Lambda lampan lyser.S40T4

Sir_x
5 juli 2006 · 945 Inlägg

Efter att jag tvättat bilen idag så har lambda lampan börjat lysa. Vad kan ha hänt?

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Volvo940_Turbo
6 juli 2006 · 13 Inlägg

Om du menar den lilla orangea lampan med en grön trekant o svart lambdasymbol, så är det nog "motorstyrning" som skojar lite, ja hade de felet på min 850 glt 92:a men de hjälpte o knacka lite på databoxarna så slutade det, sen har en kompis samma problem att den börjar lysa när han varvar ur den ordentligt, han har förresten en v70. Och på s40n finns det ju felkodsläsare och återställare, pröva med det för har du bara tvättat bilen så är det säkerligen inget fel. Förresten, är det inte den s40n som legat ute på blocket?/T

Senast redigerat av Volvo940_Turbo (6 juli 2006)

Sir_x
6 juli 2006 · 945 Inlägg

Den slocknade imorse=)
Jo kärran har legat/ligger ute.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
rogsod22
6 juli 2006 · 49 Inlägg

har haft samma problem lampan brukar få lite fnatt när man motortvättat... men slocknar alltid efter ett tag så du behöver nog inte vara orolig............. volvo rules.........

Bsba
16 oktober 2006 · 8 Inlägg

Jag får ibland lambdafel på min s40 t4 också, men svårt att koppla till nåt speciellt, verkar dock bli mest på långkörningar. Slocknar av sig själv så småningom. Vore ju trevligt att få bort den om nån har nåt vettigt tips.

850 2,5 Se -95
S40 T4 -01
Storas Avstängd
16 oktober 2006 · 196 Inlägg

Om den har börjat lysit efter motortvätt eller demontering av nåt med lambda/luftmassemätare så ska ni pova att ta bort plusploen på batteriet i 10 minuter, sätt dit den igen och kolla om den har slocknat

Turbo_Finnen
18 oktober 2006 · 41 Inlägg

Hej.

Har en v40 T4 -98 som lambdan också brukar börja lysa ibland på. Men det är endast vid riktigt hårt körning då den får dra fruktansvärt mkt. Då rycker det till, den börjar lysa och sen går den lika bra ändå.

Jag brukar "nolla" datorn i bilen.. ta ut + polen från batteriet och låt den ligga borta i 10 min, kör bilen 500 meter, starta om sedan. då slocknar den!

Kör före du, så väntar jag på dig där framme
Allt under 19" är vinterdäck
Suzuki SJ410Q "Skorpan" (1985)
Rubbster Rekondare
19 oktober 2006 · 236 Inlägg

Har oxå haft det problemt ex antal gånger på min T4:a.. soppa blandningen blir för fet om man ligger å trycker för hårt å det tåler inte lambdan smile
annars är förslaget att byta lambdan eller att ta bort befintliga felkoder.

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!
Stfc
7 december 2006 · 14 Inlägg

Rubbster skrev:
Har oxå haft det problemt ex antal gånger på min T4:a.. soppa blandningen blir för fet om man ligger å trycker för hårt å det tåler inte lambdan smile
annars är förslaget att byta lambdan eller att ta bort befintliga felkoder.

Har haft samma problem med att lampan lyser på min v40 t4. Den har dock inte gjort det på ett tag nu. Men jag märker att bilen inte går som den ska. Jag har tappat effekt. Kan man återställa felkoderna  själv eller måste man lämna in bilen och få det gjort.

Rubbster Rekondare
8 december 2006 · 236 Inlägg

Felkoderna kan du inte åtgärda själv.. har precis som du råkat ut för att bilen inte har samma prestandar som innan.
Åkte in med min bil till volvo där de hittade massa felkoder och som de plockade bort.
nu tycker jag att bilen går bättre efter ingreppet.
vet dock inte vad det kostar men du har kanske några motor garantier kvar.
MvH

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!
turbofinnen
14 december 2006 · 3 Inlägg

RUBBSTER DITT JÄVLA NÖT   bilen går väl inte bättre utan felkoder!!!!!du verkar inte ha en aning om vad du snackar om

balder_82
15 december 2006 · 18 Inlägg

turbofinnen  de e du som e en nöt :::.. bilen går på ett nöd program om du har en fel kod i motorns styr system !!!!!!! så jo den går viste bättre utan felkoder

Senast redigerat av balder_82 (15 december 2006)

Stfc
15 december 2006 · 14 Inlägg

Rubbster skrev:
Felkoderna kan du inte åtgärda själv.. har precis som du råkat ut för att bilen inte har samma prestandar som innan.
Åkte in med min bil till volvo där de hittade massa felkoder och som de plockade bort.
nu tycker jag att bilen går bättre efter ingreppet.
vet dock inte vad det kostar men du har kanske några motor garantier kvar.
MvH

Japp då var det klargjort vad felet ligger i. Det var atmosfärstrycksgivaren som pajat, har inte fått den bytt ännu, fanns ingen hemma. Det återstår att se om det löser problemet.

balder_82 skrev:
turbofinnen  de e du som e en nöt :::.. bilen går på ett nöd program om du har en fel kod i motorns styr system !!!!!!! så jo den går viste bättre utan felkoder

Håller med dig Balder.

Senast redigerat av Stfc (15 december 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang