SAAB 1 år med Spyker som ägare

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
31 januari 2011 · 3 404 Inlägg

Rquired skrev:

lindell90 skrev:

Rquired skrev:

Vi får väl se om herr Muller har rätt, argumenten till varför folk tvivlar står ovan så jag ser ingen anledning till att skriva ner dem igen?

Nä det behöver du inte. Det var svar på tidigare inlägg. Vi har olika åsikt och har haft ett antal diskussioner förut. Du är mer skeptisk än jag vilket kanske är bra ibland och ibland inte smile

Den enda anledningen till att jag inte sågar Saabs chanser är faktiskt Muller, och jag vet att jag trodde tvärt om till att börja med. Härligt entusiastisk människa med vilda planer, och det är aldrig en nackdel i sådana sammanhang. Skall lyssna på honom under ett föredrag någon gång i vår, och det ser jag mycket fram emot. smile

Angående inlägg #60: Visst, men han var mindre utav en överraskning än Muller för min del i alla fall!

Angående inlägg #58: Det trodde jag var uppenbart, vad hade Saab varit idag om ingen hjälpt dem på traven? Varken 99, 900, 9000 eller framåt är en Saabkonstruktion till 100%. V4 var en Fordmotor om jag inte minns fel. Hur tror du Saab hade tacklat miljöbilskraven med tvåtakt?

Men visst, det är lätt att idag säga "Skänk Saab ett antal miljarder så skall ni se vad de kan när de står på egna ben!". För övrigt står de fortfarande inte på egna ben, de står åter igen under kontroll av ett Holländskt bolag som nämns i rubriken. Visst hittills älskar Saabfolket dem, men det var inga hårda ord om GM tills det behövdes en syndabock heller...

Det är inte frågan om att hitta en syndabock om det inte var för det faktum att GM haft strypgrepp om Saab till opels fördel. För hur skulle det se ut om en Saab var totalt överlägsen opel teknikmässigt?

Jag säger som jag gjorde för ett år sen, jag ser ingen anledning att tvivla på att Saab har vad som krävs för att överleva.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
viccoA
31 januari 2011 · 3 110 Inlägg

TenZer skrev:

Rquired skrev:

lindell90 skrev:

Nä det behöver du inte. Det var svar på tidigare inlägg. Vi har olika åsikt och har haft ett antal diskussioner förut. Du är mer skeptisk än jag vilket kanske är bra ibland och ibland inte smile

Den enda anledningen till att jag inte sågar Saabs chanser är faktiskt Muller, och jag vet att jag trodde tvärt om till att börja med. Härligt entusiastisk människa med vilda planer, och det är aldrig en nackdel i sådana sammanhang. Skall lyssna på honom under ett föredrag någon gång i vår, och det ser jag mycket fram emot. smile

Angående inlägg #60: Visst, men han var mindre utav en överraskning än Muller för min del i alla fall!

Angående inlägg #58: Det trodde jag var uppenbart, vad hade Saab varit idag om ingen hjälpt dem på traven? Varken 99, 900, 9000 eller framåt är en Saabkonstruktion till 100%. V4 var en Fordmotor om jag inte minns fel. Hur tror du Saab hade tacklat miljöbilskraven med tvåtakt?

Men visst, det är lätt att idag säga "Skänk Saab ett antal miljarder så skall ni se vad de kan när de står på egna ben!". För övrigt står de fortfarande inte på egna ben, de står åter igen under kontroll av ett Holländskt bolag som nämns i rubriken. Visst hittills älskar Saabfolket dem, men det var inga hårda ord om GM tills det behövdes en syndabock heller...

Det är inte frågan om att hitta en syndabock om det inte var för det faktum att GM haft strypgrepp om Saab till opels fördel. För hur skulle det se ut om en Saab var totalt överlägsen opel teknikmässigt?

Jag säger som jag gjorde för ett år sen, jag ser ingen anledning att tvivla på att Saab har vad som krävs för att överleva.

Försäljningssiffrorna har dem emot sig, det är svart på vitt oavsett vad man anser om bilarna.

Founder
1 februari 2011 · 1 414 Inlägg

lite jämförelse för Januari 2011, jag tycker inte det verkar så illa ändå smile


Saab and Volvo Competition same type of product:
Saab 9-5SS -148, Volvo S80 -76
Saab 9-3SS/SC -323, Volvo S40/V50 -525

Saab total: 471
Volvo Total: 601

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
turboforssen Telge Drifting Team
1 februari 2011 · 5 398 Inlägg

Founder skrev:
lite jämförelse för Januari 2011, jag tycker inte det verkar så illa ändå smile


Saab and Volvo Competition same type of product:
Saab 9-5SS -148, Volvo S80 -76
Saab 9-3SS/SC -323, Volvo S40/V50 -525

Saab total: 471
Volvo Total: 601

volvo  registrerat 3663 i januari och saab bara 471  hur kan man få det att går bra ????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Rquired Allmänt envis
1 februari 2011 · 12 512 Inlägg

turboforssen skrev:

Founder skrev:
lite jämförelse för Januari 2011, jag tycker inte det verkar så illa ändå smile


Saab and Volvo Competition same type of product:
Saab 9-5SS -148, Volvo S80 -76
Saab 9-3SS/SC -323, Volvo S40/V50 -525

Saab total: 471
Volvo Total: 601

volvo  registrerat 3663 i januari och saab bara 471  hur kan man få det att går bra ????

Jag tror Turboforssen är inne på rätt orsak, Volvo har en mängd andra modeller som konkurrerar. Hur många Volvokunder väljer en S80 över en V70 tex? Och vi får inte glömma konkurrensen från populära XC60!

Som synes ovan har Saab sålt 12% av vad Volvo sålt i Januari, och Volvo är verkligen inte den största eller ekonomiskt starkaste tillverkaren i branschen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
turboforssen Telge Drifting Team
1 februari 2011 · 5 398 Inlägg

Rquired skrev:

turboforssen skrev:

Founder skrev:
lite jämförelse för Januari 2011, jag tycker inte det verkar så illa ändå smile


Saab and Volvo Competition same type of product:
Saab 9-5SS -148, Volvo S80 -76
Saab 9-3SS/SC -323, Volvo S40/V50 -525

Saab total: 471
Volvo Total: 601

volvo  registrerat 3663 i januari och saab bara 471  hur kan man få det att går bra ????

Jag tror Turboforssen är inne på rätt orsak, Volvo har en mängd andra modeller som konkurrerar. Hur många Volvokunder väljer en S80 över en V70 tex? Och vi får inte glömma konkurrensen från populära XC60!

Som synes ovan har Saab sålt 12% av vad Volvo sålt i Januari, och Volvo är verkligen inte den största eller ekonomiskt starkaste tillverkaren i branschen.

volvo sålde 876 stycken v70 ( bensin) , bara det är mer än saabs alla modeller
sen sålde dom 821 stycken v70 diesel bilar med .
v70 diesel toppar statistiken på sålda diesel bilar i sverige och det är 291 stycken mer är 2:a som är en golf

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Aero T16
1 februari 2011 · 1 327 Inlägg

Lite trist att nya 9-5an hade slarvat med rostskyddet. Får hoppas att de tänker på det när nya 9-3 kommer.

Kan inte förstå varför de inte tillverkar 9-5 i kombi, andrahandsvärdet på en 9-5 sedan verkar inte så bra enligt prognoser. Det avskräcker nog många att köpa en 9-5.

Hoppas att nya 9-3an blir mer i klass med 9000 och gamla 9-5.

Inte som problembilarna 900 NG och 9-3 OG. Ett gammalt opelchassie som de byggt en saab på.

AndreasPlars
1 februari 2011 · 1 062 Inlägg

Aero T16 skrev:
Inte som problembilarna 900 NG och 9-3 OG. Ett gammalt opelchassie som de byggt en saab på.

Nu när GM är ute ur leken så kommer några sådana idiotiska beslut/order aldrig att fattas som tur är.
En till "ng900" och märket är borta för alltid.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (3 februari 2011)

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang