3596
Sök

Villken bil är bäst? toyota supra mkiv vs audi s2 coupe

mk4_andreas
23 januari 2011
Trådstartare
jag vet att desa bilar igentligen inte är jämförbara! men villken av desa bilar är bäst? i hållbarhet? hur hlr tex axlar och knutar på s2an?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 januari 2011
peegee skrev:
Slaylix skrev:
peegee skrev:

Nej, den där gränsen är borttagen sen några år men lever kvar som en myt... roll

Nu baseras det istället på antal körkortsår mm... dvs tar du körkort när du år 27 år så blir försäkringen då i princip lika dyr som om du varit 18 år med nytt körkort.
Denna högsta försäkringspremie-nivå får även de som behövt tagit körkort på nytt efter fått det indraget, oavsett hur gammal man är.

För att ställa en följdfråga, för mig, som har haft körkortet sen jag var 18, när kommer det bli billigare med försäkring för min del?

Nu vill jag inte framstå som en profet inom detta wink
...men det är lite olika från försäkringsbolag till försäkringsbolag... men generellt så sjunker försäkringskostnaden succesivt varje år man har körkort om man inte får nån försäkringsskada och har samma bil & bor kvar på samma adress.

Läste lite om det nu med, en del bolag kör på körkortsår, andra efter att man fyllt 25 år. SÅ verkar vara lite olika.

Ang vilken som håller bäst är ju svårt att säga. Beror ju på hur man kör. Men vad jag vet så har s2:an svagare drivlina än supran. Jag hade tagit supran iallafall.

mk4_andreas
23 januari 2011
Trådstartare
a supran borde borde ju hålla bättre men s2an tycker jag personligen är bra mycket råare! lite manligare att göra 4wd donuts än enbart bakhjulsburn:)

Bonntrimmare
620 Inlägg
23 januari 2011
köp en ford eskort big_smilebig_smilebig_smile annars kan du ju fråga Dennis på måndag om toyota är bra bilar wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

2 924 Inlägg
23 januari 2011
Marcus_89 skrev:
Men vad jag vet så har s2:an svagare drivlina än supran.

Jag må vara partisk men Audi S2 är känd för just att de har en nästan skottsäker drivlina!
Finns S2or med ca 800-900 hk med orginal drivlina, det som kan behöva uppdateras är ev drivaxlarna men då finns kraftigare av fjäderstål att tillgå.
...men man ska ha väldigt klart för sig att Audi S2 är 15-20 år gamla bilar, så de flesta har varit med om en hel del.

Sen att Supra mkiv har snäppet bättre må vara så men den driver oxå bara på 2 hjul.

~ Life is short, have FUN! ~

mk4_andreas
23 januari 2011
Trådstartare
D_Carlsson skrev:
köp en ford eskort big_smilebig_smilebig_smile annars kan du ju fråga Dennis på måndag om toyota är bra bilar wink

haha nja det hoppar jag nog:P men kanske skulle dra en eskort å bygga turbo i han:) hahahha a ja hörde att han hade skjutigt motorn elr nått på isen i lördags XD typiskt dennis att köra sönder grejenra:P

German Engineering
9 083 Inlägg
23 januari 2011
Audi S2 ska man ha såklart wink Jag må vara partisk men man kan ju inte undvika motorljudet som är så härlig big_smile Audi-femman är världens bästa motor, skottsäker som fan för att inte tala om drivlinan smile Man måste inte ha en stor motor för att vinna på ett race till exempel, räcker gott och väl med 5-cylindrig motor wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

mk4_andreas
23 januari 2011
Trådstartare
peegee skrev:
Marcus_89 skrev:
Men vad jag vet så har s2:an svagare drivlina än supran.

Jag må vara partisk men Audi S2 är känd för att de har en nästan skottsäker drivlina!
Finns S2or med ca 800-900 hk med orginal drivlina, det som kan behöva uppdateras är ev drivaxlarna men då finns kraftigare av fjäderstål att tillgå.
...men man ska ha väldigt klart för sig att Audi S2 är 15-20 år gamla bilar, så de flesta har varit med om en hel del.

Sen att Supra mkiv har snäppet bättre må vara så men den driver oxå bara på 2 hjul.

så rent teoretiskt sett kan man nästa jämföra desa två bilar om man bortser från att audin e fyrhjulsdriven?!
men villken av dessa två bilar är billigaste att trima? trima serriöst då vill säga med allt. hella drivlina. axlar,koppling etc.etc

mk4_andreas
23 januari 2011
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Audi S2 ska man ha såklart wink Jag må vara partisk men man kan ju inte undvika motorljudet som är så härlig big_smile Audi-femman är världens bästa motor, skottsäker som fan för att inte tala om drivlinan smile Man måste inte ha en stor motor för att vinna på ett race till exempel, räcker gott och väl med 5-cylindrig motor wink

jo dom har ett jävla erotiskt ljud:) a dom verkar ha det nu när ja har tillbringat ett par dagar med att sitta och kolla up dessa vackra skapelser:)

2 924 Inlägg
24 januari 2011
mk4_andreas skrev:
så rent teoretiskt sett kan man nästa jämföra desa två bilar om man bortser från att audin e fyrhjulsdriven?!

Jag förstår inte riktigt hur du menar nu? roll
Men bilarna är som sagt inte speciellt jämförbara alls tekniskt eller i inköpspris.

mk4_andreas skrev:
men villken av dessa två bilar är billigaste att trima? trima serriöst då vill säga med allt. hella drivlina. axlar,koppling etc.etc

Jadu, det vågar jag inte säga, finns många sätt att bygga bil seriöst på... men hursomhelst är det DYRT att bygga monsterbilar oavsett märke.

Sen är ju frågan vad du ska använda bilen till?

Bilar byggda för endast strippen byggs på ett visst sätt och för bankörning på annat sätt och för gatbruk på ett tredje osv...
Vill du ha en allround-bil så får man kompromissa en hel del och då blir den inte värst på vare sig Strippen, banan eller på gatan... men hursomhelst så är inte HK och NM allt, det beror på förarens skicklighet till j***t stor del när man kommer över 4-500 hk... roll

Om jag tolkar dig rätt så vill du ha en helst ha en 4WD-bil? Varför ens tänka på Supra då?
Kolla sneaste Bilsport nr 3 som finns i butik nästa vecka, där jämförs olika 4WD bilar med prestanda...

Mitt hjärta klappar för TYSKT, det är viss skillnad mot riskokare wink Så gå på din känsla, så blir det bäst i slutändan wink

~ Life is short, have FUN! ~

314 Inlägg
24 januari 2011
Enligt mig så kan du inte riktigt jämföra dessa bilar...

Supran är den driftsäkraste inom rwd tuning klassen.
Den 6 växlade lådan är det folk som kört upp emot 1500 häst utan att byta något på drivlinan förutom koppling osv. (ska väl tillläggas att det inte håller så många dragraces men det håller)
Motorn pallar också helt galet mycket utan att ens behöva lyfta på toppen. en polare kör just nu en singelturbo som de inte ens har lyft toppen på med ca 550-600 driftsäkra häst i.
Sen har den ett ljud ur den raka sexan som inga 4 cyl bilar kan få.

S2 kissar ju på både evo och subaru inom 4wd tuningklassen i driftsäkerhet.
Deras låda klarar saker som inga andra 4wd klarar som redan nämnt.
Samt att motorn är stadig som tusan och det finns många i sverige som är grymt duktiga på dem.
audins 5:a är väl mångas personliga favorit ljud mäsigt, vet inte om den är min men den slår ju 4 cyl även den med hästlängder...

Iallafall så går det inte att jämföra dessa bilar på så vis tycker jag.
Bestäm dig för om du vill ha 4wd eller rwd och så tar du det du vill ha smile

mk4_andreas
24 januari 2011
Trådstartare
peegee skrev:
mk4_andreas skrev:

Jag förstår inte riktigt hur du menar nu? roll
Men bilarna är som sagt inte speciellt jämförbara alls tekniskt eller i inköpspris.

mk4_andreas skrev:

Jadu, det vågar jag inte säga, finns många sätt att bygga bil seriöst på... men hursomhelst är det DYRT att bygga monsterbilar oavsett märke.

Sen är ju frågan vad du ska använda bilen till?

Bilar byggda för endast strippen byggs på ett visst sätt och för bankörning på annat sätt och för gatbruk på ett tredje osv...
Vill du ha en allround-bil så får man kompromissa en hel del och då blir den inte värst på vare sig Strippen, banan eller på gatan... men hursomhelst så är inte HK och NM allt, det beror på förarens skicklighet till j***t stor del när man kommer över 4-500 hk... roll

Om jag tolkar dig rätt så vill du ha en helst ha en 4WD-bil? Varför ens tänka på Supra då?

Kolla senaste Bilsport nr 3 som finns i butik nästa vecka, där jämförs olika 4WD bilar med prestanda...

Mitt hjärta klappar för TYSKT, det är viss skillnad mot riskokare wink Så gå på din känsla, så blir det bäst i slutändan wink

haha a monster bilar är alltid dyrt även om det e en volvo:P
jag vill ha en bil som är okej på allt! strippen,bana.gata sen så vill jag även ha så man kan riva av lite däckrök i gurverna:P men mest ska den funka alldagligt men det ska finnas krut i den om man vill ha det!
ja en 4wd bil ligger närmast hjärtat för tillfället iaf:P haha supran har alltid vart min drömmbil men nu när man har slitigt sig från allt frenetisgt kollade på supror å fått up ögonen för annat så så har just s2an fastat i mina ögon! plus att en 4wd bil kan ja ha året om utan några problem villket är ett mycket stort plus i kanten:)

Bonntrimmare
620 Inlägg
25 januari 2011
Backlundaren skrev:
Supran är den driftsäkraste inom rwd tuning klassen.

en av dom bättre men inte den BÄSTA

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Sök