V8 i Volvo 244

vEight Baronen
18 juni 2009 · 1 434 Inlägg

camaro67 skrev:

Muschke skrev:
Rover och cheva 302/305/350 brukar väl vara det vanligaste?  Rovern är väl det biligare alternativet

Cheva 302 är nog absolut inte det vanligaste. Har nog aldrig hamnat en sån i en 240 och kommer aldrig att göra. 302:orna är inte byggda i så värst många ex på grund av att endast satt i camaro z28 mellan 67 och 69. Anledningen till att de byggde 302:an var att de var tvungna att ha en motor på max 5 liter för att få tävla i trans am serien. Där fick ni en historielektion åxo. big_smile

Jag vill ha en 302:a mad

Satt i chevelle också!!

Elbilar kan dra åt helvete.
BBAD Utbildad hobbymekare
18 juni 2009 · 1 125 Inlägg

kolla in "Rickardj" han har 350 tbi med 700 låda i sin

den rör på sig gott big_smile

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
vEight Baronen
18 juni 2009 · 1 434 Inlägg

Emilius skrev:
våga vägra chevrolet. chrysler 273-318 säger jag, mkt fina maskiner.
akta dig för vridet dock tror de är högre än vad man får ha, sjukt vrid i moparmotorer, ska vara värre än cheva.

60-tals 318 har 230 hästar också, så det funkar inte. nyare smogmotorerna har 180 dock,
du kommer ändå inte köra med kat kan jag tänka mig, tbi och de skrotet kan man byta efter bes.

Håller med helt o hållet! skeva 350 är ju standard i allt. precis lika tråkig som volvos jävla b23or. Röver är ju värdelöst! glasmotor från buick.  Nu är det ju inte så sjukt med effekt och vrid i mopar småblock. 318 är väl inom gränserna. men vad har du för årsmodell på 240n? ett fel med mopar sb är att startmotorn sitter på "fel" sida.

Elbilar kan dra åt helvete.
Volvofarfar
19 juni 2009 · 1 312 Inlägg

Det är en 75:a...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Opelmadness German cars, quality and beyond
19 juni 2009 · 8 197 Inlägg

vEight skrev:

Emilius skrev:
våga vägra chevrolet. chrysler 273-318 säger jag, mkt fina maskiner.
akta dig för vridet dock tror de är högre än vad man får ha, sjukt vrid i moparmotorer, ska vara värre än cheva.

60-tals 318 har 230 hästar också, så det funkar inte. nyare smogmotorerna har 180 dock,
du kommer ändå inte köra med kat kan jag tänka mig, tbi och de skrotet kan man byta efter bes.

Håller med helt o hållet! skeva 350 är ju standard i allt. precis lika tråkig som volvos jävla b23or. Röver är ju värdelöst! glasmotor från buick.  Nu är det ju inte så sjukt med effekt och vrid i mopar småblock. 318 är väl inom gränserna. men vad har du för årsmodell på 240n? ett fel med mopar sb är att startmotorn sitter på "fel" sida.

Där är jag med på ett hörn med.. En Chrysler V8 är godis.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
camaro67 Meister
19 juni 2009 · 6 763 Inlägg

vEight skrev:

camaro67 skrev:

Muschke skrev:
Rover och cheva 302/305/350 brukar väl vara det vanligaste?  Rovern är väl det biligare alternativet

Cheva 302 är nog absolut inte det vanligaste. Har nog aldrig hamnat en sån i en 240 och kommer aldrig att göra. 302:orna är inte byggda i så värst många ex på grund av att endast satt i camaro z28 mellan 67 och 69. Anledningen till att de byggde 302:an var att de var tvungna att ha en motor på max 5 liter för att få tävla i trans am serien. Där fick ni en historielektion åxo. big_smile

Jag vill ha en 302:a mad

Satt i chevelle också!!

Nej! 302:an satt endast i Camaron för att de skulle klara 5 litersgränsen i trans am serien. Sen om någon har satt de i en chevelle eftersåt är en annan 5:a för det är inte orginal

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
paltodlarn
23 juli 2009 · 527 Inlägg

Tänkte ta och väcka liv i den här tråden, jag har fått tag i en v8 från en Range Rover så då blev jag och en polare sugen på att stoppa ner den i en 264. Det jag undrar är vilken växellåda (i första hand manuell) som är lämplig att ha och om det finns ritningar eller nåt för att bygga motorfästen?

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Danne_1977
16 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Nu väcker jag liv i tråden igen eftersom jag gillar Volvo och V8... Skulle det inte kunna vara bättre att använda sig av en Cheva motor typ 262 eller nån liknande med lite vrid och få hästar.. för att senare lät kunna byta till större eller om nåt går sönder.. ?? jag menar bara att cheva motorer finns det ju GOTT om... Rover motorer växer inte på träd direkt.. samt att har du en gång byggt motorfästen till cheva 262 tex.. så är det samma på alla SB motorer så vitt jag vet... lätt och smidigt..  Bara ett förslag.. och då kan du ju använda lättast en 350 aut åxå..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
16 januari 2011 · 3 292 Inlägg

SvineT skrev:
Tjenna! Tänkte komma med lite tips inför regningen:
1. Du måste ha vetilerade skivor fram
2. du måste ha en 1031 axel
3. max HP är 220. vridet minns ja inte

Tycker du ska använda en 305 eller en strypt 350. Växelådan rekomenderar ja chevas egna.. 700:an eller 350 ska va bra tror ja.... rekomenderar inte att du använder volvos egna efter som ja inte tror att dom håler... sen har ja färdiga motorfästen, kardan, växellådsbalk som du kan få koppiera av mig.
/SvineT

Vridet är max 275Nm i Volvo 240 big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
17 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Danne_1977 skrev:

SvineT skrev:
Tjenna! Tänkte komma med lite tips inför regningen:
1. Du måste ha vetilerade skivor fram
2. du måste ha en 1031 axel
3. max HP är 220. vridet minns ja inte

Tycker du ska använda en 305 eller en strypt 350. Växelådan rekomenderar ja chevas egna.. 700:an eller 350 ska va bra tror ja.... rekomenderar inte att du använder volvos egna efter som ja inte tror att dom håler... sen har ja färdiga motorfästen, kardan, växellådsbalk som du kan få koppiera av mig.
/SvineT

Vridet är max 275Nm i Volvo 240 big_smile

Ja jag kom på det jag åxå.. 275Nm är det i Volvo 240 som gäller.. vilket gör att dom flesta V8 motorerna faller bort u besikningssynpunkt... 262 och 283 ligger mycket väl på gränsen..

Rover går ju.. fast inget bra om man sen vill byta till cheva motor..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen-
19 januari 2011 · 252 Inlägg

Det är synd att var 275Mn BMW lillla v8 är på 218 hk 290Nm 15Nm för mycket sad . Annars så får man en trevlig karaktär i volvon och dom finns med man och Automat låda och i E34 är styr systemet skit lätt att flytta på med motorn. (ECU och motor stock går att plocka ur i ett stycke)

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Bara synd att V8:orna är lite törstiga... om man ska ha en bruksbil som man har råd att köra året om så är det enligt mig bara diesel som gäller...  tex BMW Dieselsexa.. eller rent av en Mercedes 300D sexa.. är åxå mycket trevliga motorer..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen-
19 januari 2011 · 252 Inlägg

BMW 8 Törstig? 3.0 lit V8 kan du köra under litern om man tar det lungt med manuel låda. Men det är klart det är svårt att låta bli då 3,0 lit v8 vrålar så härlig mellan 4500-6200 v/min lol

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Om man jämför med en dieselsexa så är 1 liter per mil väldigt mycket... med dagens bensinpriser så gäller det att vara förnuftig om man ska ha en bruksbil som är billig i drift och som man kanske vill kunna köra året om... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
tekniknissen-
19 januari 2011 · 252 Inlägg

Då år det inte mycke lön att bygga om då D24 finns Och vilken diesel har 275Nm roll Det ska låta v8 om man kör volvo anars är det väl inte lönt att köa volvo big_smile O andra sidan D24 i volvo 240 kan man häst o vangn och bli mer upphettsad lol

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Ja till och med D24T går ju att skrämma upp ganska bra... andledningen till att dessa motorer är svartmålade av sånna som säger att det bara är skit.. beror på att okunniga människor helt enkelt varvar sönder dom och kör som idioter rent ut sagt.... plocka ut en 150-180 hästar ur en D24 ska vara fullt möjligt likaväl som att få den att hålla åxå om man kör med lite vett..och byter olja med jämna mellanrum..  detta förutsätter dock att motorn är i mycket bra skick innan man börjar trimmar.. eller rent av totalrenoverad..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang