4987
Sök

Hjälp med V70 t5r

3 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Tja!
Jag fick en bil av farsan som hans polare sålda för en bra slant som jag kunde köpa ännu billigare av farsan, det är en Italien importerad volvo v70 t5r från 98 med en 2.0 liters motor. Sjukt bra skjuts efter 3000 varv men innan det så händer inte mycket.
I alla fall, jag tänkte be om råd vad jag kan göra för kul med bilen då ja vet att de finns ett antal kunniga personer på den här sidan wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 februari 2011
Byt vev och kolvar och turbo så du får en fullvärdig 2,3 liters motor med mer hästar. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Som sagt är bilen importerad från Italien och där gjordes det en serie v70 t5r smile

Turbola, hur mycket kommer det kosta?

140 Inlägg
21 februari 2011
Niclas92 skrev:
Som sagt är bilen importerad från Italien och där gjordes det en serie v70 t5r smile

har jag aldrig hört innan, är du verkligen säker på detta? lite mer uppgifter om bilen?

och ang. hur mycket det kommer kosta, ska du göra det själv eller lämna in? blir nog billigare och skifta hela motorn till en 2.3a.. istället för att riva ner allting. sen tror jag inte det gör så mycket mellan 2.0 och 2.3, sålänge man inte pratar massa hästar..
Senast redigerat av S70-T5 (21 februari 2011)

Allt som rör bilen, och lite till.

458 Inlägg
21 februari 2011
Niclas92 skrev:

V70 gjordes i flera R modeller, men aldrig någon T-5r. Du kanske har en italien R? Dom ligger på 2.0l.
Förmodar att du har en T5 ELLER en R, men aldrig i livet en T-5r då den slutades tillverkas -96.

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 februari 2011
Niclas92 skrev:

2,0an är lite varvvilligare och möjligt rappare än 2,3an, däremot har den sämre bottendrag, vilket du snabbt kommer märka om du någon gång tänker hänga på en större turbo.

Kolvar kan du väl i princip hitta för skrotvärdet, en vevaxel kostar nog runt 2-3000kr.

Jag gav 3000kr för vevaxel + kolvar & frakt begagnat när jag köpte iaf.
Nya vevlager är kanske ingen dum idé, kolvringar, och då får du kanske hona om/borra loppen...
Och då får du ha ÖD-kolvar.

Det är tyvärr aldrig sådär "bara". tongue

En begagnad 2,3liters motor kostar väl runt 7-10k att köpa, och då i okänt skick?

Det är ju upp till dig hur mycket tid och pengar du kan tänkas vilja lägga.

Ju mer arbete du kan göra själv, ju mindre pengar behöver du spendera.

458 Inlägg
21 februari 2011
TurbOla skrev:
Niclas92 skrev:

2,0an är lite varvvilligare och möjligt rappare än 2,3an, däremot har den sämre bottendrag, vilket du snabbt kommer märka om du någon gång tänker hänga på en större turbo.

Kolvar kan du väl i princip hitta för skrotvärdet, en vevaxel kostar nog runt 2-3000kr.

Jag gav 3000kr för vevaxel + kolvar & frakt begagnat när jag köpte iaf.
Nya vevlager är kanske ingen dum idé, kolvringar, och då får du kanske hona om/borra loppen...
Och då får du ha ÖD-kolvar.

Det är tyvärr aldrig sådär "bara". tongue

En begagnad 2,3liters motor kostar väl runt 7-10k att köpa, och då i okänt skick?

Det är ju upp till dig hur mycket tid och pengar du kan tänkas vilja lägga.

Ju mer arbete du kan göra själv, ju mindre pengar behöver du spendera.

Hur blir det med boxen när man bytt från 2.0l till 2.3l? Har själv spekulerat att byta min 2.5t till 2.3l... Har tex atm eller tmr några chip man kommer över billigt då?

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 februari 2011
Det var en lite klurigare fråga. Det är kanske en idé att byta box med, eller iaf chippa bilen med ett chip till en 2,3 liters motor?

458 Inlägg
21 februari 2011
Vet du med säkerhet att dom löder chip för detta så man inte behöver ha en mappning för 10lakan när man endå inte tänkt ha på mkt större än 18t? Alt att dom omprogrammerar via OBDII uttaget?

Skall ringa till TM och ATM någon dag och höra men ändå gott att ha lite kött på benen i fråga smile

3 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
satte på en dumpventil nu i helgen så att den låter lite stiligt när man växlar big_smile

Sök