för mig.
Det jag har kommit fram till är att en öppen dump med membran e värdelös?
Och en öppen dump med kolv kan pysa ut vid tomgång vilket ger en kass tomgång, eller om den är för spänd kan man få tryckvåger mot turbon vid ladd.

Läste i ett annat forum att man kunde ha en såkallad hybrid dump, som vid låga ladd funkar som en återcirkilerande dump, och vid högre ladd som en 50/50 dump, eftersom jag inte har nån kat på bilen så e det ingen risk att den pajar av en fetare blandning vid växlingar.

Det jag undra då om motor eller turbo kan ta nån större skada med en hybrid dump?
Samt e det nån som vet nått bra hybrid dumpkit man kan köpa för en hyfsad summa (2-2500)

Försökte va så informativ som möjligt, men jag e rätt grön på det här me turbos.

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
1 december 2006
#2
Köp en JBR-K25! ----> http://www.garaget.org/?car=32360&image=290275

Köp den här -----> http://www.jbraceparts.se/

Funkar kanoon, pyser bra, bra kvalité och bra pris...

Sitter i 945an och den funkar utan problem. Lätt är den att ställa in oxå, inte en massa brickor o tjafs utan bara en fjäder inuti man klipper till rätt längd och som sedan finjusteras med en utvändig ställskruv...

mvh//tompa


Väghyvel
252 Inlägg
Jajjemen!
1 512 Inlägg
1 december 2006
#4
H40GST skrev:
Och en öppen dump med kolv kan pysa ut vid tomgång vilket ger en kass tomgång, eller om den är för spänd kan man få tryckvåger mot turbon vid ladd.[/Gurra

Då är den feljusterad.. den ska precis klara av att hålla tätt på tomgången har ja lärt mig.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

297 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
#5
turbotompa skrev:
Köp en JBR-K25! ----> http://www.garaget.org/?car=32360&image=290275

Köp den här -----> http://www.jbraceparts.se/

Funkar kanoon, pyser bra, bra kvalité och bra pris...

Sitter i 945an och den funkar utan problem. Lätt är den att ställa in oxå, inte en massa brickor o tjafs utan bara en fjäder inuti man klipper till rätt längd och som sedan finjusteras med en utvändig ställskruv...

mvh//tompa

Hur vet man hur mycke man ska kapa då?

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
297 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
#7
turbotompa skrev:
man provar sig fram...

Hur vet man när det e rätt då? :p

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

Jajjemen!
1 512 Inlägg
1 december 2006
#8
H40GST skrev:
turbotompa skrev:
man provar sig fram...

Hur vet man när det e rätt då? :p

/Gurra

När den precis håller tätt på tomgång.. du monterar den.. kollar om den är öppen lr stängd när bilen går på tomgång.
pyser de ut luft: ta isär å lägg i brickor å prova dig fram till ett bra resultat
stängd: klipp av fjädern lite, sätt ihop å prova igen osv..

Ska montera dump på min 142a under helgen om allt annat går som de ska smile
Senast redigerat av Manne (1 december 2006)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

297 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
#9
Manne skrev:
H40GST skrev:
turbotompa skrev:
man provar sig fram...

Hur vet man när det e rätt då? :p

/Gurra

När den precis håller tätt på tomgång.. du monterar den.. kollar om den är öppen lr stängd när bilen går på tomgång.
pyser de ut luft: ta isär å lägg i brickor å prova dig fram till ett bra resultat
stängd: klipp av fjädern lite, sätt ihop å prova igen osv..

Ska montera dump på min 142a under helgen om allt annat går som de ska smile

ok smile

Hade tänkt köpa en hybrid dump på http://www.jbraceparts.se/
Men hur skall jag göra för å montera den? Har metall rör. hade det vart plast så hade det ju vart lätt å köpa en sån adapter men dom passar väl inte på metall?

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
1 december 2006
#10
JBR.s dump behöver inga brickor för man har typ 20-25mm justermån enbart på ställskruven, om man skulle råka klippa fjädern lite för kort...enkel att komma åt, utan att demontera något.

  mvh//tompa


Jajjemen!
1 512 Inlägg
1 december 2006
#11
H40GST skrev:
Manne skrev:
H40GST skrev:

Hur vet man när det e rätt då? :p

/Gurra

När den precis håller tätt på tomgång.. du monterar den.. kollar om den är öppen lr stängd när bilen går på tomgång.
pyser de ut luft: ta isär å lägg i brickor å prova dig fram till ett bra resultat
stängd: klipp av fjädern lite, sätt ihop å prova igen osv..

Ska montera dump på min 142a under helgen om allt annat går som de ska smile

ok smile

Hade tänkt köpa en hybrid dump på http://www.jbraceparts.se/
Men hur skall jag göra för å montera den? Har metall rör. hade det vart plast så hade det ju vart lätt å köpa en sån adapter men dom passar väl inte på metall?

/Gurra

ok, vad är de för material i tryckröret där du ska ha den? Vad för en adapter menar du?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
1 december 2006
#12
turbotompa skrev:
JBR.s dump behöver inga brickor för man har typ 20-25mm justermån enbart på ställskruven, om man skulle råka klippa fjädern lite för kort...enkel att komma åt, utan att demontera något.

  mvh//tompa

ok, visste inte att de fanns justerskruv på dom. neutral

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

297 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
#13
Manne skrev:
H40GST skrev:
Manne skrev:

När den precis håller tätt på tomgång.. du monterar den.. kollar om den är öppen lr stängd när bilen går på tomgång.
pyser de ut luft: ta isär å lägg i brickor å prova dig fram till ett bra resultat
stängd: klipp av fjädern lite, sätt ihop å prova igen osv..

Ska montera dump på min 142a under helgen om allt annat går som de ska smile

ok smile

Hade tänkt köpa en hybrid dump på http://www.jbraceparts.se/
Men hur skall jag göra för å montera den? Har metall rör. hade det vart plast så hade det ju vart lätt å köpa en sån adapter men dom passar väl inte på metall?

/Gurra

ok, vad är de för material i tryckröret där du ska ha den? Vad för en adapter menar du?

Jag tror det är alu rör, dom e svart lackade så det e svårt å se.
På  http://www.jbraceparts.se/ har dom nån sån snabb anslutning för plast rör.

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

Jajjemen!
1 512 Inlägg
1 december 2006
#14
H40GST skrev:
Manne skrev:
H40GST skrev:

ok smile

Hade tänkt köpa en hybrid dump på http://www.jbraceparts.se/
Men hur skall jag göra för å montera den? Har metall rör. hade det vart plast så hade det ju vart lätt å köpa en sån adapter men dom passar väl inte på metall?

/Gurra

ok, vad är de för material i tryckröret där du ska ha den? Vad för en adapter menar du?

Jag tror det är alu rör, dom e svart lackade så det e svårt å se.
På  http://www.jbraceparts.se/ har dom nån sån snabb anslutning för plast rör.

/Gurra

jaha ok, de är väl bara å ringa å kolla med dom.. i värsta fall får du väl bygga ett eget tryckrör med avgasdelar å svetsa på en rörstump du kan ansluta slangen på. Om du inte kan eller känner nån som svetsar i alu förståss.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
1 december 2006
#15
du menar den "smarta slanganslutningen"?...  jag tror säkert att du kan använda den på ditt (alu?)-tryckrör fastän det inte är gjort av plast. Men det kan inte vara så svårt att få nån till att svetsa ett uttag på röret åt dej? Borde bli både snyggare och billigare (än ca.550kr som anslutningen kostar).

mvh//tompa


297 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
#16
Manne skrev:
H40GST skrev:
Manne skrev:

ok, vad är de för material i tryckröret där du ska ha den? Vad för en adapter menar du?

Jag tror det är alu rör, dom e svart lackade så det e svårt å se.
På  http://www.jbraceparts.se/ har dom nån sån snabb anslutning för plast rör.

/Gurra

jaha ok, de är väl bara å ringa å kolla med dom.. i värsta fall får du väl bygga ett eget tryckrör med avgasdelar å svetsa på en rörstump du kan ansluta slangen på. Om du inte kan eller känner nån som svetsar i alu förståss.

Ska kolla me en kille jag tror kan svetsa alu, e det plåt så kan jag göra det själv.

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

297 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
#17
turbotompa skrev:
du menar den "smarta slanganslutningen"?...  jag tror säkert att du kan använda den på ditt (alu?)-tryckrör fastän det inte är gjort av plast. Men det kan inte vara så svårt att få nån till att svetsa ett uttag på röret åt dej? Borde bli både snyggare och billigare (än ca.550kr som anslutningen kostar).

mvh//tompa

Ja den, jo det e en saftig peng så jag får ta å se om jag känner nån som kan svetsa en åt mig.

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

Avstängd
70 Inlägg
7 december 2006
#18
men sitter det inte ett rör original på 88an det sitter väll garrett original på dom då far du ju ett rör till dumpen vist de sitter inte vd gas spjället men de funkar bra på min iaf och jag har en dubbel kolvs dump från kg trimning och jag laddar 1,8 bar i min och de verkar funka har kört bra länge så...

gör som ford köp volvo

Better than God \o/
1 886 Inlägg
8 december 2006
#19
Funkar det att ha dump ihop med den typen av bränslesystem då? Iofs fattar jag inte varför man vill ha en alls. Körde med öppen nån vecka, vart sedan bara förbannat less på det där oljudet och minterade tillbaka original by-passventil...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

297 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#20
MrTurbo skrev:
Funkar det att ha dump ihop med den typen av bränslesystem då? Iofs fattar jag inte varför man vill ha en alls. Körde med öppen nån vecka, vart sedan bara förbannat less på det där oljudet och minterade tillbaka original by-passventil...

Därför det e så bra me hybrid, det e bara när du laddad max som den dumpar öppet ^^

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker


Sök