Oväsen när jag kör över 70km/h

dodgevan
30 november 2006 · 22 Inlägg

När jag kör i stan är det som vanligt men när jag åker på landsväg så börjar de låta. Det låter inte när jag acclererar eller släpper gasen utan bara när jag ska hålla hastigheten. Någon som vet vad det kan vara? Jag tycker ljudet kommer någonstans bakifrån.

zippen
30 november 2006 · 9 Inlägg

bara en tanke ja fick, hade samma problem på min vinterbil, visade sig vara ett hjul som satt löst, har för mig d lät när ja svängde me...fast d lät visserligen inte högt :S..hurdant ljud är d, kan ju va lite svårt å förklara men ändå...

dodgevan
30 november 2006 · 22 Inlägg

Nej hjulen sitter åt.
Men jag kanske ska berätta att igår så tyckte jag att de kändes konstigt att köra bilen. Inte att de lät eller så men de kändes inget bra bara. Så jag började med att rycka i däcken och skulle kolla om dom satt fast och de inte var något glapp men de visade sig att de var ett höger bakhjul glappade.
Skruvade åt Mutern som håller fast lagret och då var det inget glapp längre. Ljudet som jag beskrev i första inlägget fanns ju där innan jag skruva åt muttern och jag trode att det var de som låtit men de var det ju inte. Kan det vara att jag måste byta lagret lr?

Senast redigerat av dodgevan (30 november 2006)

164 tubokungen Kungen
30 november 2006 · 53 Inlägg

finns en möjlighet att det kan vara hjullagret.

dodgevan
30 november 2006 · 22 Inlägg

Hmm.. Hur tar jag reda på de på bästa sätt då? Har ni mer förslag på vad det kan vara?

Volvoz84 "Ijenkligen"
30 november 2006 · 786 Inlägg

är det ett malande ljud? slutar det låta när du svänger vänster?
då är det nog hjullagret.
mvh

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
dodgevan
30 november 2006 · 22 Inlägg

Okej ska testa. Hmm vad menar du med malande ljud?


EDIT: Nee man hörde ingen skillnad även fast man svängde vänster. Men jag kunde ju inte svänga så mycke eftersom jag får lov att åka i typ 70-80 för att det ska låta. Kan det vara hjullagret ändå?

Senast redigerat av dodgevan (30 november 2006)

dodgevan
1 december 2006 · 22 Inlägg

Nu har jag lyft upp den och känt på drivaxlarna och kardan o.s.v och när jag snurrade runt hjulet så lät de ganska mycke. typ som nått skrapade i och jag kollade så att de inte var bromsskölden eller någonting annat som tog i. Det måste väll vara lagret lr?

bumpe Lastbilsmekaniker
3 december 2006 · 3 878 Inlägg

hej, är det ett dovt ljud som ändrar sig om du svänger fram o tillbaka så är det hjullagret... Skrapande ljud kan ju vara en sten mellan skölden och skivan... men lyft bilen och be en vän "torrköra" den i luften och lysna sen var det kmr ifrån...

Vaselek
19 december 2006 · 55 Inlägg

jag tycker det låter väldigt likt att du behöver byta hjullager.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.
beemern .......
19 december 2006 · 2 655 Inlägg

hade samma fel på min e30 och när ja lyfte upp bilen å röck fram å tillbaka på hjulet så va glappet på typ. visade sej att de lagret va extemt slut, va nog inte långt ifrån att skära ihop...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang