Hör motorn, växla?

thelaughingmadman
28 januari 2011 · 711 Inlägg

Men vänta nu här...
Du skriver såhär:

Miljökörning på motorvägspåfart enligt körskola:
Accelerera fullt allt vad bilen orkar på 3an, för att sedan kasta i 5an. Har bilen en 6e växel så blir den ännu bättre.

Jag kanske missförstått, men om jag tolkar såhär istället: din körskolelärare sa att detta är miljökörning (och alltså inte att man låter säkerheten gå först)?

Då förstår jag ju ditt inlägg.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
28 januari 2011 · 1 948 Inlägg

TS ska dock inte stirra sig blind på varvräknaren. Det beror precis på vad det är för typ av bil osv.

Mitt tips är att lära dig bilen. Kör på så lågt varv du kan och motorn känns stark fortfarande, det är det som är verkligheten.

Skillnaden är ganska stor mellan olika bilar. Min golf jag hade innan var precis att man skulle ligga mellan 3an och 4an på en vanlig 50-väg. Kom det en uppförsbacke så var 3an rätt växel.

Min mazda är 4ans växel helt rätt 50. Jag kan inte köra mellan 1500-3500 varv heller, ca 2500 och uppåt är rätt för att den motorn ska orka med och liggapå ett bra vartal. i 110 varvar den 3500.

Min poäng är att lära sig bilen och köra där motorn känns bra så att du kan koncentrera dig på körningen. När jag la fram detta argument till både min körskollärare och den jag hade uppkörningen med så godkände dem ganska stora avsteg från "eco-driving".

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
28 januari 2011 · 839 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Men vänta nu här...
Du skriver såhär:

Miljökörning på motorvägspåfart enligt körskola:
Accelerera fullt allt vad bilen orkar på 3an, för att sedan kasta i 5an. Har bilen en 6e växel så blir den ännu bättre.

Jag kanske missförstått, men om jag tolkar såhär istället: din körskolelärare sa att detta är miljökörning (och alltså inte att man låter säkerheten gå först)?

Då förstår jag ju ditt inlägg.

Nu är du med smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
thelaughingmadman
28 januari 2011 · 711 Inlägg

UhrJr skrev:
Nu är du med smile

Japp!

Jag ska lära mig läsa ordentligt, haha smile
No hard feelings hoppas jag - lät bara som du trodde att det fortfarande var miljökörning. Men om det var en lärare som kallar motorvägspåfart miljökörning så har ju denne, som sagt, inte alla knivar i lådan!

Senast redigerat av thelaughingmadman (28 januari 2011)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Andromeda Rumpmas
28 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Aern skrev:
Som ovanstående säger. Strax under 3000varv/min, typ 2800varv/min.

Det är vad dom rekommenderar!

Det är säkert helt olika på olika körskolor, men i den jag gick gällde 2/3 gas vid normal acceleration till ca 3000 rpm, och plattan i mattan på påfarter till motorväg på 3:an till 110 (vi hade Saab 9-3SS så utväxlingen klarade det utan att nå maxvarv) och vid korsningar där trafik närmade sig bakifrån på den nya vägen. Går såklart inte att efterleva i vinterväglag.

Angående att lyssna på motorn så "känner" man efter någon veckas körning med en viss bil ganska precis vilket varv och vilken hastighet man för tillfället har utan att titta på några mätare. Det kan vara genom små små vibrationer, butt-dynon, synintrycken, hörseln. Men det funkar aldrig för mig första gången jag sätter mig i en bil, vilket säkert för mig har mycket att göra med att olika bilmodeller har olika utväxling. Hyr man bil av Trafikverket(?) till uppkörningen kan det ju ställa till detta lite, förutom allt anant som kan kännas konstigt till en början när man lånar en okänd bilmodell tillfälligt. Bara att just den här gången ska man helst prestera sitt livs bästa körning...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vita_Vargen
28 januari 2011 · 1 281 Inlägg

1:an upp till ca 15-20 km/h
2:an upp till ca 60 km/h
3:an upp till ca 90 km/h
Sen kan du lugnt slänga i 5:an eller 6:an
Så var det jag fick lära mig påfart på motorväg om jag inte minns helt galet- Och då sa han även att vid påfarter och när man kör ut på en landsväg så ska man skita i allt vad eco-driving är.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
28 januari 2011 · 839 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

UhrJr skrev:
Nu är du med smile

Japp!

Jag ska lära mig läsa ordentligt, haha smile
No hard feelings hoppas jag - lät bara som du trodde att det fortfarande var miljökörning. Men om det var en lärare som kallar motorvägspåfart miljökörning så har ju denne, som sagt, inte alla knivar i lådan!

Nejdå, jag har lätt för att bli irriterad bara. Men det går över lika fort wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang