Hör motorn, växla?

ahees
27 januari 2011 · 2 Inlägg

Tjena ska köra upp snart och tagit körlektioner. Min lärare säger att man ska höra motorn när man ska läa sig växla?. Hör motorn gör jag väll men ska det låta lite eller mycket innan man växlar?

embe Ex-08'a
27 januari 2011 · 113 Inlägg

du lär dig det med tiden, men kolla på varvmätaren och mellan 1500-3000 varv så ska man växla enligt ecodriving på trafik skolorna så lyssna hur de låter runt dom varvtalen och växla. sen lär du dig med tiden smile

Saab 9000 Aero "T5.2 Special" (1993)
Selleen
27 januari 2011 · 360 Inlägg

Du ska växla när du hör att motorn vägrar varva mer och hoppar lite. smile

Senast redigerat av Selleen (27 januari 2011)

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
27 januari 2011 · 839 Inlägg

Så här var det för mig.

Miljökörning på motorvägspåfart enligt körskola:
Accelerera fullt allt vad bilen orkar på 3an, för att sedan kasta i 5an. Har bilen en 6e växel så blir den ännu bättre.

Sen kan vi ju diskutera hur vida detta är särskilt bra, eftersom samma person på körskolan hävdade en hel del annat skumt.
Jag blev påkommen med att bromsa med vänsterfoten vid ett tillfälle. Jag fick då höra att detta var totalt livsfarligt.
Anledningen var att när denne person var liten och satt i baksätet, medans hennes storasyster körde bilen och deras morfar satt bredvid i passargerarsätet, så hände en hemsk olycka.
Föraren av bilen bromsade (precis som jag) med vänsterfoten i en kurva. Morfar märker detta och pekar ner mot dennes fötter och frågar: "Vad håller du på med?"
Föraren av bilen tappar koncentrationen och ser ner på sina fötter, vilket leder till att de kör av vägen och voltar.
Jag vet inte vad min poäng med denna utdragna historien var, men det kanske hjälper dig att inte koka av frustration om du tycker något är helknäppt när du kör upp, för det gjorde jag ett antal gånger...

Lycka till

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Bensinskallen P o r s c h e
27 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Alltså körskollärare och andra snackar så enormt mycke skit. Man får höra olika saker nästan överallt. Rykten osv. Nästan helt värdelöst allting. De enda som spelar någon roll på uppkörningen vad gäller ecodriving är att du kör lugnt, planerat, motorbromsar så mycke du kan och ja, växlar lite lagom.

Man ska helst hålla sig under 3000 varv eftersom katalysatorn tappar effekten över detta varvtal, vilket försvårar "hårdare accelerationer" som UhrJr nämnt tidigare, så de är en bedömningssituation huruvida man ska bryta den där gränsen eller inte när man ska accelerera

Jag har ett litet tips. Lär känna vilken växel som lämpar sig för olika hastigheter. När du sedan ska accelerera till t.ex. 70, så vet du att du ska då glida på 5:an. Välj då växeln två snäpp under, alltså trean, och accelerera hela vägen upp till 70 på den och klicka i 5:an då... 1:an ska man dock bara använda som starthjälp.


Angående de där med ljud, de är också SKITSNACK. Sätter du dig i en nyare volvo eller liknande måste du ha motorn på varvstopp för att du ska höra den, och man kan inte sitta och stirra på varvräknare heller... Allt handlar om att lära sig känslan för kopplingen och gas för att få de att lira. Ska man göra en snygg/ bekväm växling ska man "enligt min gamla trafikskola" göra som så att man släpper av gasen, så motorn precis börjar bromsa. Sen kopplar man, petar i växel, duttar lite på gasen för att möta kopplingen och släpper upp mjukt. Just dedär med att släppa av gasen gör så de blir lite bekvämare, lugnare eller vad man ska säga. Jag fick dock övningsköra i en kass saab 9-3 som var helt värdelös, helt omöjligt att hålla jämn fart och man fick dampväxla mellan 1 och 2 för att komma någonstans i korsningar wink

Senast redigerat av Bensinskallen (27 januari 2011)

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
27 januari 2011 · 3 404 Inlägg

Som skrivits innan, varva inte över 3000 och du skall inte ligga mycket under 1500. När du accelererar skall du som mest trycka ned gaspedalen till hälften.

Planera din körning väl, håll blicken långt fram och undvik att bromsa i onödan. Visa tydligt att du använder samtliga backspeglar samt självklart döda vinkeln.

Gör du så så ska det nog gå bra, lycka till!

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Spelis
27 januari 2011 · 1 926 Inlägg

Gasa fullt, och växla hör du när du ska göra. Brukar låta "RATA-DA-DA-DA"

TurbOla Reservdansk
27 januari 2011 · 6 271 Inlägg

TenZer skrev:
Planera din körning väl, håll blicken långt fram och undvik att bromsa i onödan. Visa tydligt att du använder samtliga backspeglar samt självklart döda vinkeln.

Angående speglarna, det är ofta en orsak till att bli kuggad, även om du har koll på alla speglarna kanske det inte syns så tydligt.

Överdriv lite, så fort du ska titta i vänster eller höger spegel, vrid lite lätt på huvudet så körläraren ser det tydligt.
Även om du ser speglarna i ögonvrån så ser inte körläraren att du gör det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
spokenratt
27 januari 2011 · 3 860 Inlägg

TurbOla skrev:

TenZer skrev:
Planera din körning väl, håll blicken långt fram och undvik att bromsa i onödan. Visa tydligt att du använder samtliga backspeglar samt självklart döda vinkeln.

Angående speglarna, det är ofta en orsak till att bli kuggad, även om du har koll på alla speglarna kanske det inte syns så tydligt.

Överdriv lite, så fort du ska titta i vänster eller höger spegel, vrid lite lätt på huvudet så körläraren ser det tydligt.
Även om du ser speglarna i ögonvrån så ser inte körläraren att du gör det.

Håller med!!! Vrid huvudet lite lite var gång du tittar mot speglarna!
Ja åkte nämligen på detta första gången wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
thelaughingmadman
27 januari 2011 · 711 Inlägg

UhrJr skrev:
Miljökörning på motorvägspåfart enligt körskola:
Accelerera fullt allt vad bilen orkar på 3an, för att sedan kasta i 5an. Har bilen en 6e växel så blir den ännu bättre.

Du har missförstått.
Vid påfart på motorväg föregår säkerheten miljön. Att i miljöns namn svänga ut på en väg i 60km/h när alla andra kör 110km/h är ganska självklart att man inte ska lära sig.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Aern
27 januari 2011 · 457 Inlägg

Som ovanstående säger. Strax under 3000varv/min, typ 2800varv/min.

Det är vad dom rekommenderar!

rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
27 januari 2011 · 198 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

UhrJr skrev:
Miljökörning på motorvägspåfart enligt körskola:
Accelerera fullt allt vad bilen orkar på 3an, för att sedan kasta i 5an. Har bilen en 6e växel så blir den ännu bättre.

Du har missförstått.
Vid påfart på motorväg föregår säkerheten miljön. Att i miljöns namn svänga ut på en väg i 60km/h när alla andra kör 110km/h är ganska självklart att man inte ska lära sig.

Lite trött eller? "allt vad bilen orkar på 3an" är inte 60 km/h....

thelaughingmadman
28 januari 2011 · 711 Inlägg

rawan92 skrev:

thelaughingmadman skrev:

UhrJr skrev:
Miljökörning på motorvägspåfart enligt körskola:
Accelerera fullt allt vad bilen orkar på 3an, för att sedan kasta i 5an. Har bilen en 6e växel så blir den ännu bättre.

Du har missförstått.
Vid påfart på motorväg föregår säkerheten miljön. Att i miljöns namn svänga ut på en väg i 60km/h när alla andra kör 110km/h är ganska självklart att man inte ska lära sig.

Lite trött eller? "allt vad bilen orkar på 3an" är inte 60 km/h....

Inte alls. UhrJr säger "Miljökörning [...] enligt körskola", vilket då syftar på att körskolorna är tvetydiga när det gäller eco driving då 110km/h på 3an är ganska ordentliga varv.

Jag menade då alltså att han missförstått. Man bortser från miljö när det gäller motorvägspåfart, således att gasa upp på 3an till 110km/h (eller den hastighet som gäller), för att lägga in högsta växeln först när filbyte från påfartssträcka är avklarat är helt korrekt.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Funkiee Saab älskare!
28 januari 2011 · 4 597 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

rawan92 skrev:

thelaughingmadman skrev:

Du har missförstått.
Vid påfart på motorväg föregår säkerheten miljön. Att i miljöns namn svänga ut på en väg i 60km/h när alla andra kör 110km/h är ganska självklart att man inte ska lära sig.

Lite trött eller? "allt vad bilen orkar på 3an" är inte 60 km/h....

Inte alls. UhrJr säger "Miljökörning [...] enligt körskola", vilket då syftar på att körskolorna är tvetydiga när det gäller eco driving då 110km/h på 3an är ganska ordentliga varv.

Jag menade då alltså att han missförstått. Man bortser från miljö när det gäller motorvägspåfart, således att gasa upp på 3an till 110km/h (eller den hastighet som gäller), för att lägga in högsta växeln först när filbyte från påfartssträcka är avklarat är helt korrekt.

Du får på en uppkörning köra till varvstoppet OM du behöver det på en PÅFART till ex. en motorväg osv. Då säkerheten går framför miljön. Dock är det smartare att köra upp till 3500rpm och sen skicka i nästa växel upp i fart och sen i med sista växeln o puttra...

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
28 januari 2011 · 839 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

rawan92 skrev:

thelaughingmadman skrev:

Du har missförstått.
Vid påfart på motorväg föregår säkerheten miljön. Att i miljöns namn svänga ut på en väg i 60km/h när alla andra kör 110km/h är ganska självklart att man inte ska lära sig.

Lite trött eller? "allt vad bilen orkar på 3an" är inte 60 km/h....

Inte alls. UhrJr säger "Miljökörning [...] enligt körskola", vilket då syftar på att körskolorna är tvetydiga när det gäller eco driving då 110km/h på 3an är ganska ordentliga varv.

Jag menade då alltså att han missförstått. Man bortser från miljö när det gäller motorvägspåfart, således att gasa upp på 3an till 110km/h (eller den hastighet som gäller), för att lägga in högsta växeln först när filbyte från påfartssträcka är avklarat är helt korrekt.

Jag är helt med på det. Och det visste jag innan den lilla föreläsningen.
Men om du läste hela mitt inlägg kanske du förstog att den som sa detta kanske inte var den vassaste kniven i lådan.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
-stoffe-
28 januari 2011 · 1 271 Inlägg

om du inte vet när du ska växla får du nog ta ett par lektioner till minst 10-20 stycken är nog lagom tongue

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
28 januari 2011 · 839 Inlägg

-stoffe- skrev:
om du inte vet när du ska växla får du nog ta ett par lektioner till minst 10-20 stycken är nog lagom tongue

Det där är något man lär sig allt eftersom. När man ska ta körkort gör man en hel del saker man aldrig mer kommer göra.
Hur ofta går ni runt bilen och kollar lysen, däck, bromsar, vätskor osv innan ni åker iväg, varje morgon?
Det fick iaf jag lära mig att man skulle göra roll

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
thelaughingmadman
28 januari 2011 · 711 Inlägg

UhrJr skrev:
Jag är helt med på det. Och det visste jag innan den lilla föreläsningen.
Men om du läste hela mitt inlägg kanske du förstog att den som sa detta kanske inte var den vassaste kniven i lådan.

Nu hänger jag inte riktigt med. Den som inte har den vassaste kniven i lådan måste ju vara den som lär ut något puckat, men det stämmer ju inte riktigt. Att accelerera fullt på 3an är så som alla bilskolor lär ut och man ska göra på uppkörningen.

Om du syftade på det övriga i ditt inlägg, så, visst låter det konstigt att det är på grund av någon barndomshändelse som du inte ska bromsa med vänsterfoten...
Fast å andra sidan, vem bromsar med vänsterfoten..?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Tagg3N Konsult
28 januari 2011 · 1 247 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

UhrJr skrev:
Jag är helt med på det. Och det visste jag innan den lilla föreläsningen.
Men om du läste hela mitt inlägg kanske du förstog att den som sa detta kanske inte var den vassaste kniven i lådan.

Nu hänger jag inte riktigt med. Den som inte har den vassaste kniven i lådan måste ju vara den som lär ut något puckat, men det stämmer ju inte riktigt. Att accelerera fullt på 3an är så som alla bilskolor lär ut och man ska göra på uppkörningen.

Om du syftade på det övriga i ditt inlägg, så, visst låter det konstigt att det är på grund av någon barndomshändelse som du inte ska bromsa med vänsterfoten...
Fast å andra sidan, vem bromsar med vänsterfoten..?

Jag gör smile Dock i under rallytävling wink

Tillbaka till topic dock.
Som det sagts en del i tråden så:
Överdriv huvudrörelser. Detta för att läraren/kontrollanten ska ha lättare att se vad du gör.
Planera din körning, så långt i förväg det bara går.
Håll nerverna i styr och få inte panik, det försvårar allt och du tappar din koncentration. Gör du fel så visa att du kan rätta till det.

/Kim

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
28 januari 2011 · 839 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

UhrJr skrev:
Jag är helt med på det. Och det visste jag innan den lilla föreläsningen.
Men om du läste hela mitt inlägg kanske du förstog att den som sa detta kanske inte var den vassaste kniven i lådan.

Nu hänger jag inte riktigt med. Den som inte har den vassaste kniven i lådan måste ju vara den som lär ut något puckat, men det stämmer ju inte riktigt. Att accelerera fullt på 3an är så som alla bilskolor lär ut och man ska göra på uppkörningen.

Om du syftade på det övriga i ditt inlägg, så, visst låter det konstigt att det är på grund av någon barndomshändelse som du inte ska bromsa med vänsterfoten...
Fast å andra sidan, vem bromsar med vänsterfoten..?

Vill du inte förstå så vill du ju inte...
Det var miljön man skulle tänka på när man accelererade, motorväg eller inte. Du har förhoppningsvis fått höra annorlunda, och som jag sa, jag håller med dig att det är ur säkerhetssynpunkt man gör det vid motorvägspåfart.

Givetvis finns det ingen anledning att bromsa med vänster fot vid normal och lugn körning.

Förstår inte vad det finns att diskutera. JA, men accelererar upp på motorvägen så snabbt man kan för att slippa få bilar intryckta i bakluckan.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang