4246
Sök

Volvo 740 16V års 90, stannar när motorn blir varm + luktar brännt gummi.

787 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
#1
Som sagt motorn går kallas bra när den är kall, men tvärstannar när den blivit varm, startar man direkt så står den och varvar mellan 200 - 1300 varv, rör jag gasen så dör den.

Brännt gummi, kan det bli så av att genomslags gummit i bakaxeln är helt slut?

10 287 Inlägg
10 december 2006
#2
Du kan alltså starta den direkt den har stannat. Eller?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

787 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Du kan alltså starta den direkt den har stannat. Eller?

/Göran

Ja då, den startar. Men den varvar upp och ner, när jag rör gasen dör den... väntar jag dock 5 - 10 min så kan jag köra den i några 100 meter innan den stannar igen..

Fråga en kille som trodde det var lmm, men om lmm är sönder så går den väl dåligt jämnt?

Kan tillägga att det är öppet filter på den ifall det har någon betydelse.

/Marcus

787 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#4
Kan det vara lambdasonden som är sönder kanske?

10 287 Inlägg
12 december 2006
#5
Knappast LMM, den skulle bete sig lika oavsett kall eller varm motor.

Lambdan kan vara värt ett försök. Kanhända glapp i tempgivaren till sprutet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

787 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Knappast LMM, den skulle bete sig lika oavsett kall eller varm motor.

Lambdan kan vara värt ett försök. Kanhända glapp i tempgivaren till sprutet.

/Göran

Okey, men då kollar jag lambdan idag så får man se.

tempgivaren vet jag inte vart den sitter, men det är väl bara krypa in och leta.

Tack för hjälpen sharky.

10 287 Inlägg
12 december 2006
#7
Tempgivaren sitter i toppen på insugssidan. Liten fyrkantig kontakt med två platta stift. (Givaren med två runda stift är tempgivare till instrumentet).

Tempgivaren får man testa med en ohm-meter samtidigt som man lägger den i vatten som man låter koka upp och så får man se om den glappar när den blir het.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

bitter besserwisser
644 Inlägg
12 december 2006
#8
kolla kolen i fördelaren..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Kettunen
12 december 2006
#9
Tomgångs stabilisatorn, Kolla så inga slangar som leder till den kan va spruckna


Sök