Köra på sommardäck till verkstad, lagligt?

Muttley
26 januari 2011 ·

sleepyoh skrev:

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

det där beror mer på hur klantig den som kör är

om man vill att det ska vara den enskilda polismannen gör bedömningen stoppar man huvudet i sanden och godkänner böterna

eller så tar man det till rätten och då är det inte den enskilda polismannen som gör bedömningen

det är upp till varje person att välja fritt

och det kostar inte något för en privatperson att gå till rättegång mot åklagaren

chansen att det inte ens går till tinget är ganska stor
eftersom åklagarna är ganska hårt belastade och åklagaren dessutom kan välja att tro att det inte är lönt att väcka åtal

förstår inte riktigt denna rädsla för tingsrätten som alla verkar ha
jag tar allt till tinget betydligt mycket bättre att låta dom bestämma istället för en polisman som kan ha haft en dålig dag

Och rätten litar på polisman. Så då ryker man på böter ändå.

Varför man inte ska ta de till rätten?. Kostar onödigt mycket pengar som kan användas till annat än att dalta med folk som inte har råd att ha vettiga bilar.
De borde helt och hållet plocka bort att staten ska betala för de rättegångarna och enbart den enskilde personen som ändå förlorar på det.

jaha, så om det är +2 och barmark, och du åker dit när du kör en sträcka med sommardäck, så tar du bötern och åker hem nöjd och rövkörd istället för att få en chans att hävda sig? roll

Vad ska jag hävda ? Vid 2 plus är de stor risk för hala områden även om de är "barmark"
De kommer ju aldrig nånsin hända mig dessutom ser alltid till att ha rätt utrustning på bilen till perioden.

Och hävda kan man ju göra sig. Men jag ser att OM man förlorar i rätten så ska man få betala en viss summa själv.
Men de är inget vi behöver diskutera bättre att starta ny tråd om det.
Så nog om det smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2011 · 13 806 Inlägg

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

Hamilton skrev:

Det är den enskilda polisens bedömning som gäller och inget annat.
Vad du och jag bedömmer som vinterväglag står sig rätt slätt gentemot Polisen
Polis 1 kan bedömma helt annat än Polis 2

det där beror mer på hur klantig den som kör är

om man vill att det ska vara den enskilda polismannen gör bedömningen stoppar man huvudet i sanden och godkänner böterna

eller så tar man det till rätten och då är det inte den enskilda polismannen som gör bedömningen

det är upp till varje person att välja fritt

och det kostar inte något för en privatperson att gå till rättegång mot åklagaren

chansen att det inte ens går till tinget är ganska stor
eftersom åklagarna är ganska hårt belastade och åklagaren dessutom kan välja att tro att det inte är lönt att väcka åtal

förstår inte riktigt denna rädsla för tingsrätten som alla verkar ha
jag tar allt till tinget betydligt mycket bättre att låta dom bestämma istället för en polisman som kan ha haft en dålig dag

Och rätten litar på polisman. Så då ryker man på böter ändå.

Varför man inte ska ta de till rätten?. Kostar onödigt mycket pengar som kan användas till annat än att dalta med folk som inte har råd att ha vettiga bilar.
De borde helt och hållet plocka bort att staten ska betala för de rättegångarna och enbart den enskilde personen som ändå förlorar på det.

vadå det kostar inte en krona mer än vad böterna är på
det är varje medborgares rätt att pröva sånna saker rättsligt
och anser man att man gjort rätt varför ska man då inte ta det till rätten?
och varför ska man låta en polismans ord vara lag?

om alla kunde sluta mesa så förbannat skulle dom inte kunna larva runt med dessa skit grejer utan göra jobbet som dom borde alltså stoppa grovt kriminella skithögar men nej enligt dig är det bättre att dom står och skriver böter på skit saker det är mycket bätrre?!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hilmer
26 januari 2011 · 1 790 Inlägg

Varför belasta samhället med kostnader när man ändå vet att man gjort fel och sannolikheten för att frias är lika med noll!??

Halvfull Öpc designchef
26 januari 2011 · 163 Inlägg

granadadr skrev:

serdna skrev:

toastmaster skrev:

Ja det kan man fråga sig, en  30 år gammal bil borde ha krav på extra bra vinterdäck!

Betyder detta att jag kan skita i vinterdäck på min volvo 240 från 1980?

japp det får du,

å jag får ta ut min bil på 20" å fler hundra hk med sommardäck,, kommer aldrig att ske

Nej så tolkar inte jag det...

"Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten

•Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre."

Så om man har en bil som är äldre än 30, så får man köra på sommardäck i vinterväglag där det inte är nån fara för trafiksäkerheten... så, ensam på en bana kan du köra i snön med sommardäck om du vill. wink

hej hopp
killercow
26 januari 2011 ·

Halvfull skrev:

granadadr skrev:

serdna skrev:

Betyder detta att jag kan skita i vinterdäck på min volvo 240 från 1980?

japp det får du,

å jag får ta ut min bil på 20" å fler hundra hk med sommardäck,, kommer aldrig att ske

Nej så tolkar inte jag det...

"Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten

•Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre."

Så om man har en bil som är äldre än 30, så får man köra på sommardäck i vinterväglag där det inte är nån fara för trafiksäkerheten... så, ensam på en bana kan du köra i snön med sommardäck om du vill. wink

Så i praktiken får du inte ens köra med sommardäck på en 30 år gammal bil då de är vinterväglag. då du inte kan garantera till 100 att nått inte händer.

kanske på nån privat mark som de aldrig åker nån på å som polisen aldrig kommer till. men då är de ju igentligen skit samma om bilen är 5år eller 30år

Muttley
26 januari 2011 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

det där beror mer på hur klantig den som kör är

om man vill att det ska vara den enskilda polismannen gör bedömningen stoppar man huvudet i sanden och godkänner böterna

eller så tar man det till rätten och då är det inte den enskilda polismannen som gör bedömningen

det är upp till varje person att välja fritt

och det kostar inte något för en privatperson att gå till rättegång mot åklagaren

chansen att det inte ens går till tinget är ganska stor
eftersom åklagarna är ganska hårt belastade och åklagaren dessutom kan välja att tro att det inte är lönt att väcka åtal

förstår inte riktigt denna rädsla för tingsrätten som alla verkar ha
jag tar allt till tinget betydligt mycket bättre att låta dom bestämma istället för en polisman som kan ha haft en dålig dag

Och rätten litar på polisman. Så då ryker man på böter ändå.

Varför man inte ska ta de till rätten?. Kostar onödigt mycket pengar som kan användas till annat än att dalta med folk som inte har råd att ha vettiga bilar.
De borde helt och hållet plocka bort att staten ska betala för de rättegångarna och enbart den enskilde personen som ändå förlorar på det.

vadå det kostar inte en krona mer än vad böterna är på
det är varje medborgares rätt att pröva sånna saker rättsligt
och anser man att man gjort rätt varför ska man då inte ta det till rätten?
och varför ska man låta en polismans ord vara lag?

om alla kunde sluta mesa så förbannat skulle dom inte kunna larva runt med dessa skit grejer utan göra jobbet som dom borde alltså stoppa grovt kriminella skithögar men nej enligt dig är det bättre att dom står och skriver böter på skit saker det är mycket bätrre?!

Nu är du helt inne på andra saker och diskuterar. Och därför säger jag att detta inte är en diskussion utan helt enkelt bara skitsnack. så nog med det. 
De som tar de fattiga (som inte kan utrusta bilen) och fortkörare som nekar trots de gjort fel. Dem poliserna gör sitt jobb.

Nej nog här nu.

killercow
26 januari 2011 ·

gör man fel och vet med sig detta ska man betala för de utan att belasta skatte pengar med rättegång.

anser man att man har rätt så ska man få en rättslig prövning.

kör du runt på sommardäck när det finns RISK för halka så vet du nog med dej att du gör fel.

aldeles förmycket skatte pengar går till skit saker. ska vara glada att polisen finns i trafiken å håller idioter borta så vi slipper massa dödsolyckor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang