2598
Sök

Kirunacab! All fakta, bilder osv!

324 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
Tja.

Finns det nån här på garaget som har byggt en Kirunacab? Det menas att man svetsar igen dörrarna, men vad mer? Behövs det nått kryss i bagaget eller kanske dörrförstärkningar? Byggbilder, osv skulle vara fint smile

Kolla in mitt projekt: Mercedes w123 300dt

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
16 juli 2007
Vad skall du bygga på för biL? Och varför gör du det inte riktigt på en gång?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

324 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
TobbeE_87 skrev:
Vad skall du bygga på för biL? Och varför gör du det inte riktigt på en gång?

Det är en Ford Taunus. Det vi lyckats läsa oss till är 2000:- för att ha igensvetsade dörrar och 4000:- för att ha öppningsbara. Vi vill mer veta hur vi bygger smile

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
16 juli 2007
Ok, vet inte har kraftiga dom är i karossen, men förra sommaren hade jag och några kompisar en volvo 244cab, med öppningsbara dörrar (4st). Byggde inte själv, men besiktade den hos sfro och sen bilprovningen, och de som var gjort åt den var ett kryss i bagaget och kraftiga längsgående balkar, innanför dörrarna,  mellan främre och bakre hjulhus. Sedan skrev sfro i papperna att bilen var ovanligt styv för fordonstypen big_smile

Men ett tips är väl att prata med nån inom sfro som kan säjja exakt vad som måste göras och eventuella krav på balkar osv.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

324 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
TobbeE_87 skrev:
Ok, vet inte har kraftiga dom är i karossen, men förra sommaren hade jag och några kompisar en volvo 244cab, med öppningsbara dörrar (4st). Byggde inte själv, men besiktade den hos sfro och sen bilprovningen, och de som var gjort åt den var ett kryss i bagaget och kraftiga längsgående balkar, innanför dörrarna,  mellan främre och bakre hjulhus. Sedan skrev sfro i papperna att bilen var ovanligt styv för fordonstypen big_smile

Men ett tips är väl att prata med nån inom sfro som kan säjja exakt vad som måste göras och eventuella krav på balkar osv.

sfro har inget att göra med besiktning av kirunacab. det gör bilprovningen själva! smile

Eliminator
1 441 Inlägg
16 juli 2007
Det är ju inte fel att ha en dialog med sfro.
Kolla på denna länken som är sfro. Där ser du lite bilder.

http://www.sfro.com/bilarframe.html

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

905 Inlägg
16 juli 2007
att svetsa igen dörrarna är precis som det låter. du svetsar helt enkelt igen dom. (görsgärna innan så inget klåfingeröppnar dörren då btaket är borta)

sen är det väl en rörkryss bak.

http://sfro.com/Resources/cab3.jpeg

ring sfr ooch prata dom vet vad som krävs.

76 Inlägg
2 mars 2011
Vet att jag är sissådär knappt 4 år sen med att posta i denna tråd men sökte och fann denna som passade precis min fråga.

Gäller en Volvo 340, hur ska man lösa det där med baklucka då backlucka och bak ruta sitter i ett. Man kan väll inte besiktiga bilen utan baklucka, eller?

Sök