För/Nack-delar med etanol som bränsle

Ostsåsen
14 december 2006 · 173 Inlägg

Jag är intresserad vilka bra och dåliga faktorer det finns med etanol som bränsle istället för bensin. Jag är helt ointressera av de ekonomiska faktorerna och vill inte se tråden bli en disskution huruvida man kan spara pengar på etanolkonvertering etc, utan vill veta mer om hur själva motorn mår av etanol som bränsle. Det gäller bilar byggda för etanol, inte nån gammal förgasarbil någon slänger e85 i tanken på.

Exempel :

*Läste någonstans att etanolbilar behöver kortare serviceintervaller, stämmer detta och i så fall - varför?

*Läste också att etanolen äter upp slangar innifrån för att den är för torr - sant, falskt? Finns slangar som motstår detta?

*Bör en etanolmotor "hålla" längre än en bensinmotor för att etanolförbränningen exempelvis är renare och sliter mindre på ventiler, katalysator o.s.v.?

*Hur är avgasvärden på en etanolbil?

Dessa typer av frågor är intressanta! mvh

Nightcrusier Jubelidiot
14 december 2006 · 196 Inlägg

Tja min kompis kör med etanol i tanken och det funkar prima.
Han har satt någon retur slang vid insprutningen och ställt upp bränsle trycket.
Blir för slö annars. så etenol funkar prima.smile
Högre förbrukning vid höga varav bara. smile
luktar lite mysko åxå men det går att leva med.smile
Det där om att etanol äter upp slangar inifrån låter ju lite skumt.tror inte på det.=/

haoopas jag var till någon hjälp......ha det bra! big_smile

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
Psykdoktorn
14 december 2006 · 194 Inlägg

Nu kommer ett sådant där tråkigt inlägg från en som varit med och etanolkonverterat. MEN. Det är inte det som är huvudsaken nu, fattar ju jag med.

Det jag vill ha sagt:
När vi konverterade ena bilen så klarade inte de vanliga bränsleslangarna av det. Det kan bero på att de var lite gamla, men när vi bytte slangar så blev de gánska snart också torra och skörare. Kanske är etanolen lite skarpare än bensinen. När man använder metanol så pajar i alla fall membranen...Men det är ju metanol, och inte etanol eller bensin.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.
Sjodda
15 december 2006 · 88 Inlägg

Kortare service intervaller beror på att etanol har lägre densitet och läcker ner mellan kolvring och cylinder vilket gör att manb måste byta olja oftare . Vet att ford har eller haft stora problem med detta tror dill och med att det va haveri

Etanol
17 december 2006 · 21 Inlägg

Ja att vi kommer att få se mer av etanolen är helt klart och som ligger väl i tiden och som säkerligen blir ett av flera intressanta biobränslen att fasa ut dom fossila med.
Så till dina funderingar,, ja bland annat Ford påstår att det "behövs" kortare oljebytes intervaller på etanoldrivna bilar, men det det mest troliga är att dessa är rena säkerhets åtgärder som biltillverkare måste gardera sig med, därför att risken för ökad vatten utfällning vid allt för många kort körningar utan att motorn riktigt får driftstemperatur.

Men så av den allt större samlade erfarenheten visar på att vid normal drift är det inga problem alls med den sedvanliga oljebytes intervallen och så har jag själv använt mig av med samtliga egna etanolkonverterade fordon under mina 15000 mil & 9 år utan minsta problem.

Angående etanolens mer än väl påstådda agressivet är den inget annat än klart överdriven och läser man sedan tex Hydroscands slang rekommendations lista så finner man snabbt att dom flesta slangar tål etanol men bara ett fåtal tål den mer aggresiva bensinen,, tänkvärt, ser man bara till att hålla sig till slangar av bra kvalitet och detta gäller oavsett bränsle, så håller grejorna nästintill garanterat.

Jo det finns fler och fler rön som visar att en etanoldrivenmotor generellt håller längre, dels genom att förbrännings temperaturen är lägre vid etanoldrift och att sotbildningen är försumbar.

Av dom mycket fåtal avgastester som gjorts med etanoldrivna fordon visar i stort att utsläppen blir till dom bättre än motsvarande bensinbil, likaså är den smått enorma erfarenheten i fråb Brasilien där det i dag rullar över 7 miljoner etanolbilar och mer än 12 miljoner helt vanliga bensinbilar på E22 (20-30% etanol resten bensin).
Av dessa har dessutom mer än 40 000 bensinbilar enkelt konverterats till ren etanoldrift och även där hävdas det bestämt att inga andra åtgärder behövs, än att tillse att motorn får 20-30% mer bränlse för problemfri drift på 100% E85.

Slutligen när jag menar att erfarenheten med att köra befintliga bilar på mer eller mindre mängd etanol är mycket stor blir bara blir bara fler och fler som inser det vansinniga i att bara fortsätta att tanka förhållandevis dyr fossil bensin i våra befintliga bilar när det nu är mycket enkelt åtgärdat bara genom att använda etanol! Och intresset är minst sagt enormt, på dryga 4 åren jag haft min hemsida så har nu över 160 000 besökare varit där och intresset är så minst sagt enormt sedan kan det börja räknas i tiotusental som nu dubbeltankar med olika blandningar av etanol i sina befintliga bilar utan åtgärd utöver dom tusentals som nu åker enkelt konverterat utan större problem. Och vidare teknik kunnig behöver man heller inte vara. ;smile

"en spritmissbrukande helnykterist & ej miljöknutte"

www.etanol.nu
www.etanolexperten.se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang