4780
Sök

Vad skiljer 9-5 AERO från en vanlig 9-5 ?

454 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
Hejsan, som topic lyder, vad är skillnaderna ?....och speciellt undrar jag om dom har olika växellådor ? // joakim

643 Inlägg
11 december 2006
jag kan inget om saavb typ men jag trodde denna fråga var självklar. Aero är väll saabs egna kraftpaket. . dvs den bil som är fullutrustad och som lär gå bäst smile

1 453 Inlägg
11 december 2006
ryttersson skrev:
Hejsan, som topic lyder, vad är skillnaderna ?....och speciellt undrar jag om dom har olika växellådor ? // joakim

Det är mycket som skiljer en standard 9-5 mot en Areo, dock lite olika beroende på årsmodell.
EXEMPEL på standardutrustning för Aero (1998-01):

- Större turbo
- Programvara (modifierad)
- Sportchassi (sänkt)
- Större bromsar
- Förstärkt låda

- Läderklädsel
- Stora färddatorn
- 17" Aerofälgar
- Kjolpaket
- Dimljus

m.m.

saabtok
1 306 Inlägg
11 december 2006
Dem ja har är en 9-5 vector  och på den och aeron skiljer endast  motorn  annars ser de lika  ut  o samma  finneser

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

1 414 Inlägg
11 december 2006
Det beror helt på vilken årsmodell du menar men i grunden är det:

- Mer hästar, 2,3T motor
- Annat chassi
- större bromsar
- Helskinn med sportstolar
- Annan ratt
- Annan panel
- lackade kjolar
- lackade handtag
- oftast pilotpaket
- Speciella fälgar

dock är växellådan samma F35 låda som sitter i alla 9-5 varianter.

Vill du veta mer får du säga lite mer om vilken årsmodell du menar...

Mvh Tim
Senast redigerat av Founder (11 december 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
11 december 2006
Greatsnyggo skrev:
Dem ja har är en 9-5 vector  och på den och aeron skiljer endast  motorn  annars ser de lika  ut  o samma  finneser

Aeron har större bromsar än vad vector har. Sedan har Vector halvskinn som standard, där har Aero helskinn. Sen vet jag inte riktigt vilka extra grejer din bil har...

- www.bmwb.se

Ölbryggare
339 Inlägg
11 december 2006
Bromsar
Stötdämpare
Fjädrar
Turbo och lite kringutrustning till den
Programvara

Inredningen är det ingen skillnad på i den första versionen av 9-5 förutom att ratten är av "sport" modell.

Men det skiljer som sagt mycket beroende på vilken årsmodell du menar och jämfört med vilken 9-5:a du vill jämföra bortsett från att växellådorna är vad jag vet av samma modell på alla 9-5or..

454 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
Svenss0n skrev:
jag kan inget om saavb typ men jag trodde denna fråga var självklar. Aero är väll saabs egna kraftpaket. . dvs den bil som är fullutrustad och som lär gå bäst smile

haha jävla vovve,....

Jag undrar över 98-01 .... det är så att jag ska chippa min standard 9-5:a å undrar lite om det satt samma växellåda i aeron för isåfaal har ju saab själva räknat med att den ska hålla till dom krafterna
Senast redigerat av ryttersson (11 december 2006)

538 Inlägg
11 december 2006
ryttersson skrev:
Svenss0n skrev:

haha jävla vovve,....

Jag undrar över 98-01 .... det är så att jag ska chippa min standard 9-5:a å undrar lite om det satt samma växellåda i aeron för isåfaal har ju saab själva räknat med att den ska hålla till dom krafterna

l'gger in en fråga om vxllådan oxå, hur mkt pallar den med, skall chippa min oxå.har en 2.3t-99

1 414 Inlägg
12 december 2006
Albertoo skrev:
ryttersson skrev:
Svenss0n skrev:

haha jävla vovve,....

l'gger in en fråga om vxllådan oxå, hur mkt pallar den med, skall chippa min oxå.har en 2.3t-99

Det beror helt på hur du kör, men normalt klarar lådan ca 250 hk. Lådan har ju blivit förstärkt med åren så det är ju egentligen inte precis samma lådai 9-5 Aero -06 som i din 99'a... kopplingen är lite värre, den klarar inte fullt lika mycket utan slits rejält av högre effekt. 230 var max år 99 så upp till det borde du klara fint...

Men tänk på att turbon som sitter i din bil inte klarar över 200 hk, du bör uppgradera till en TD04 turbo om du planerar att gå över 200 hk...
Senast redigerat av Founder (12 december 2006)

- www.bmwb.se

454 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
Founder skrev:
Men tänk på att turbon som sitter i din bil inte klarar över 200 hk, du bör uppgradera till en TD04 turbo om du planerar att gå över 200 hk...

Är detta nått som stämmer ?...kommer min turbo med alla sannolikhet rasa ??..hur länge håller den ?

538 Inlägg
12 december 2006
ryttersson skrev:
Founder skrev:

Är detta nått som stämmer ?...kommer min turbo med alla sannolikhet rasa ??..hur länge håller den ?

oj då, rasar turbon så e det inge bra juh, jag har hört att turbon ska hålla för steg ett, 230 hk o ca 380 nm på min 2.3t-99? säger ni att den kommer att rasa då lr.?

1 414 Inlägg
12 december 2006
Albertoo skrev:
ryttersson skrev:
Founder skrev:

oj då, rasar turbon så e det inge bra juh, jag har hört att turbon ska hålla för steg ett, 230 hk o ca 380 nm på min 2.3t-99? säger ni att den kommer att rasa då lr.?

Garrett turbon som sitter i din 2.3t är samma turbo som sitter i 154 hästaren. Ska du över 200 hästar bör du byta, den kommer kanske att hålla ett litet tag men inte några längre sträckor. Alla SAAB's bilar som har över 200 hk har TD-04 Turbon just för att Garrett turbon är för klen.

Sen är det inte bara att byta turbon direkt, olje och kyl-ledningar samt banioskruvarna är annorlunda. Även packningarna till dessa samt olje-returen är annorlunda. Räkna med en kostnad på drygt 6000-7000 kr för turbo o ledningar m.m. om man köper nytt...

- www.bmwb.se

1 453 Inlägg
12 december 2006
Äh sälj skräpet och köp en riktig saab wink

1 414 Inlägg
12 december 2006
sveddan skrev:
Äh sälj skräpet och köp en riktig saab wink

Det är inga större problem att göra själva jobbet, programvaran kan du få relativt billigt om du köper SAAB original tex, finns boxar ute på marknade för drygt 1200:-, en begagnad trubo kan man får för 2000 kr... men oljeledningar och packningar skulle jag köpa nytt.

Jobbet är lite värre, iof på 9-5'an har man ganska mycket plats att jobba med så det går rätt så smärtt-fritt där ändå...

Tänk på att om du köper en ny turbo så ska den köras in... även motorn bör köras lite varsamt i början med den nya turbon... 2-300 mil under 3000 varv är ganska lagom...

- www.bmwb.se

454 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
hopp.....turbon rasade idag ......

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
16 december 2006
ajjj faen....

Två ord räcker, SAAB knäcker

Sök