Motorbyte Impreza GT -00 TILL 2.5 liters STI

Respect Site Manager
17 februari 2011 · 22 Inlägg

Hej alla motorglada turbotjutande imprezafrälsta 4-krafsare!!!

Nu är det så att jag hade tänkt mig på att starta ett projekt.

Jag hade tänkt köpa en Impreza GT -00 och försöka att bl.a. pula ner en 2,5 liters motor i den.
Varför? -undrar ni... -Jo för dom två enkla anledningarna att jag, 1: behöver en hobby, och mitt 60 kvm stora garage gapar tragiskt tomt just nu, och 2: Bottenvridet hos en 2,5:a känns som en bättre grund att bygga på.
Sen har jag funderingar på att förbättra bromsar, väghållning och lätta bilen så mycket det går (bort med baksäte och sånt skit som ändå inte används)
Så småningom ska en störtbur 7?-punktare konstrueras och monteras, samt vissa karossarbeten som t.ex. skärm/tröskelbreddare i plåt, etc.

Nu vill jag gärna höra era synpunkter, förslag, ideér, och tips angående detta. Är det genomförbart, är det något jag bör tänka på, vilka delar kan DU rekomendera???

Detta är ett projekt som jag förmodligen kommer lägga några år på, och en hel del slantar. Har nån här gjort detta redan? Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon tråd om detta på denna sajt. Jag vet att imprezaklubben har ett forum, men nu frågar jag er på garaget.

Mvh P big_smile

Subaru Impreza -Driven by what's inside
Volvo XC70 (2008)
tekniknissen-
17 februari 2011 · 252 Inlägg

Det jag använde mig av var 2,5 blocket och vrx 2 lit topparna med sti insuget porta upp förbränings rummen till det större borret så blev det bra avstånd till cylinderväggarna 2,5 lit topparna.Dels asumetriska ventil lyft och även sitter ventilerna med längre avstånd sinns i mellan så dom hamnar nära cylinderväggen. 422 Hk 612Nm GT35 turbo och  AEM sprut 680cc spridare megan,grenrör  trevlig motor att köra på vägen med.

Respect Site Manager
17 februari 2011 · 22 Inlägg

Det kan jag tänka mig! lol Var det nått du pysslade med själv eller lämnade du in topparna? Vad kan man räkna med att få lägga ut enligt ditt "recept"?

Subaru Impreza -Driven by what's inside
Volvo XC70 (2008)
tekniknissen-
18 februari 2011 · 252 Inlägg

det var jag som byggde motorn tongue jag det är inga bekymmer inga hemligheter här inte big_smile det var 3 år sen som jag byggde den motorn men jag har uppgifter på det mesta. Tror att jag har bilder på topparna kvar i verkstadsdatorn. ska kolla big_smile

Respect Site Manager
18 februari 2011 · 22 Inlägg

-det vore värdefullt att få ditt "recept", jag har tämligen liten erfarenhet av boxer om jag ska vara ärlig, så alla tips och tricks är varmt välkomna!smile

Subaru Impreza -Driven by what's inside
Volvo XC70 (2008)
tekniknissen-
18 februari 2011 · 252 Inlägg

Jag ska rota i mina papper och filer smile du kan höra av dig om du har fler frågor! Det har blivit några subbe motorer som jag har masserat ut lite mer effekt på.big_smile

Crille77
18 februari 2011 · 251 Inlägg

Låter som ett otroligt spännande projekt. Är nå liknande jag också skulle vilja göra, men brist på riktig garageplats och pengar sätter stopp för dom planerna just nu tyvärr.
Finns ett par på imprezaklubben som monterat ner 2,5liters motorn i GT:n vet jag.
Bara så att du vet så finns inte www.impreza.nu längre, utan dom har bytt till www.subaruclub.se
Hoppas du lyckas bygga enligt dina planer nu, ska försöka hålla utkik i projekttråden sen :-)

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!
Respect Site Manager
18 februari 2011 · 22 Inlägg

Crille77 skrev:
Låter som ett otroligt spännande projekt. Är nå liknande jag också skulle vilja göra, men brist på riktig garageplats och pengar sätter stopp för dom planerna just nu tyvärr.
Finns ett par på imprezaklubben som monterat ner 2,5liters motorn i GT:n vet jag.
Bara så att du vet så finns inte www.impreza.nu längre, utan dom har bytt till www.subaruclub.se
Hoppas du lyckas bygga enligt dina planer nu, ska försöka hålla utkik i projekttråden sen :-)

-Ja jag känner att det nog kan bli ett kul projekt. Har suttit och lusläst varje projekttråd på forumet nu och insett att jag kanske inte kommer vara riktigt lika seriös och djupgående som många verkar vara när det gäller impreza... smile Men å andra sidan lockas man av puts, rengnuggade ytor och nya prylar, så vem vet... tongue

Har tills vidare satt en gräns vid 200' inkl inköp av bil (00:as GT) och motor. Vet inte hur långt det räcker, men jag hoppas ta mig en bit på vägen iaf. Projektet kommer inte startas förrän i Juli, och innan dess måste jag sätta upp tydliga planer och mål med projektet. Till stor del därför jag la upp denna tråd, för att få ideér och tips av andra bilbyggare. Tack för tipsen btw!

Subaru Impreza -Driven by what's inside
Volvo XC70 (2008)
tekniknissen-
18 februari 2011 · 252 Inlägg

Ja det är rätt tänk både 2 och 3 gånger !! Tänk på att växel lådan är svag på GT och WRX erna och en drevsats går på Ca:35000 kr och 2,5 STI har den 6 växlade lådan så om du kan få tag i en äldre STI med 6 växlad låda Då kan du flytta över allting till GT då det mesta passar. Fram bak axel och slutväxel kardan.
Har byggt en rätt känd VRX Wide boddy där lådorna och drev ville inte vara med. Till och med sprängde främre slutväxel! Så satsa på låda förs då den 5 växlade lådorna är inget för 2,5 lit motorerna.

Respect Site Manager
18 februari 2011 · 22 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Ja det är rätt tänk både 2 och 3 gånger !! Tänk på att växel lådan är svag på GT och WRX erna och en drevsats går på Ca:35000 kr och 2,5 STI har den 6 växlade lådan så om du kan få tag i en äldre STI med 6 växlad låda Då kan du flytta över allting till GT då det mesta passar. Fram bak axel och slutväxel kardan.
Har byggt en rätt känd VRX Wide boddy där lådorna och drev ville inte vara med. Till och med sprängde främre slutväxel! Så satsa på låda förs då den 5 växlade lådorna är inget för 2,5 lit motorerna.

-Tack för tipset! Jag har faktiskt hört talas om att lådorna inte pallar. Men sitter den 6-växlade lådan med 2,5-motorn i -årsm ?

Subaru Impreza -Driven by what's inside
Volvo XC70 (2008)
tekniknissen-
18 februari 2011 · 252 Inlägg

Går även bra med 2 lit STI 01 och fram åt. Bara att det är den 6 växlade men det är viktigt att du får fram och bakaxel från en 6 växlad bil då slutväxelen inte har samma utväxling som den 5 växlade. Och hubbarna passar inte på drivaxlarna frånGT och VRX en. Så det man får byta Hubbarna och dom passar inte på hjul lagerna och broms skivorna Så lösningen är komplett fram och bak axel och man får ricktigt bra grejor på en så lätt bil som GT,n

Respect Site Manager
19 februari 2011 · 22 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Går även bra med 2 lit STI 01 och fram åt. Bara att det är den 6 växlade men det är viktigt att du får fram och bakaxel från en 6 växlad bil då slutväxelen inte har samma utväxling som den 5 växlade. Och hubbarna passar inte på drivaxlarna frånGT och VRX en. Så det man får byta Hubbarna och dom passar inte på hjul lagerna och broms skivorna Så lösningen är komplett fram och bak axel och man får ricktigt bra grejor på en så lätt bil som GT,n

Aha, då hänger jag med. Inte har du några specar för motorn/bilen du byggde? Förde du någon sorts dagbok över bygget eller körde du bara på? Skulle vara riktigt intressant att läsa om projektet. Det låter som den effekt jag skulle trivas med (422 Hk 612Nm ) big_smile

Subaru Impreza -Driven by what's inside
Volvo XC70 (2008)
tekniknissen-
19 februari 2011 · 252 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=76257 Bilen är bygg i flera  4 -5 år och det var många om att bygga den dock var jag pappa till motor och låda motor nummer 2 var på 623 hk / 852 Nm men det var ingen trevlig motor och totalt värdelös på strippen, Men på bana och motorväg jick den bra !!. så den första motorn var trevligare 422 hk 612 Nm. Det var ingen som få som hängde med på gatan:-) Den 2 andra motorn var aldeles död under 3000 V/min och sen kom den friskt vid 4500 och blev hysterisk mellan 5000- 7000 V/min. och slet  sönder lådanhuset både i bakgavelen på huvud lådan och skicka ut kronhjulet igenom sidan på lådan Och det var på motorvägen!! Det är bättre du frågar då jag har det mesta i huvet! Har en del nerskrivit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang