4489
Sök

vilket avgassystem till sierra 2,9?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
tjo.. tänkte jag skulle ta å bygga ett simons system till min sierra 2,9 liters v6:a, men de jag undrar är om jag ska ha 2,5" med 1st simons dämpare å 1st jappsdämpare eller om jag ska ha 3" med 1st simons dämpare å 1st jappsdämpare?? vad tror ni?? blir de nån ljud skillnad på 2,5" och 3"??

nån som tror den kommer låta för mkt med 1st simons dämpare och 1st jappsdämpare eller kommer den låta lagomt/skönt ?

ajja de jag undrade mest är om jag ska satsa på 2,5" eller 3"?? och om de blir nån ljud skillnad på 2,5" eller 3"?

tack på förhand

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
nån borde väll veta/ha förslag?? yikes trodde de fanns dom som va kunnig inom de området här på garaget yikes

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

645 Inlägg
14 december 2006
Kommer låta dåvare ( mer djup så att säga ) med 3" system och lite "sportigare" med 2,5".
Jag skulle nog tagit 2,5" för att ha lite motstånd kvar också.

//Marcus Saari

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
okej, tackar!.. fast jag gillar när de låter dåvare men de är nog kanske bättre å ha lite motstånd kvar oxå, fast får man inte motstånd av dämparna oxå om man skulle välja 3"??

kom gärna med flera förslag/fakta gott folk smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
snackade med en kompis aom tyckte att jag skulle ta 2,5" fram till en 2,5" simons dämpare å 3" efter den (från bakaxeln å bakåt) till japps dämparen som jag ska köpa (med 3" anslutning) för å få ett motstånd å endå få lite av de "dåva"  3tums ljudet.... nån som är duktig på avgassystem å tror att de är en bra ide??

845 Inlägg
15 december 2006
3" å 1 st simons dämpare å 1 st japsdämpare på 4" utblås.big_smile de blir göttans
kommer mullra häcken av dig och sen smattra utahelsike på höga varv wink

.......
2 655 Inlägg
15 december 2006
egentligen så länge de inte är en turbo bil eller en ganska bra trimmad bil så e väl 3" överdimention, räcker gott å väl me 2,5" och en simons och japs på slutet. själv hatar ja japsdämpare å skulle aldrig kunna sätta en på nån bil ja ska ha:P. men 2,5" räcker ju till din bil ju... big_smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
jo jag vet men 3" ger ett mkt skönare ljud tycker jag därför jag har så svårt å bestämma mig men om jag gör som min polare sa så blir de nog bra(som jag skrev i ett inlägg förut i den här tråden)

.......
2 655 Inlägg
15 december 2006
volvo_glenne skrev:
jo jag vet men 3" ger ett mkt skönare ljud tycker jag därför jag har så svårt å bestämma mig men om jag gör som min polare sa så blir de nog bra(som jag skrev i ett inlägg förut i den här tråden)

hehe ook. du funderar inte på att ta nån annan sorts slutdämpare iställe för en japps? passar som inte in me resten av bilen, en stor kromad japs på en bil som typ inte har en del krom annars:P och sen att de e en ford, japs passar ju er in på japanbilar å volvo wink

Mr White
1 072 Inlägg
15 december 2006
De räcker nästan bara me å byta slut dämp mot en simons 2,5 men nått snyggt blås..Bara de gör att de kommer å bli ett mörkare/dåvare ljud..När du åkt ett tag så kommer den å kunna låta något mer oxå då ullen i dämparen lägger sej..

Kompisen kör så på sin 2,9 å de räcker bra=)

645 Inlägg
15 december 2006
beemern skrev:
"japs passar ju er in på japanbilar å volvo wink"

TÄNKER ALDRIG SÄTTA JAPSDÄMPARE PÅ MIN VOLVO!smile
Men somsagt, jag skulle sattsat på 2,5" iaf.

//Marcus Saari

12 086 Inlägg
15 december 2006
Är ingen expert i ämnet men jag tror de kvittar fkt.. de här med dåvhet har väl inte så mkt med diametern o göra (iaf om man jämför de två nämnda) utan mer hur många dämpare du har och av vilken karaktär de är.

Jag skulle byggt raka rör och så en stor dämpare längst bak, ger ett angenämt skönt ljud.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
Robban 245 skrev:
De räcker nästan bara me å byta slut dämp mot en simons 2,5 men nått snyggt blås..Bara de gör att de kommer å bli ett mörkare/dåvare ljud..När du åkt ett tag så kommer den å kunna låta något mer oxå då ullen i dämparen lägger sej..

hehe nja. jag kör nu med bort tagen katt, gnistsläckare å en simons 2,5" slutdämpare, annars orginal å nu låter den bara bondigt typ å lågt hmm

japmax: man får lixom ett dåvare eko i ett 3" (har jag hört iaf) och å bara ha en dämpare så kommer den nog låta för mkt.. vll inte att den ska låta allt för mkt men endå skönt typ smile
Senast redigerat av volvo_glenne (15 december 2006)

645 Inlägg
15 december 2006
JapMax skrev:
Är ingen expert i ämnet men jag tror de kvittar fkt.. de här med dåvhet har väl inte så mkt med diametern o göra (iaf om man jämför de två nämnda) utan mer hur många dämpare du har och av vilken karaktär de är.

Jasså? isf inbillade jag mig bara när jag bytte från 2.25" till 3" då? samma system bara grövre, lika många dämpare.

//Marcus Saari

Mr White
1 072 Inlägg
15 december 2006
volvo_glenne skrev:
Robban 245 skrev:

hehe nja. jag kör nu med bort tagen katt, gnistsläckare å en simons 2,5" slutdämpare, annars orginal å nu låter den bara bondigt typ å lågt hmm

japmax: man får lixom ett dåvare eko i ett 3" (har jag hört iaf) och å bara ha en dämpare så kommer den nog låta för mkt.. vll inte att den ska låta allt för mkt men endå skönt typ smile

Då är de inte så konstigt att de låter bondigt heller om du kör med dessa utan=)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
Robban 245 skrev:
volvo_glenne skrev:
Robban 245 skrev:

Då är de inte så konstigt att de låter bondigt heller om du kör med dessa utan=)

hehe nää de vet jag, men hellre de än att den bara "pyser" wink

Mr White
1 072 Inlägg
15 december 2006
Pyser gör de knappast men vill du åka som du gör å tappa vrid så wink

171 Inlägg
16 december 2006
tror på de där me 2,5" till bakaxeln å sen 3"

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Robban 245 skrev:
Pyser gör de knappast men vill du åka som du gör å tappa vrid så wink

jo den pyser bara typ, den hörs knappt med helt orginal.. så tyst går den... å inte tappar jag nå vrid, den gick bättre när jag moddade orginal systemet smile

bonden_: jo de va ju du som sa de till mig först å de låter ju vettigt smile

Sök